PCB Maranatha

Ladderhaak 7 2421 NK Nieuwkoop

  • Een Leader in Me-school,
waar leren en plezier centraal staan!
  • De vaardigheden rondom samenwerken en elkaars 'schoolmaatje zijn' zijn belangrijk: Alle kinderen kennen elkaar!
  • De kinderboekenweek is een jaarlijks schoolproject waarbij samenwerken, ontdekkend leren en plezier beleven centraal staan.
  • Elke vrijdagmiddag zijn de leerlingen ontdekkend aan het leren tijdens de talenten-workshops.
  • Een pedagogische lijn in school op basis van de 7 gewoonten, ter ontwikkeling van zelf-leiderschap bij kinderen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We maken gebruik van de eindtoets van A-vision ‘Route 8’ om het eindniveau van de leerlingen te bepalen en daarmee tevens de kwaliteit van ons onderwijs te verantwoorden richting de onderwijsinspectie. Deze adaptieve toets past bij de manier van werken op onze school en onze kijk op kinderen. De toets wordt geheel digitaal afgenomen in 1 ochtend. De resultaten van de eindtoets (eindopbrengsten) van de Maranathaschool zijn stabiel en rond of boven het landelijk gemiddelde en tevens boven de ondergrens van de inspectie.

De afgelopen jaren lagen de resultaten in de lijn met de verwachtingen van deze groepen, gezien de samenstelling en de onderwijsbehoeften in deze groepen. Onze werkwijze en het verzorgen van onderwijs op maat voor alle leerlingen, zorgt ervoor dat de leerlingen zo optimaal als mogelijk presteren en blijven doorgroeien in hun persoonlijke ontwikkeling. Echter liggen sommige specifieke ontwikkelingsdoelen beduidend lager dan het landelijke gemiddelde, waardoor het gemiddelde van de gehele groep negatief beïnvloed wordt.

In schooljaar 2019-2020 is er geen Route 8 Eindtoets afgenomen door Corona.

In schooljaar 2020-2021 is de Route 8 uitslag van de Eindtoets boven het landelijke gemiddelde ondanks dat deze groep tweemaal een Corona periode met thuisonderwijs heeft doorgemaakt. We concluderen daarbij dat het onderwijs in de Corona periode goed gefundeerd is geweest, aangezien de score bij alle kinderen een groei heeft doorgemaakt.

Ook in schooljaar 2021-2022 is de Route 8 uitslag van de Eindtoets boven het landelijke gemiddelde, ondanks het onrustige jaar rondom coronabesmettingen en quarantaines. Ook hebben zij in de vorige schooljaren de scholensluitingen door de lockdown gehad, waardoor de doorgaande leerlijn is onderbroken. De snelle schakeling naar thuisonderwijs met een gedegen aanbod heeft een positief effect gehad. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Lopende het schooljaar worden de kinderen getoetst m.b.v. de methodetoetsen en de Cito-toetsen van het leerlingvolgsysteem.

Ook worden alle kinderen, het hele jaar door, door de leerkracht gevolgd in hun ontwikkeling. Niet alleen d.m.v. de gegevens van toetsen maar ook door het dagelijks werk, volgen we de kinderen. Alle gegevens (van toetsen en verwerken op de tablets/Chromebooks) worden geïnterpreteerd door de leerkracht en de aanpak (meer of minder sturing vanuit de leerkracht) wordt hierdoor gestuurd.

Gegevens van belang worden genoteerd in een groepsplan. De gegevens van de leerlingen worden 3 maal per schooljaar besproken door de leerkracht met de intern begeleider in groepsbesprekingen en in leerlingbesprekingen. De leerkrachten onderling hebben ook regelmatig overleg over vorderingen en het welbevinden van de leerlingen. Toetsen en observaties hebben als doel de ontwikkelingslijnen van kinderen nauwkeurig te volgen.

Ouders kunnen in overleg met de leerkracht te allen tijde gebruik maken van de mogelijkheid de toetsresultaten van hun kind(eren) te bekijken. In het ouderportaal van ParnasSys zijn de resultaten van zowel methodetoetsen als Leerlingvolgsysteemtoetsen te zien. Ook zorgen wij voor een individuele grafische weergave van de groei per toets in het portfolio van de kinderen. Dit overzicht wordt ook met de ouders en de kinderen besproken tijdens de voortgangsgesprekken. 

