GBS De Planthof

Kon. Julianalaan 96 7711 KP Nieuwleusen

Schoolfoto van GBS De Planthof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bepalen schoolnorm:

Stap 1; Schoolweging GBS de Planthof is een reguliere basisschool in het dorp Nieuwleusen. De school staat in een landelijke omgeving en de leerlingen komen grotendeels uit complete gezinnen. De gemiddelde schoolweging over de afgelopen 3 jaar is 30 en het spreidingsgetal (2022) is 5,6. We zijn dus een gemiddelde school en de methodes die we gebruiken sluiten aan bij onze leerlingpopulatie. 

Stap 2; Analyse resultaten over de afgelopen 3 jaar. Als we kijken naar de resultaten in vergelijking met de signaleringswaarde zien we dat we bijna elke keer erboven scoren.

Stap 3; vergelijk scholen met dezelfde schoolweging: GBS Planthof laat resultaten zien zoals je van onze school mag verwachten.

Stap 4; Vaststellen van de schoolnorm We gaan ervan uit dat een realistische en toch ambitieuze  schoolnorm voor GBS Planthof is.

Uitwerking van bovenstaande stappen: zie toegevoegde bijlage.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de tussenresultaten vast te stellen, gebruiken we de niet-methodegebonden toetsen van Cito. De tussenresultaten zien we als een onderdeel, die we meenemen in de evaluatie van ons onderwijs. We kijken breder dan alleen resultaten; ook het welbevinden en persoonsvorming vinden we belangrijke items om te volgen bij de ontwikkeling van 'onze' kinderen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal welbevinden vinden we heel belangrijk. Immers wanneer kinderen zich goed en stabiel voelen, komen ze ook beter tot ontwikkeling. De sociale ontwikkeling van onze kinderen volgen we doordat de leerkrachten veel observeren en signaleren. Omdat observaties nooit helemaal objectief zijn gebruiken we ook de vragenlijsten van KANVAS!. Hiermee wordt de groep in kaart gebracht en de sociale veiligheid gemeten. De leerkrachten gaan, wanneer er bijzondere dingen gesignaleerd worden, het gesprek met de kinderen en hun ouders aan. Zo kijken we samen met ouders wat er nodig is en voeren dat uit.  Dit kan groepsgewijs en individueel. We werken samen met verschillende organisaties waarop we een beroep kunnen doen, waaronder Florion Onderwijsondersteuning.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Liefde
  • Passie & Plezier
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven