Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Veel van onze leerkrachten hebben een extra opleiding gevolgd voor bewegingsonderwijs.
Naast de benoemde specialisaties is er op De Horizon een rekenspecialist en een gedragsspecialist aanwezig.
In 2016/2017 heeft de Horizon het keurmerk Talent ontvangen van de Christelijke Hogeschool Ede. Het doel van het keurmerk TalenT is om scholen te begeleiden naar het vormgeven en borgen van goed vvto (vroeg vreemdetalenonderwijs) en daarmee het bereiken van een leerlingniveau dat aanzienlijk hoger ligt dan bij het reguliere Engels in het basisonderwijs in groep 7 en 8.
Concreet betekent dit dat er bij ons op school vanaf groep 1 één uur Engels per week wordt gegeven. Dagelijks zijn er activiteiten en/of lessen in het Engels. Op een speelse manier leren kinderen de Engelse taal begrijpen en op hun tijd spreken. Een voorwaarde om het keurmerk te behouden is dat de professionals (alle leerkrachten op onze school) zich blijven ontwikkelen door middel van cursussen en bijscholing. Voor meer informatie kunt u kijken op www.keurmerkvvto.nl.
Inleiding
Onder goed onderwijs verstaan wij, dat er adaptief onderwijs wordt gegeven waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de verschillende behoeften van alle leerlingen. Allereerst willen we daarbij voldoen aan de drie basisbehoeften van leerlingen:
- relatie (ervaren dat mensen je waarderen om wie je bent en graag met je willen omgaan)
- competentie (geloof en plezier hebben in eigen kunnen)
- autonomie (ervaren dat je zelfstandig en onafhankelijk iets voor elkaar kunt krijgen)
Deze drie basisbehoeften samen bepalen het pedagogisch klimaat dat aan adaptief onderwijs ten grondslag ligt. Onze leerkrachten werken adaptief en dat betekent dat zij hun gedrag afstemmen op deze basisbehoeften. Dat geldt zowel voor het didactisch en organisatorisch handelen als voor het pedagogisch optreden. Op die manier wordt onderwijs vormgegeven waarin leerlingen gemotiveerd zijn om aan het werk te gaan en waarvan ze uiteindelijk optimaal profiteren. Ook bieden we extra (individuele) aandacht voor leerlingen die bijzondere zorg nodig hebben. Hiermee bedoelen we kinderen die zich niet zoals de gemiddelde leerling ontwikkelen.
Doelgroepen
- Taal- en spraakproblemen/ VVE
- Dyslexie
- Onderwijs aan zieke kinderen
- Onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen
- Kinderen met auditieve beperkingen
- Kinderen met gedragsproblemen
- Kinderen met AD(H)D
- Kinderen met autisme
- Jonge risico kinderen
- Hoogbegaafdheid
- Lage intelligentie
- NT-2 ers
Specifieke faciliteiten
Binnen de school zijn de volgende functies en taken aanwezig die een beeld geven van de ondersteuningsstructuur:
- Intern begeleider
- Remedial teacher
- Gedragsspecialist
- Taalspecialist
- Leesspecialist
- Rekenspecialist
Binnen de schoolvereniging zijn de aanvullende functies beschikbaar waarvan wij als school gebruik maken:
- Orthopedagoog
- ASS specialist
- Specialist Hoogbegaafdheid
Wij beschikken over een prachtige nieuwbouw waarbij er voldoende ruimtes zijn waar kinderen die dit nodig hebben in alle rust kunnen werken. Daarnaast beschikken we over tal van materiële faciliteiten die het onderwijs aan de verschillende doelgroepen kan ondersteunen. In de bijlage leest u heel ons schoolondersteuningsprofiel.
Grenzen aan ons onderwijs
Het is best lastig om te zien waar de grenzen van ons onderwijs liggen. Het handhaven van een leerling met speciale zorgbehoefte mag niet ten koste gaan van medeleerlingen en de draaglast van de leerkracht.
Mocht er een aanmelding komen van een leerling die een arrangement nodig heeft, volgt er een gesprek met ouders, de directie en intern begeleider om te onderzoeken of de Horizon kan voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerling. Een leerling moet tenslotte gelukkig zijn in de juiste setting. Een definitief besluit daarover moet zorgvuldig, met alle betrokkenen, op het juiste moment genomen worden.
Het team van de Horizon blijft in gesprek met elkaar over wat een ondersteuning vraagt van leerkracht, klas en school. Het zorgteam vraagt feedback aan het bovenschoolse zorgplatform of een ambulant begeleider over deze balans. Zo ontdekken we onze grenzen en mogelijkheden en kunnen we duidelijker zijn bij bepaalde ondersteuningsvragen.