- Jaarplannen (jaarlijkse samenvatting van de gestelde doelen - gericht op het jaarplan)
- Tussentijdse evaluaties (2 jaarlijks)
- Terugkoppeling in jaarverslag (einde van kalenderjaar): zie jaarplan 2022 (opgesteld in januari 2023).
Samenvatting:
Gerealiseerde beleidsvoornemens 2022 vanuit de vier streefbeelden
Streefbeeld 1: Schoolklimaat - positief christelijk, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid -> professionele cultuur2022;
Via het samenwerkingsverband is er voor één groep hulp ingevlogen op het gebied van groepsvorming, oudercontacten en klassenmanagement. Ook zijn er 3 leerlingen naar het SBO gegaan. De interventie op groepsvorming liep door tot in het nieuwe schooljaar (2022-2023) en we zijn erg blij met de effecten die zichtbaar zijn in de groepen 6/7 en 7/8 en in de school. Het team oogde in 2022 stabieler. Daarom is ervoor gekozen om samen met Norbert Overvelde, van 3Dmens, te werken aan persoonsvorming; de leerkrachten leren door zicht te krijgen op mentale modellen, wie zijn zijn in het team. Op de ouderavond in oktober 2022 gaven ouders aan, als parel in de school, dat de positieve christelijke identiteit in de school zo goed zichtbaar is. Ze zien een positief gedreven team! De genoemde puzzels zijn besproken en adequaat opgelost.
Streefbeeld 2: In 2023 worden de vakken voor wereldoriëntatie, sociaal emotioneel en expressie thematisch aangeboden.
In 2022 werkt het team met de methode Blink. Vanuit Blink is er nascholing geweest om de methode optimaal te kunnen gaan gebruiken. We hebben de volgende doelstellingen bereikt: Het samen voorbereiden van een thema door middel van een brainstormsessie. Tijdens de brainstormsessie denkt het gehele team mee om te komen tot een gezamenlijk opening, de inhoud van het thema gedurende het thema en de gezamenlijke afsluiting. In 2022 hebben we binnen De Planthof groepsdoorbrekend gewerkt in de midden- en bovenbouw. Ten aanzien van speerpunt 2 hebben er in 2022 de volgende ‘losstaande’ activiteiten een plek gekregen binnen het onderwijs: Technieklessen in de groepen 4 t/m 8, Uitjes en voorstellingen vanuit Cultuureducatie., Muzieklessen door de gehele school, Natuurlessen (waarbij de wens van meester Jaap is om deze lessen te integreren in het curriculum van De Planthof), Kerkbezoek, Schooltuin, Bezoek bejaardenhuis, Sportactiviteiten (w.o. een vakdocent bewegingsonderwijs), Creativiteit vanuit Laat maar zien. Eind 2022 is het team begonnen met het maken van een groot overzicht met alle 'losstaande' activiteiten. Vanuit dit overzicht komen we tot 'inzicht' en vervolgens tot 'uitzicht'. Doordat er overzicht ontstaat, kunnen we als team ook duidelijker 'nee' zeggen tegen het vele aanbod van activiteiten die gedurende het jaar de school binnenkomen. Doordat er nu een overzicht is, kunnen we ook zaken aan elkaar verbinden en is het aanbod minder afhankelijk van 'teamleden', 'formatie' en 'willekeurig aanbod'. Tevens is het voor nieuwe medewerkers helder wat we binnen De Planthof in welke groep aanbieden.
Streefbeeld 3: Het gebruik van ICT in ons onderwijs levert efficiëntiewinst op, maakt dat er meer gedifferentieerd gewerkt wordt en zorgt dat de leerlingen met meer plezier werken.2022:Vanuit de Coronaperiode zijn zowel leerlingen als medewerkers vaardiger geworden in het gebruik van ICT als hulp- en ondersteuningsmiddel binnen het onderwijs. Ten aanzien van de nieuwe methode voor het rekenonderwijs (Wereld in getallen versie 5) hebben we ervoor gekozen om de leerlingen van de groepen 3 t/m 5 te laten werken vanuit (werk)boeken. We vinden het binnen ons onderwijs belangrijk om uit te gaan van het piramidemodel (van concreet naar abstract rekenen). Hierbij is het echter onmogelijk om de onderste twee lagen van de piramide ‘over te slaan'.De leerlingen van de groepen 6 t/m 8 zijn dan ook in staat om binnen het rekenonderwijs wel gebruik te maken van de digitale rekenmethode. Deze leerlingen hebben de onderste lagen van de piramide geautomatiseerd.Voor de midden en bovenbouw maken we sinds 2022 gebruik van Gynzy. Dit doen we om leerlingen extra oefeningen te geven voor het automatiseren.De ontwikkelgroep ICT heeft in 2022 gewerkt aan computational thinking. Dit krijgt in 2023 een vervolg.Tenslotte krijgen de leerlingen van de bovenbouw typeles onder schooltijd. Door een typediploma te behalen, worden leerlingen vaardig in het gebruik van hun toetsenbord.
Streefbeeld 4: De gegevens van de leerlingen met betrekking tot...
2021;De toetsen werden globaal geanalyseerd. Er werd niet teambreed gekeken naar de resultaten op school en groepsniveau. Ook werden, door corona, de M-toetsen laat afgenomen, in maart 2021.2022; In dit jaar zijn er twee analyse vergaderingen geweest waarbij (een deel van) het team aanwezig was. Hierin werden de schoolresultaten nav de M- en E- toetsen gepresenteerd en besproken. Ook presenteerde elke leerkracht zijn of haar groepsresultaten. Er werd over doorgesproken en een aantal speerpunten genoemd die echter geen vervolg hebben gehad.Naast dit feit, bleek er veel onduidelijkheid te zijn over de zorgniveaus en de taken en verantwoordelijkheden hierbij van de leerkracht en de intern begeleider. Besloten is toen dat dit geborgd gaat worden in een zorgdocument.
Doelstellingen 2023 vanuit de vier streefbeelden
Streefbeeld 1: Schoolklimaat - positief christelijk, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid -> professionele cultuur
Onze doelen voor 2023 bij dit streefbeeld zijn het verder verwezenlijken van de professionele cultuur binnen ons team. We gaan verder met persoonsvorming, hoe verhoud jij je in het team en wie zijn we als team? Hoe werken we? Op alle niveaus (collega's, ouders en kinderen) wordt er gekeken naar deze punten. Hierin gaan we een visie maken en verwoorden, zodat duidelijk wordt waarom, hoe en wat de aspecten zijn van communicatie in een professionele cultuur. In 2023 worden hierbij ook begeleid door Nobert Overvelde.Voor het schoolplan van 2024 - 2028 hebben we als doel, dat het 'wij' zichtbaar wordt op alle niveaus, ouders, kinderen en collega's. Zo werken er op de Planthof mensen die verantwoordelijkheid nemen, weten waarom ze op de Gereformeerde basisschool de Planthof in Nieuwleusen werken, vanuit dit besef weten wat ze doen en hoe ze het werken in een team vormgeven. T.a.v. de communicatie met ouders voeren we in 2023 het koffiedrinken met de directie in. Tevens delen we zorg van leerlingen 'direct' met ouders.
Streefbeeld 2: In 2023 worden de vakken voor wereldoriëntatie, sociaal emotioneel en expressie thematisch aangeboden.
In 2023 willen we bovenstaande activiteiten aan elkaar verbinden. We gebruiken hiervoor de cirkel van Sinek.Naast het verbinden van de verschillende vakgebieden komen we dan tot een duidelijke 4-jarige cyclische jaarplanning.Doelstelling: Komen tot één middag per week groepsdoorbrekend werken aan het thema.De verschillende lijnen en aanbod worden geclusterd. Hierbij zijn de thema's vanuit Blink het uitgangspunt.Als team willen we graag gebruik maken van de verschillende ruimtes incl. leerpleinen en lokalen van de school. We doen daarmee leerervaringen op om helder te krijgen hoe onze droomschool (nieuwbouw) over een jaar of drie vorm kan krijgen.
Zie: Mijn Schoolplan kwaliteitsgroep: binnen- en buitenpleinen.
Streefbeeld 3: Het gebruik van ICT in ons onderwijs levert efficiëntiewinst op, maakt dat er meer gedifferentieerd gewerkt wordt en zorgt dat de leerlingen met meer plezier werken.2023:In 2023 gaat de ontwikkelgroep ICT het computational thinking evalueren.Tevens gebruiken we 2023 om het typeonderwijs onder lestijd te evalueren.In 2023 willen we een leerlijn mediawijsheid opstellen.Tenslotte zullen we het jaar 2023 gebruiken om te bepalen of we ICT als apart onderdeel nog een plaats willen geven binnen de streefbeelden voor het nieuwe schoolplan van 2024-2028. Om rust en overzicht te houden in de hoeveelheid doelstellingen, is het aannemelijk om het onderdeel ICT te borgen middels een kwaliteitskaart (en niet meer apart op te nemen als streefbeeld).
Zie: Mijn Schoolplan: kwaliteitsgroep ICT.
Streefbeeld 4: De gegevens van de leerlingen met betrekking tot...
2023;Op de analysevergadering van februari 2023 worden alle leerkrachten verwacht. Er worden naar aanleiding van een goede analyse, op school- en groepsniveau, concrete afspraken gemaakt. Deze worden in de groepsplannen opgenomen en uitgevoerd in de groepen. De PDCA-cyclus wordt zo zichtbaar in de school en in het handelen van de leerkracht. We verwachten dat dit de kwaliteit van het lesgeven en dus van ons onderwijs verbetert. Hierdoor kunnen we nog gerichter tegemoet komen aan wat de leerlingen nodig hebben.Ook de functie en werkzaamheden van de intern begeleider worden duidelijk voor team en ouders.Dit alles (incl. zorgcyclus) borgen we door middel van een kwaliteitskaart voor de zorg.Ons speerpunt voor het schoolplan van 2024-2028 is dan ook;- het formuleren van een visie op inclusief onderwijs- het zorgdragen voor goed onderwijs op ondersteuningsniveau 1 en 2 door middel van een effectieve methode voor het geven van instructie (2024/2025). Het realiseren van voldoende zorg op ondersteuningsniveau 3 (2025/2026) door middel van het vormgeven van de PDCA - cyclus.- We willen de kwaliteit van ons onderwijs verantwoorden door het maken van kwaliteitskaarten die gekoppeld zijn aan het waarderingskader van de inspectie. Hiervoor hebben we verschillende ontwikkelgroepen gevormd;ICT (borgen), Rekenen (borgen), Taalverzorging / Spelling (onderzoek doen in 2023 en na invoering huidige methode of nieuwe methode komen tot een kwaliteitskaart) en Zorg (zorgstructuur borgen).
Zie Mijn Schoolplan: Kwaliteitsgroep: Analyse en Zorg en Kwaliteitsgroep Taal & Spelling.