Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op 't Holtpad werken we met 3 combinatiegroepen met relatief kleine groepen:
- De onderbouw; groep 1,2
- De middenbouw; groep 3,4,5
- De bovenbouw; groep 6,7,8
We geven onderwijs in samenhang waar we erg trots op zijn; Dat betekent dat lezen en taal geïntegreerd wordt binnen wereldoriëntatie. De taal-, lees- en kennisontwikkeling worden gestimuleerd door te werken vanuit brede thema’s, die zes tot acht weken duren en de nieuwsgierigheid van leerlingen prikkelen. Hierbij wordt rijke taal aangeboden in de vorm van jeugdliteratuur, authentieke teksten en beeldmateriaal. Lezen, denken, schrijven, luisteren, spreken en ervaringen opdoen zorgen voor het ontwikkelen van een rijk mentaal netwerk in het lange termijngeheugen.
“Als je verschillende domeinen in samenhang aanbiedt, raken leerlingen gemotiveerder en de lessen worden er leuker en effectiever door.”
Een kind op de basisschool moet het volgende aantal uren onderwijs krijgen: Over 8 schooljaren is dit minimaal 7.520 uur. De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw.
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over interne en externe deskundigheid. Onze IB-er wordt ingezet voor de ondersteuning en begeleiding van de leerkrachten in het omgaan met kinderen met een specifieke onderwijs- behoefte. Op 't Holtpad wordt gewerkt met een team van ervaren en deskundige leerkrachten. Veel ondersteuning kan in de klas geboden worden. Kinderen met zeer specifiek onderwijsbehoeften kunnen binnen de grenzen van ons onderwijs (genoemd in ons schoolondersteuningsprofiel) een plek krijgen bij ons op school: een aanvullend criterium is dat dit niet ten koste mag gaan van het kind zelf, en/of de groep en/of de leerkracht. Zorgvuldig kijken en in overleg met ouders en deskundigen bepalen wij of een kind met zeer specifieke onderwijsbehoeften het onderwijs kunnen bieden wat nodig is. Hiervoor zijn drie pijlers; welbevinden van de leerling, is er nog voldoende ontwikkeling en is het behapbaar voor de leerkracht om de juiste ondersteuning te bieden.
Daarnaast maken wij ook gebruik van externe expertise zoals het Stipe-team. De Stipe, heeft een ondersteunende en verbindende rol bij het realiseren van passend onderwijs voor leerlingen op de (speciale) basisscholen in Zuidoost Friesland. Als een leerling meer nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen dan een school in de basisondersteuning kan bieden, kan extra ondersteuning geboden worden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Indien nodig kunnen wij een beroep op ons ondersteuningsteam 'de Stipe'. De Stipe heeft een ondersteunende en verbindende rol bij het realiseren van passend onderwijs voor leerlingen op de (speciale) basisscholen in Zuidoost Friesland. Deze vorm van extra ondersteuning is erg prettig en veelomvattend. Als school kunnen wij nooit de expertise ontwikkelen op zoveel verschillende terreinen.
Ambities op schoolniveau:
- Rekenspecialist
- Taalspecialist
Kinderen met een risico krijgen via speciale programma's extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start gaan op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.