Wij nemen de volgende Cito-leerlingvolgsysteemtoetsen af: 

  • groep 3: Technisch lezen, spelling, rekenen (midden/eind), begrijpend lezen (eind)
  • groep 4: Technisch lezen, spelling, rekenen, begrijpend lezen (midden/eind)
  • groep 5: Technisch lezen, spelling, rekenen, begrijpend lezen (midden/eind)
  • groep 6: Spelling, rekenen, begrijpend lezen (midden/eind)
  • groep 7: Spelling, spelling werkwoorden, rekenen, begrijpend lezen (midden/eind)
  • groep 8: Spelling, spelling werkwoorden, rekenen, begrijpend lezen (midden)

De leerkrachten formuleren toetsbare streefdoelen per leerjaar en per periode van een groepsplan die de leerlingen aan het einde van een periode (half schooljaar) moeten beheersen. De leerlingen stellen zelf leerdoelen en volgen samen met de leerkrachten hun persoonlijke ontwikkeling. De leerkrachten volgen eveneens nauwgezet het leerproces van alle leerlingen.

Voor het volgen van technisch lezen na groep 5 wordt gebruik gemaakt van AVI-teksten om het technisch leesniveau te volgen. Bij de kinderen waar een vermoeden is van dyslexie en/of een vertraagde leesontwikkeling worden de technisch lezen 'woordtoetsen' t/m groep 8 afgenomen.

De leerkrachten passen het aanbod en de instructie aan op basis van de vastgestelde vorderingen van de leerling met het oog op het bereiken van hun persoonlijke leerdoelen en passende leerlijnen. De leerkrachten coachen hun leerlingen en differentiëren in de hoeveelheid instructie en de leertijd. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviesprocedure begint in groep 7. We willen vroegtijdig, transparant en onderbouwd tot een advies komen. Hiervoor heeft de school een procedure ontwikkeld en een adviescommissie ingesteld. De adviescommissie bespreekt alle leerlingen gezamenlijk om tot een indicatie van het (voorlopig) uitstroomniveau van de leerlingen te komen. De adviescommissie bestaat uit de volgende leden: de schoolleider, de leerkrachten van groep 6, groep 7 en groep 8 en de intern begeleider. De algemeen totale indruk van de leerling vormt gecombineerd met de gegevens uit het leerlingvolgsysteem en de plaatsingswijzer hiervoor de leidraad.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om te kunnen leren, talenten te ontwikkelen en op te groeien tot gezonde volwassenen is het van belang dat leerlingen zich prettig en veilig voelen op school. Belangrijk is dat leerlingen de ruimte krijgen zich te ontwikkelen, fouten te maken en daarvoor verantwoordelijkheid te nemen. Leerlingen leren op die manier zich sociaal, weerbaar, maar ook kwetsbaar op te stellen. Bovendien hebben ze het gevoel erbij te horen. Aangezien wij het waarborgen van de sociale veiligheid en zo het bevorderen van het welbevinden van de leerlingen het meest belangrijk vinden, is dit een van onze speerpunten. 

  • De Maranathaschool heeft een schoolbrede aanpak op het gebied van welbevinden en sociale veiligheid, gericht op leerlingen met de ‘Kanjertraining’ en de pedagogische leerlijn ‘The Leader in Me’.
  • Leerkrachten zijn geschoold op het gebied van welbevinden, sociale veiligheid en het omgaan met grensoverschrijdend gedrag.
  • De Maranathaschool heeft een beleid vastgelegd op het gebied van welbevinden en sociale veiligheid van leerlingen. Medewerkers, leerlingen en ouders zijn bij de ontwikkeling en uitvoering hiervan betrokken. De zogenoemde ‘Gedragscode’.
  • Op de Maranathaschool wordt gewerkt met een leerlingvolgsysteem voor sociaal- emotionele ontwikkeling, namelijk: ‘ZIEN!’.
  • Het werken aan welbevinden en sociale veiligheid doen we samen met ouders. Leerkrachten hebben een positieve en ondersteunende houding. Voorbeeldgedrag en verbindende relaties met leerlingen zijn sleutelwoorden voor de leerkrachten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfleiderschap
  • inzicht in jezelf en de ander
  • samenwerkend leren (1+1=3)

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

  • De school voldoet aan het door inspectie vastgestelde basisarrangement.
  • Laatste inspectiebezoek: 14 maart 2013
  • Arrangement: Basisarrangement

Terug naar boven