Kindcentrum Letterwies

Meidoornstraat 20 9944 AR Nieuwolda

  • Schoolfoto van Kindcentrum Letterwies
  • Schoolfoto van Kindcentrum Letterwies
  • Schoolfoto van Kindcentrum Letterwies
  • Schoolfoto van Kindcentrum Letterwies

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Rekenen, taal en lezen vormen een belangrijke basis voor het succes in het voortgezet onderwijs. Dit succes wordt d.m.v. een referentieniveau aangegeven. De Cito eindscore krijgt op deze manier steeds minder invloed en betekenis. Dit vinden wij een goede ontwikkeling. Deze referentieniveaus lopen van 1F ( basis groep 8 ) t/m 4F ( MBO niveau ) Leerlingen die uitstromen naar basis of kaderniveau van het VMBO wordt verwacht dat ze voor taal (spelling werkwoorden, spelling  niet werkwoorden, grammatica en interpunctie), lezen (begrijpend lezen, samenvatten en opzoeken) en rekenen minimaal 1F referentieniveau hebben bereikt. Voor leerlingen die uitstromen naar TL (MAVO van vroeger), HAVO of VWO geeft men aan dat voor taal en lezen 2F moet zijn bereikt en voor rekenen 1S referentieniveau. Als school worden we vergeleken met andere scholen uit heel Nederland met dezelfde leerling- en ouderpopulatie en dit wordt dan weergegeven in een schoolweging en schoolspreiding. Dit betekent voor Letterwies dat er minimaal 85% van de groep moet scoren op 1F en dat 43,5% minimaal 2F of 1S moet hebben bereikt. Door deze ontwikkeling kunnen we nog beter aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Leerlingen die namelijk uitstromen naar basis of kaderniveau maken opdrachten op 1F niveau. Opdrachten op 2F en 1S niveau maken zij op het moment dat deze relevant zijn. Dit geeft bij de leerlingen minder frustratie, omdat opdrachten op dit niveau voor deze leerlingen over het algemeen te moeilijk zijn en ze hoeven het voor hun uitstroom niet te beheersen.   Van de schoolverlaters van het afgelopen  schooljaar gaan 3 leerlingen naar het VWO, 1 leerling gaat naar HAVO, 5 leerlingen MAVO, 1 leerlingen KL en 1 leerling gaat naar het PRO. In de Cito scores en de referentieniveaus zijn alleen leerlingen van groep 8 meegenomen, omdat deze getallen in relatie tot behaalde eindresultaten meetellen voor de inspectie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We houden zorgvuldig bij welke resultaten we behalen en dat doen we met behulp van toetsen. Sommige toetsen zijn gestandaardiseerd. Dat betekent onder andere dat we de resultaten kunnen vergelijken met landelijke gemiddelden, zodat we precies weten hoe we er voor staan. Andere toetsen horen bij een methode waarbij duidelijk wordt aangegeven hoe vorderingen van de kinderen in een bepaalde periode dienen te zijn. De resultaten van de toetsen bespreken we met elkaar en we nemen daar waar nodig maatregelen. De resultaten worden in het leerlingvolgsysteem bewaard. Dit systeem wordt beheerd door de intern begeleidster. Vanaf groep 6 worden de resultaten opgenomen in de Plaatsingswijzer. Eind groep 6 wordt dit met ouders en leerlingen besproken en in groep 7 wordt een voorlopig advies voor vervolgonderwijs gegeven. De werkwijze is opgenomen in het document ‘schooladvies’. Na groep 8 gaan de kinderen naar de basisvorming van het voortgezet onderwijs. Het instroomniveau en het doorstoomniveau van de leerlingen op het voortgezet onderwijs kunnen misschien iets zeggen over de kwaliteit van onze school. We zijn daar echter zeer voorzichtig mee. Er zijn veel meer factoren aanwezig die bepalen hoe groot het succes bij een verdere studie is. Bovendien is niet bekend hoe goed de kinderen waren toen ze op Letterwies werden aangemeld. De internbegeleider en de leerkracht van groep 8 overleggen over het advies dat de kinderen van groep 8 krijgen. In dat advies zit veel meer dan alleen goed  kunnen leren. Kinderen moeten het ook willen en er veel zin in hebben. We willen graag weten of het advies klopt. Van de scholen voor voortgezet onderwijs krijgen we daarom jaarlijks een overzicht van de resultaten van onze ex-leerlingen. Elk jaar is er met de mentoren van onze ex-leerlingen in de basisvorming  overleg over hun resultaten en bespreken we ook de kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het advies van de directeur of de groepsleerkracht is belangrijk bij een schoolkeuze. Ze hebben meestal een goed inzicht in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Daarbij zijn niet alleen de leerprestaties belangrijk, maar ook gegevens over de belangstelling van het kind, de zin in studeren, de wil om zich ergens voor in te zetten en de behoefte aan hobby's en vrije tijd. De schoolkeuzegesprekken met een voorlopig advies vinden in januari plaats. Na de scores van de doorstroomtoets moet er gekeken worden of er een bijstelling van het voorlopig advies nodig is. Vervolgens komt er een definitief advies. De leerlingen moeten voor 31 maart aangemeld zijn. Wij starten op Letterwies al in eind groep 7 een voorlopig advies te geven. Dit aan de hand van de Plaatsingswijzer en de schoolse vaardigheden. Dan maken ze in groep 8 de B toetsen van Cito. Dit geeft ons weer een extra meetmoment om de gegevens te verzamelen. Ook deze cijfers komen in de Plaatsingswijzer te staan. 
Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
o Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies;
o Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets;
o Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets;
o Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies;
o Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso;
o Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze school creëren wij een veilige school- en leeromgeving waar iedereen er toe doet en waar we respectvol omgaan met elkaar. We streven ernaar dat alle kinderen een positief zelfbeeld ontwikkelen, begrip voor de gevoelens en gezichtspunten van anderen hebben en een actieve belangstelling tonen voor de ander. 

Heldere communicatie is de sleutel tot plezierig samenwerken en begrip voor elkaar! 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en respect
  • Inzicht in jezelf en de ander
  • Communicatie en samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft op 28 november 2019 op KC Letterwies een onderzoek uitgevoerd. Er zijn geen risico’s in de onderwijsresultaten en het onderwijsproces aangetroffen in de school. De onderzochte standaarden uit het onderwijsleerproces, het schoolklimaat, de resultaten en de kwaliteitszorg zijn als Voldoende beoordeeld.
De school heeft de verschillende onderdelen van kwaliteitszorg op orde. Schoolleiding en team denken na over de kwaliteit van het onderwijs en nemen maatregelen om tot verbetering te komen. Ze werken samen aan de kwaliteit van het onderwijs. De school verantwoordt zich over de inspanningen om het onderwijs te verbeteren.
We denken dat de school meer uit de leerlingenpopulatie zou kunnen halen. De aangrijpingspunten daarvoor liggen in een beter zicht op de leerlijnen voor taal, lezen en rekenen en in het versterken van de kwaliteit van het lesgeven, met name het beter afstemmen van het onderwijs op de verschillen tussen leerlingen (verfijnde differentiatie). Vooral de leerlingen met een gemiddeld of hoger niveau zouden vaker een passend referentieniveau moeten kunnen halen. Voor zwakkere leerlingen is het vooral van belang om goed na te gaan hoe effectief de geboden hulp is.

Terug naar boven