Basisschool De Horizon

van Noortstraat 36 3864 EV Nijkerkerveen

  • Sinds 2020 zitten wij in een prachtig nieuw schoolgebouw met alle ruimte om ons onderwijs vorm te geven.
  • In onze nieuwbouw huisvest o.a. de bibliotheek en het dorpshuis. Lezen, leren en leven gaan hand in hand.
  • Schoolfoto van Basisschool De Horizon
  • Een les van Einstein: als je het niet simpel uit kunt leggen, dan begrijp je het nog niet goed genoeg.
  • Kinderen leren door ervaring, ontdekken en door hen nieuwsgierig te maken. Wij werken met projecten waarin kinderen leervragen maken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Horizon maken alle leerlingen de Eindtoets groep 8.

De Horizon maakt zich sterk om alle kinderen op de basisschool te begeleiden. De inspectie is tevreden over de ondersteuning die wij aan kinderen bieden. Die kwaliteit kun je niet afmeten in de eindresultaten.

Wij streven ernaar dat de eindresultaten van groep 8 op of boven het landelijk gemiddelde komen. Daarom werken wij met jaarlijks met een plan n.a.v. de midden- en eindopbrengsten vanaf groep 1 t/m 8. Dit plan wordt met de algemeen directeur en met de medezeggenschaspraad besproken. In dit plan reflecteren wij op de onderwijsresultaten en maken een prognose voor de komende drie jaar. N.a.v. deze reflectie en prognose maken wij een plan m.b.t. ons onderwijs. Hieruit kunnen nieuwe groepsplannen ontstaan of een doel waaraan we schoolbreed willen werken. 

Voor schooljaar 2020-2021 ligt onze prioriteit op het didactisch handelen van de leerkracht. De instructie van de leerkracht doet ertoe en draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Horizon heeft zorgverbreding een hoge prioriteit. Met name op het gebied van het leesonderwijs, spelling en rekenen zijn wij intensief aan het werk zodat we zorg op maat kunnen bieden. De rol van de groepsleerkracht staat hierbij steeds centraal. Deze wordt ondersteund door een coördinator leerlingenzorg (IB-er). De twee intern begeleiders zijn samen drie dagen per week hiervoor ingeroosterd.

De belangrijkste taken zijn:

  • coördinatie van de zorgstructuur;
  • remedial teaching plannen;
  • coördinatie Cito-uitkomsten;
  • coördinatie passend onderwijs.  

Aan het begin van ieder schooljaar wordt er een signaleringskalender vastgesteld. Aan de hand van die kalender worden alle leerlingen in de loop van het schooljaar op diverse onderdelen getoetst. Verder maken we gebruik van methodegebonden toetsen. Tevens maken we gebruik van methodeonafhankelijke toetsen. De toetsresultaten zijn zichtbaar via het ouderportaal. 

Gelukkig verloopt de ‘schoolloopbaan’ van verreweg de meeste kinderen probleemloos. Er zijn echter ook kinderen die wat extra hulp nodig hebben bij lezen, rekenen of Nederlandse taal. Er zijn kinderen met problemen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit kan in geringe mate zijn, maar het komt ook voor dat het niet zo eenvoudig ligt. Voor u is het belangrijk om te weten welke mogelijkheden de school heeft:

  • Vanaf het begin worden gedrag en resultaten van elk kind gevolgd. De analyse wordt besproken tijdens de groepsbesprekingen met de intern begeleider.
  • Bij problemen wordt de diagnose gesteld. (Wat is er aan de hand?)
  • Vervolgens wordt een (groeps)handelingsplan opgesteld: Hoe, met welke middelen, en hoe lang gaan we het kind begeleiden? Wat is het resultaat en hoe gaan we verder?
  • Een kind kan binnen of buiten de klas extra aandacht krijgen. Voor die extra hulp zijn op school veel speciale leermiddelen en materialen aanwezig. Daarnaast hebben we ook de beschikking over onderwijsassistenten. Zij ondersteunen groepjes kinderen of ondersteunen de leerkracht in de groep.
  • Er is speciale aandacht voor kinderen die hoogbegaafd zijn.
  • Als er kinderen dyslexie hebben zijn er voorzieningen op school aanwezig die het leesproces bij hen ondersteunt zodat het verdere leerproces geen hinder ondervindt van de dyslexie. Wij maken gebruik van Claroread op computer, laptop of tablet.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven