Basisschool De Horizon

van Noortstraat 36 3864 EV Nijkerkerveen

  • Sinds 2020 zitten wij in een prachtig nieuw schoolgebouw met alle ruimte om ons onderwijs vorm te geven.
  • In onze nieuwbouw huisvest o.a. de bibliotheek en het dorpshuis. Lezen, leren en leven gaan hand in hand.
  • Schoolfoto van Basisschool De Horizon
  • Een les van Einstein: als je het niet simpel uit kunt leggen, dan begrijp je het nog niet goed genoeg.
  • Kinderen leren door ervaring, ontdekken en door hen nieuwsgierig te maken. Wij werken met projecten waarin kinderen leervragen maken.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Onze school is onderdeel van de Hervormde Scholenvereniging Nijkerk. De HSN kan terugvallen op een team van invallers die zich aangemeld hebben voor de invalpool. Dit zijn allemaal gediplomeerde leerkrachten. Op onze school wordt de vervanging - waar nodig- vaak verzorgd door dezelfde invallers. Als de vaste leerkracht een cursus heeft of om andere redenen afwezig is, zien de kinderen zodoende toch vaak een bekend gezicht.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Veel van onze leerkrachten hebben een extra opleiding gevolgd voor bewegingsonderwijs. 

Naast de benoemde specialisaties is er op De Horizon een rekenspecialist en een gedragsspecialist aanwezig. 

In 2016/2017 heeft de Horizon het keurmerk Talent ontvangen van de Christelijke Hogeschool Ede. Het doel van het keurmerk TalenT is om scholen te begeleiden naar het vormgeven en borgen van goed vvto (vroeg vreemdetalenonderwijs) en daarmee het bereiken van een leerlingniveau dat aanzienlijk hoger ligt dan bij het reguliere Engels in het basisonderwijs in groep 7 en 8.

Concreet betekent dit dat er bij ons op school vanaf groep 1 één uur Engels per week wordt gegeven. Dagelijks zijn er activiteiten en/of lessen in het Engels. Op een speelse manier leren kinderen de Engelse taal begrijpen en op hun tijd spreken. Een voorwaarde om het keurmerk te behouden is dat de professionals (alle leerkrachten op onze school) zich blijven ontwikkelen door middel van cursussen en bijscholing. Voor meer informatie kunt u kijken op www.keurmerkvvto.nl. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Inleiding

Onder goed onderwijs verstaan wij, dat er adaptief onderwijs wordt gegeven waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de verschillende behoeften van alle leerlingen. Allereerst willen we daarbij voldoen aan de drie basisbehoeften van leerlingen:

  • relatie (ervaren dat mensen je waarderen om wie je bent en graag met je willen omgaan)
  • competentie (geloof en plezier hebben in eigen kunnen)
  • autonomie (ervaren dat je zelfstandig en onafhankelijk iets voor elkaar kunt krijgen)

Deze drie basisbehoeften samen bepalen het pedagogisch klimaat dat aan adaptief onderwijs ten grondslag ligt. Onze leerkrachten werken adaptief en dat betekent dat zij hun gedrag afstemmen op deze basisbehoeften. Dat geldt zowel voor het didactisch en organisatorisch handelen als voor het pedagogisch optreden. Op die manier wordt onderwijs vormgegeven waarin leerlingen gemotiveerd zijn om aan het werk te gaan en waarvan ze uiteindelijk optimaal profiteren. Ook bieden we extra (individuele) aandacht voor leerlingen die bijzondere zorg nodig hebben. Hiermee bedoelen we kinderen die zich niet zoals de gemiddelde leerling ontwikkelen.

Doelgroepen

  • Taal- en spraakproblemen/ VVE
  • Dyslexie
  • Onderwijs aan zieke kinderen
  • Onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen
  • Kinderen met auditieve beperkingen
  • Kinderen met gedragsproblemen
  • Kinderen met AD(H)D
  • Kinderen met autisme
  • Jonge risico kinderen
  • Hoogbegaafdheid
  • Lage intelligentie
  • NT-2 ers

Specifieke faciliteiten

Binnen de school zijn de volgende functies en taken aanwezig die een beeld geven van de ondersteuningsstructuur:

  • Intern begeleider
  • Remedial teacher
  • Gedragsspecialist
  • Taalspecialist
  • Leesspecialist
  • Rekenspecialist

Binnen de schoolvereniging zijn de aanvullende functies beschikbaar waarvan wij als school gebruik maken:

  • Orthopedagoog
  • ASS specialist
  • Specialist Hoogbegaafdheid

Wij beschikken over een prachtige nieuwbouw waarbij er voldoende ruimtes zijn waar kinderen die dit nodig hebben in alle rust kunnen werken. Daarnaast beschikken we over tal van materiële faciliteiten die het onderwijs aan de verschillende doelgroepen kan ondersteunen. In de bijlage leest u heel ons schoolondersteuningsprofiel.

Grenzen aan ons onderwijs

Het is best lastig om te zien waar de grenzen van ons onderwijs liggen. Het handhaven van een leerling met speciale zorgbehoefte mag niet ten koste gaan van medeleerlingen en de draaglast van de leerkracht.  

Mocht er een aanmelding komen van een leerling die een arrangement nodig heeft, volgt er een gesprek met ouders, de directie en intern begeleider om te onderzoeken of de Horizon kan voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerling. Een leerling moet tenslotte gelukkig zijn in de juiste setting. Een definitief besluit daarover moet zorgvuldig, met alle betrokkenen, op het juiste moment genomen worden.

Het team van de Horizon blijft in gesprek met elkaar over wat een ondersteuning vraagt van leerkracht, klas en school. Het zorgteam vraagt feedback aan het bovenschoolse zorgplatform of een ambulant begeleider over deze balans. Zo ontdekken we onze grenzen en mogelijkheden en kunnen we duidelijker zijn bij bepaalde ondersteuningsvragen.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven