KB De Rietkraag

Ladderhaak 9 2421 NK Nieuwkoop

  • Schoolfoto van KB De Rietkraag
  • De Rietkraag werkt met moderne ICT-middelen.
  • Wij zijn een Kanjerschool. Kanjertraining in groep 1 t/m 8. Alle teamleden zijn gecertificeerd om Kanjertraining te geven.
  • Op onze school maken we voor de muzieklessen gebruik van de methode 1,2,3 Zing.
  • Op onze school geeft vakdocent Harm bewegingsonderwijs aan groep 1 t/m 8.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?

Wij nemen de volgende Cito-toetsen af:

  • groep 1/2: Kleuter in beeld, leerlingvolgsysteem d.m.v. observaties van Cito voor Taal, Rekenen, Cito 5.1 Cito kleuters, 2 afnameperiodes per jaar.
  • groep 3: Leerling in beeld, leerlingvolgsysteem van Cito. Rekenen-wiskunde, taalverzorging,  DMT/ AVI bij uitval.
  • groep 4: Leerling in beeld, leerlingvolgsysteem van Cito. Rekenen-wiskunde, taalverzorging, BL.
  • groep 5: Leerling in beeld, leerlingvolgsysteem van Cito. Rekenen-wiskunde, begrijpend lezen, taalverzorging.
  • groep 6: woordenschat, spelling/spelling ww, rekenen, begrijpend lezen.
  • groep 7: woordenschat, spelling, rekenen, begrijpend lezen,  spelling werkwoorden.
  • groep 8: woordenschat, spelling, spelling werkwoorden, begrijpend lezen, rekenen. Groep 8 wordt B8 toets (medio okt/nov).

Na de afname van de toetsen en invoering in het Cito-leerlingvolgsysteem analyseert de leerkracht de toetsen op groepsniveau en op kindniveau. Op kindniveau wordt gekeken naar de vaardigheidsgroei (groei t.o.v. de vorige toets): heeft hij/zij de verwachte groei behaald of niet? Vanaf groep 6 worden ook de referentieniveaus meegenomen.

Naar aanleiding van de analyse van deze toetsen wordt, volgens het 4D-principe van handelingsgericht werken, het groepsplan voor de komende periode gemaakt of (in uitzonderlijke gevallen) besloten om een individueel handelingsplan en/of een ontwikkelingsperspectiefplan te starten. Twee keer per schooljaar gaan groepsplannen voor de verschillende vakken door de groepsleerkracht van start, waarin beschreven wordt aan welke doelen gewerkt wordt en op welke manier dat gebeurt:

  • start schooljaar op basis van de resultaten van de eindtoets van het vorig schooljaar
  • medio februari op basis van de resultaten van de middentoets van het betreffende schooljaar

Dan wordt dus ook bekeken of het opgestelde plan n.a.v. de resultaten van de vorige toets effect heeft gehad of bijgesteld moet worden. Hierbij wordt vooral gekeken naar het leerkracht-handelen.

De Cito- en methodetoetsresultaten worden met de kinderen besproken en de ouders ontvangen twee keer per schooljaar een rapport en een overzicht van de gemaakte Cito-toetsen. Dit overzicht wordt ook met de ouders besproken tijdens de voortgangsgesprekken. Bij al deze gesprekken zijn de kinderen bij de gesprekken aanwezig.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

geen toelichting
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen tot zelfstandige mensen die zich goed kunnen redden in hun maatschappelijke omgeving. We stimuleren kinderen tot het nemen van verantwoordelijkheid voor hun eigen handelen. De zelfredzaamheid wordt gestimuleerd door kinderen uit te dagen en te stimuleren om zelf te zoeken naar oplossingen. Er wordt veel aandacht besteed aan sociale vaardigheden. Samen werken en samen leren vinden we van belang voor elk kind. Daardoor leren kinderen met zichzelf en met anderen omgaan en maken ze zich sociale vaardigheden eigen. Om dit te bereiken maken wij gebruik van de Kanjertraining en de Kanjerregels. 

We streven er naar om de sfeer op school zodanig te maken, dat kinderen met plezier naar school komen. Een belangrijk aspect hierbij is dat we van kinderen en teamleden verwachten dat er respectvol met elkaar wordt omgegaan. Daarnaast zijn openheid en betrokkenheid waarden die wij nastreven. Een goede sfeer ontstaat ook door het hebben van ontspanning en plezier met elkaar. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Saamhorigheid
  • Betrouwbaarheid en openheid
  • Wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven