Wat is de klachtenregeling?
Een school is een omgeving waar mensen intensief met elkaar omgaan. Botsingen en meningsverschillen zijn dan ook niet bijzonder en worden vaak in onderling overleg bijgelegd. Een verschil van inzicht kan geen kwaad, als er maar over gesproken wordt met de mensen die direct bij het onderwerp betrokken zijn. Wanneer zich op school een probleem voordoet, gaan we ervan uit dat de volgende stappen, in de hieronder beschreven volgorde, worden gezet.
1. Eerst spreekt u met de leerkracht van uw kind.
2. U kunt de schoolcontactpersoon raadplegen om advies te vragen over de te volgen procedure.
3. Leidt dit niet tot het gewenste resultaat, dan maakt u een afspraak met de directeur van de school.
4. Mocht dit ook niet helpen dan kunt u het schoolbestuur inschakelen.
Op het bestuursbureau is een interne klachtencoördinator aangesteld. De interne klachtencoördinator probeert door bemiddeling tot een oplossing te komen. Met de inwerkingtreding van de kwaliteitswet Onderwijs is elke school verplicht een klachtenregeling te hebben. Ook moet de school aangesloten zijn bij een klachtencommissie. De klachtenregeling van Stichting Openbaar Onderwijs Oost Groningen ligt ter inzage op de school. De klachtenregeling is eveneens digitaal beschikbaar via de website van SOOOG (www.sooog.nl). In de klachtenregeling wordt gesproken over een “schoolcontactpersoon”. Dat is iemand, verbonden aan de school, die u kan adviseren over de te volgen procedure om te komen tot het oplossen van de problemen die tot de klacht hebben geleid. Naast deze contactpersoon per school kent de school ook een “veiligheidscoördinator”. Deze veiligheidscoördinator fungeert als eerste aanspreekpunt op het gebied van pesten. Naast het zijn van aanspreekpunt voor leerlingen en ouders coördineert, deze aan de school verbonden persoon, ook het anti-pestbeleid van de school. Wanneer de klacht betrekking heeft op ongewenste omgangsvormen, bijvoorbeeld (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie, pesten of geweld kan het soms lastig zijn om de klacht op school te melden. Stichting Openbaar Onderwijs Oost Groningen heeft daarom een externe vertrouwenspersoon aangesteld. De externe vertrouwenspersoon heeft geen directe binding met de school. Aan hem of haar kunt u vertrouwelijk uw hele verhaal kwijt. Hij of zij bespreekt met u wat te doen en helpt u daar desgewenst bij. Klachten over (seksuele)intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld kunt u ook melden bij het meldpunt vertrouwensinspecteurs (onderwijsinspectie). Men kan u daar adviseren over de afhandeling van uw klacht. Wanneer u besluit tot het indienen van een formele klacht, dan zijn er twee mogelijkheden:
1.De klacht indienen bij het schoolbestuur
2.De klacht indienen bij de landelijke klachtencommissie. De landelijke klachtencommissie onderzoekt de klacht en brengt een advies uit aan het schoolbestuur. Een informatiefolder over de landelijke klachtencommissie is verkrijgbaar op school of op het bestuursbureau van Stichting Openbaar Onderwijs Oost Groningen. Informatie is tevens beschikbaar op de website van de Landelijke Klachtencommissie.
www.onderwijsgeschillen.nl