Nicole Eykelenboom
Directeur
Ladderhaak 7 2421 NK Nieuwkoop
Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.
Als leerkrachten gepland verlof hebben worden zij vervangen door een leerkracht van de school die hiervoor extra benoeming heeft. Hierdoor staat er een leerkracht voor de groep die de kinderen en de werkwijze van de school kent.
Bij ziekteverlof wordt het volgende 'noodplan' gevolgd:
Bij afwezigheid van een leerkracht zorgt de school in principe voor een goede inval leerkracht via het RTC-Cella (invalpool). Mocht er een van onze leerkrachten ziek worden, dan is de kans namelijk groot dat het RTC-Cella leeg is. Natuurlijk proberen we dan nog of de duo-collega kan invallen (=noodplan A), maar als dat niet lukt voor die dag, dan komt noodplan B of noodplan C in actie.
Noodplan A is de duo-collega of een andere collega. Dat kan uiteraard niet te lang gezien de collega ook niet overbelast moet raken of de volgende dag weer ergens anders voor de klas staat.
Noodplan B geldt slechts voor een dag en is als volgt:
- Bij ziekte van een leerkracht uit de kleutergroep of groep 3 wordt de groep overgenomen door een van de andere leerkrachten van ons team en wordt een andere groep verdeeld over de andere groepen (welke groep verdeeld wordt, zal wisselend zijn en wordt bepaald door de directie).
- Bij ziekte van een leerkracht uit groep 4 t/m 8 wordt de groep van de zieke leerkracht verdeeld over de andere groepen (de verdeling van de kinderen hebben de leerkrachten in hun noodplan vastgelegd).
- Na deze eerste dag van noodplan B volgt noodplan C, noodplan A of de eigen leerkracht.
Noodplan C krijgt u zo spoedig als mogelijk te horen en houdt in:
- Mocht er geen inval leerkracht gevonden worden en de groep is voorafgaand al verdeeld geweest, dan worden de ouders van de leerlingen van de betreffende groep (met de zieke leerkracht) op tijd ingelicht om hun kind thuis te houden en zelf opvang te verzorgen.
Het is derhalve handig om thuis al een eigen noodplan voorbereid te hebben.
Directeur
De Maranathaschool kiest er bewust voor om kinderen van verschillende leeftijden veel met elkaar te laten samenwerken en samen spelen.
Gezien de leerlingen aantallen kiezen we als basis voor homogene lesgroepen, maar organiseren we meerdere activiteiten in bouwgroepen. Op die momenten leren jongste en oudste kinderen van elkaar. Wij willen op deze wijze het van en met elkaar leren bevorderen.
Het onderwijs in de verschillende bouwen steeds iets anders georganiseerd. De school is verdeeld in drie bouwen en heeft in totaal 7 lesgroepen:
- De kleuterbouw (KB); van spelen naar lerend spelen en van lerend spelen naar spelend leren in 2 kleuterbouwgroepen (leerjaren 1/2);
- De onderbouw (OB); van spelend leren naar leren in 1 onderbouwgroep 3 (leerjaar 3) en 1 middenbouwgroep 4/5 (leerjaar 4 en 5);
- De bovenbouw (BB); van leren naar leren leren & onderzoekend leren in 1 bovenbouwgroep 5/6 (leerjaar 5 en 6), 1 bovenbouwgroep 7 (leerjaar 7) en 1 bovenbouwgroep 8 (leerjaar 8).
Er is veel ervaring op het gebied van taal-spraak-en gehoorproblematiek, bijvoorbeeld TOS (cluster 2) en moeilijk lerende kinderen (werken met eigen leerlijnen; cluster 3). Daarnaast zijn we een beleid aan het ontwikkelen voor kinderen die begaafd of hoog intelligent zijn.
- Voor de taal-spraak en gehoorproblematiek hebben we twee gespecialiseerde leerkrachten (2 ochtenden per week).
- Voor de moeilijk lerende kinderen hebben we de faciliteit 'De Laddergroep' met een gespecialiseerde leerkracht en een gespecialiseerde leraarondersteuner (2 ochtenden per week).
- Voor de begaafde kinderen hebben we de faciliteit 'De Buytegewoongroep' met een gespecialiseerde leerkracht (1 ochtend voor de leerjaren 5 & 6 en 1 ochtend voor de leerjaren 7 & 8).
Daarnaast wordt er samen gewerkt met een team van experts die de leerkrachten bijstaan in raad en daad. Passend Onderwijs wordt op deze wijze gerealiseerd.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het komende schooljaar ligt de nadruk op het ontwikkelen van beleid voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en het opleiden van een specialist om deze leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte beter te kunnen begeleiden.
Daarnaast wordt voortdurend geëvalueerd hoe de geboden ondersteuning de leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften heeft kunnen helpen. Naar aanleiding van de evaluatie worden de plannen continu bijgesteld.
Het Kinderdagverblijf Polderpret gebruikt het VVE-programma Peuterpraat (zoals afgesproken met de gemeente Nieuwkoop in samenwerking met de basisscholen). Het Kinderdagverblijf De Posterij gebruikt een eigen ontwikkelprogramma.
De Maranathaschool maakt gebruik van het observatiesysteem (Digikeuzebord) met de leerlijnen van de SLO. De inhoud van de lessen en de leerdoelen sluiten op elkaar aan.
In het kader van doorgaande lijnen zijn er afspraken over overdracht en het delen van leerling-ondersteuningsinformatie.
De leerkrachten van de kleuterbouw en de pedagogische medewerkers hebben 1 maal per jaar een gezamenlijke nascholing. Tevens werken we samen met KDV Polderpret in een werkgroep om de doorgaande lijn te optimaliseren en de leerstof goed af te stemmen.