CBS Groen van Prinsterer

Dorpshuisstraat 4 9663 GG Nieuwe Pekela

Schoolfoto van CBS Groen van Prinsterer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Analyse van de eindopbrengsten.

Na de B8 toetsen maken we de stand van zaken op en gaven de voorlopige adviezen voor het VO af. Deze zijn besproken met de intern begeleider en de directeur. Los van elkaar maakten we een lijst met het advies dat wij wenselijk vonden. We waren zeer unaniem in onze adviezen. We hebben ook rekening gehouden met werkhouding en -aanpak, behoefte aan bevestiging en uitdaging. De resultaten zijn besproken door leerkracht Jan met de individuele leerlingen. Hierna volgende de gesprekken met leerling en ouder(s).
In de gesprekken werd aangegeven op welke onderdelen mogelijk nog winst te behalen was. 
We vinden dat de adviezen bij de leerlingen passen op grond van de resultaten door de jaren heen, hun inzet en motivatie en hun draagkracht.
Doorstroomanalyse:
Na 3 jaar blijken de adviezen goed geweest te zijn. Slechts 5%van de leerlingen is gedoubleerd en 5% is opgestroomd. In de laatste gevallen betrof het een dubbel advies, waarbij het het plusniveau het juiste bleek te zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We hanteren het Leeriing in Beeld leerlingvolgsysteem van Cito met de bijbehorende toetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij zijn tevreden met de behaalde scores van de leerlingen en laten ze vol vertrouwen naar het Voortgezet Onderwijs gaan. 
In de bijlage vind u een analyse van toetsen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren het best in een veilige omgeving. Het is daarom van het grootste belang dat de leerlingen zich veilig en op hun plaats voelen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • motivatie
  • welbevinden en respect
  • waarden en normen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven