CBS Groen van Prinsterer

Dorpshuisstraat 4 9663 GG Nieuwe Pekela

Schoolfoto van CBS Groen van Prinsterer

Het team

Toelichting van de school

Het team van CBS Groen van Prinsterer is een lerend team. We stellen doelen en plannen onderwijsinhoudelijke vergaderingen. De doelen voor de komende 2 à 3 weken schrijven we op een planbord. De acties monitoren we in de tussenliggende periode.  Verder houden we ook onderwijsinhoudelijke vergaderingen waarin we kritisch kijken naar ons onderwijsaanbod en de afstemming op onze leerlingpopulatie. Tevens volgen we ook gerichte cursussen om ons als team ook verder te scholen. Zo werken we zichtbaar aan onze ontwikkeling.
We staan open voor stagiaires.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij het vervangen van personeel werken we met een vaste pool invallers. Deze leerkrachten zijn bekend met de school en kennen vaak de groepen waar zij invallen.
We zijn in de gelukkige omstandigheid dat wij leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten hebben, die goed les kunnen geven. Als de invalpool leeg is, kunnen zij een groep overnemen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Vereniging Christelijk Onderwijs Midden en Oost-Groningen 
(www.vco-middenenoostgroningen.nl )  
Het bestuur
Onze school wordt bestuurd door het bestuur van de Vereniging Christelijk Onderwijs Midden- en Oost-Groningen. (VCO Midden- en Oost-Groningen) Van deze vereniging kunnen ouders/verzorgers lid of donateur worden. Als u lid wilt worden, dan vragen wij u in te stemmen met grondslag en doel van de vereniging.  
De grondslag en het doel van de vereniging zijn de bouwstenen om de scholen van de VCO Midden- en Oost-Groningen echte en hechte levensgemeenschappen van mensen te doen zijn waar alle kinderen en hun ouders van harte welkom zijn! Scholen die een goede voorbereiding zijn op een samenleving die niet alleen een kwaliteitsopleiding vraagt, maar boven alles kwaliteit in MENS-ZIJN!  
Het lidmaatschap houdt in, dat u verkozen kunt worden  in de schoolcommissie. U steunt daarmee niet alleen de VCO Midden- en Oost-Groningen, ook de schoolkas heeft er baat bij. De minimum bijdrage voor leden bedraagt € 7,50 per kalenderjaar. U kunt ook donateur worden. De minimum bijdrage voor donateurs bedraagt € 5,00 per kalenderjaar. Deze bijdragen ontvangen wij als school volledig van de vereniging terug. Het geld wordt besteed voor activiteiten binnen de school. Jaarlijks verstuurt de VCO Midden- en Oost Groningen een brief met een betalingsverzoek voor het  lidmaatschapsgeld of de donateursbijdrage. Voor meer informatie kunt u terecht bij de directie van de school of bij leden van de schoolcommissie.  
Het lidmaatschap eindigt niet automatisch wanneer uw kind(eren) de basisschool verla(a)t(en). U kunt het lidmaatschap  beëindigen door een e-mail te sturen aan het secretariaat van de VCO Midden- en Oost-Groningen (info@vcomog.nl) of schriftelijk naar: VCO Midden- en Oost-Groningen, Postbus 35, 9665 ZG te Oude Pekela.  

De VCO Midden- en Oost-Groningen bestuurt de volgende scholen voor christelijk basisonderwijs:  
CBS De Wegwijzer Bellingwolde; CBS Mons Sinaï Heiligerlee;  CBS De Loopplank Blijham;                  
CBS De Lichtboei Oostwold/Midwolda; CBS Annewieke Scheemda; CBS De Parel Muntendam                       
CBS Het Baken Westerlee; CBS De Wegwijzer Slochteren CBS Groen van Prinsterer Nieuwe Pekela         
CBS De Vossenburcht Winschoten;  CBS De 7Sprong Oude Pekela; CBS Maranatha Winschoten
CBS ‘t Haimstee Veendam; CBS De Wegwijzer Zuidbroek; CBS De Kern Veendam                                      
CBS De Regenboog Hoogezand; CBS Het Galjoen Hoogezand; CBS De Hoeksteen Hoogezand
CBS De Zonnewijzer Siddeburen; en de samenwerkingsschool: Dorpsschool Meeden   

Het College van Bestuur van de VCO Midden- en Oost-Groningen wordt gevormd door:    

  • Mevr. A. Boer (Angelique) – tel: 0597-647389

Het bestuursteam vergadert 1x per twee weken.

De Raad van Toezicht van de VCO Midden- en Oost-Groningen wordt gevormd door:   

  • Voorzitter: Mevr. M. Poort. (Marieke), Siddeburen
  • Secretaris: Dhr. F. Kupers (Freek), Oostwold
  • Penningmeester: Dhr. J. Matzinger ( Jörg), Slochteren
  • Lid: Dhr. E. Stam (Erik), Ten Boer
  • Lid: Mevr. A. Wierenga (Anneke), Veendam  

De Raad van Toezicht vergadert 4 x per jaar.

De ledenraad
De algemene vergadering/ledenraad is het hoogste orgaan binnen de vereniging en bestaat uit afgevaardigden die door en uit de leden van de afdelingen worden gekozen. In de statuten staat opgenomen dat voor iedere onderwijsinstelling die van de vereniging uitgaat een afdeling en schoolcommissie (artikel 14 van de statuten) wordt ingesteld. Iedere afdeling kiest uit haar midden één lid en één plaatsvervangend lid voor de ledenraad.  

Het directieberaad en het College van Bestuur
De directeuren van de scholen van de VCO Midden- en Oost-Groningen vormen samen het directieberaad. Dit directieberaad overlegt maandelijks over de gang van zaken binnen de vereniging en probeert de gezamenlijke belangen van de scholen te behartigen. Het College van Bestuur vormt het dagelijks bestuur van het directieberaad.  

Het verenigingskantoor is gevestigd in Oude Pekela, Scholtenswijk 10 | Postbus 35 - 9665 ZG  Oude Pekela.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij kleutergroepen die boven 30 leerlingenuitkomen, kiezen we ervoor om de kinderen die na 1 januari instromen alleen 's morgens naar school te laten gaan. De schoolweek bestaat voor hen uit 5 ochtenden van 8.30 tot 12.00 uur. 

We werken op CBS Groen van Prinsterer met twee groepen 1/2. We doen dit uiteraard niet zonder reden. De belangrijkste reden is dat we op deze manier beter in staat zullen zijn om onderwijs op maat te bieden aan de kleuters. De ontwikkeling van kinderen, en met name kleuters, verloopt niet in een rechte lijn. Ook kan dit per ontwikkelingsgebied verschillen. Zo kan het zijn dat er bijvoorbeeld op het gebied van motoriek op groep 1 niveau wordt gefunctioneerd, maar op het gebied van letterkennis op het niveau van groep 2. Om hierop beter te kunnen inspelen, is het fijn wanneer we op deze manier daar ruimte voor bieden. 
Het vormen van combinatiegroepen geeft ons ook de mogelijkheid om de instroom van nieuwe leerlingen evenredig te verdelen over de groepen. Bij het samenstellen van de groepen zullen we hier zorgvuldig naar kijken en zorgen voor een evenredige verdeling tussen de leerlingen uit groep 1 en 2 binnen de combinatiegroepen. 
In onze kleutermethode Onderbouwd staat spelend leren voorop, altijd met een helder en duidelijk doel. Naast het doelbewust inzetten van ontwikkelingsmateriaal wordt er gewerkt met routines, thema’s en spel in verschillende hoeken. 

De ontwikkeling van kleuters
Allereerst is het belangrijk om naar de ontwikkeling van kleuters te kijken. De ontwikkeling van een kleuter verloopt sprongsgewijs. Dit betekent dat het kind op het ene moment een ontwikkelingsvoorsprong kan hebben op een bepaald gebied en hij kan een paar maanden later, wat betreft zijn ontwikkeling, weer op hetzelfde niveau als leeftijdsgenootjes zitten of zelfs een ontwikkelingsachterstand doormaken. Een kleuter ontwikkelt zich naar interesse. Wanneer het kind niet of nauwelijks interesse heeft voor cijfers betekent dat niet dat het niet kan tellen. Het kan betekenen dat het kind er nog niet aan toe is. Wanneer we juist kinderen van verschillende leeftijden en niveaus bij elkaar zetten, worden alle niveaus aangeboden in een groep. Een kind kan zo gemakkelijk aansluiten bij het niveau dat bij hem of haar past, de zone van naaste ontwikkeling. Kinderen leren van en met elkaar. Ook wel genoemd de zone van naaste ontwikkeling. Dit begrip houdt een soort van imitatie in, waarin het kind samen met anderen een cultureel-maatschappelijke activiteit speelt, die het zelfstandig nog niet volledig aankan, maar wel als anderen daarbij helpen en moeilijkere onderdelen daarvan voor hun rekening nemen, aldus Vygotsky. Het is dus belangrijk dat kinderen elkaar helpen en daar vervolgens van leren en daarna zelf ook de leidende rol kunnen aannemen om zo weer een ander kind te helpen. Kleuters zijn nieuwsgierig. Ze willen graag alles weten en meemaken. Zo zijn jonge kleuters vaak nieuwsgierig naar wat oudere kinderen al kunnen en willen dit dan zelf ook bereiken. In een een een combinatiegroep bij de kleuters is daar ook de ruimte voor. Wanneer een kleuter, die net op school is, het interessant vindt om met letters te werken, is daar de ruimte voor om samen met een groep 2 leerling zich daarin te verdiepen. Dit gebeurt dan veelal op een ander niveau, maar de ruimte is er. Ook oudere kleuters die nog achterlopen met een bepaalde ontwikkeling kunnen aansluiten bij de leerstof die een jongere kleuter krijgt op hetzelfde niveau. Werken met maatjes. Door het werken met een combinatiegroep krijgt de sociaal-emotionele ontwikkeling een impuls doordat de oudere kinderen de jongere kinderen helpen. Vaak is dit voor de jongste kleuters ook makkelijker dan meteen hulp te vragen aan de leerkracht. De oudste kleuters leren om de jongste kleuters te helpen. Verder houdt dit in dat je een keer jongste, middelste en oudste bent en dat verhoogt het gevoel van eigenwaarde. Kleuters willen graag dingen zelf doen. Omdat de oudste kleuters de jongste kleuters helpen, leren de jongste kleuters meteen hoe iets moet of waar iets ligt. Ook verhoogt het de motivatie om het zelf te doen of te kunnen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leerlingen hebben op vrijdag een les bewegingsonderwijs van de leerkracht.
Vrijdags hebben we een vakleerkracht voor de groepen 5 t/m 8.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs    

Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht geworden. Kernpunten uit deze nieuwe wet zijn dat:

  • reguliere en speciale scholen op het gebied van ondersteuning aan leerlingen samenwerken;
  • scholen zorgplicht hebben (de school waar de leerling schriftelijk is aangemeld dient te zorgen voor een passende plek);
  • scholen en gemeenten/jeugdhulpverlening werken samen aan de integrale ondersteuning aan leerlingen vanuit onderwijs en zorg;
  • er minder regelgeving vanuit Den Haag komt, maar dat we meer in de eigen regio kunnen regelen.  

Voor onze regio gaat het om de schoolbesturen primair en speciaal (basis) onderwijs in alle gemeenten in de provincie Groningen en de gemeente Noordenveld.  

Ondersteuning aan leerlingen
Alle scholen hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle scholen en locaties geleverd wordt, de zogenaamde basisondersteuning. Daarnaast hebben alle scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. De basis- en extra ondersteuning hebben scholen beschreven in een ondersteuningsprofiel. Het school ondersteuningsprofiel is te vinden op de website van de school.
De besturen van de scholen hebben er voor gekozen om de ondersteuningsmiddelen passend onderwijs naar rato van het aantal leerlingen per schoolbestuur over de scholen te verdelen. Hiermee hebben de besturen en de scholen de gelegenheid om – samen met de ouders en andere partners (gemeenten, zorg) – de basis- en extra ondersteuning verder uit te werken en te versterken.
Is de school handelingsverlegen, m.a.w. kan de school niet voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van uw kind, dan dient de school een andere, beter passende plek te zoeken. Dat kan ook het speciaal (basis) onderwijs zijn. Voor een plaatsing in het speciaal (basis) onderwijs[1] moet de school, in afstemming met u als ouders/verzorgers, een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de Commissie van Advies van het samenwerkingsverband. Hierbij is het zo dat de school de toelaatbaarheidsverklaring aanvraagt (en niet de ouder zoals in de situatie voor Passend Onderwijs). Voor blinde/slechtziende en dove/slechthorende kinderen geldt dat zij zich voor een plek in het speciaal onderwijs dienen te vervoegen bij resp. Visio en Kentalis. Zij hebben een eigen Commissie van Onderzoek die bepaalt of de leerling toelaatbaar is.
Meer informatie over het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring vindt op u de website van het samenwerkingsverband (www.passendonderwijsgroningen.nl) onder de button ‘Commissie van Advies’. U kunt uiteraard ook bij de school en/of het ondersteuningsteam van de VCO Midden- en Oost-Groningen (VESTE) terecht voor meer informatie (mail: veste@vcomog.nl).  

Passend onderwijs
Voor u als ouders/verzorgers geldt dat de scholen de belangrijkste informatiebron zijn als het gaat om Passend Onderwijs en extra ondersteuning aan uw kind. De school heeft dagelijks contact met uw kind en vervult daarmee in de ogen van het samenwerkingsverband een belangrijke rol in de adequate informatievoorziening aan ouders. Informatie over passend onderwijs in onze regio kunt u lezen op https://po2001.passendonderwijsgroningen.nl/ Op deze website vinden ouders/verzorgers een apart tabblad met meer informatie voor ouders. 

Op www.passendonderwijs.nl (de website van het ministerie van OCW) en op de site  www.passendonderwijsenouders.nl kunnen ouders/verzorgers meer informatie vinden over de samenwerkingsverbanden en over Passend Onderwijs. Speciaal voor ouders met vragen over passend onderwijs is er het adviespunt van Ouders & Onderwijs, telefoonnummer 088-6050101. Voor meldingen van zaken die niet goed gaan op het gebied van onderwijs en zorg kunnen ouders terecht bij het meldpunt van Ieder(in), telefoonnummer 085 – 400 70 22.  

Vanuit VCO Midden- en Oost-Groningen is er een regievoerder zorgplicht, vertegenwoordigd in ons expertise team VESTE.  

Contactgegevens van de Commissie van Advies:
Telefoon          : 06-48214378
mail CvA         : info@cvagroningen.nl
Postadres        : Postbus 8061, 9702 KB te Groningen    

Gegevens Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 20.01
Postadres                  : Postbus 138, 9640 AC Veendam
Directeur bestuurder  : Roel Weener
Telefoon                    : 06-12060863
E-mail                       : roel@wkonderwijsadvies.nl
Website                     : www.passendonderwijsgroningen.nl  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Rots en Water maakt deel uit van ons reguliere aanbod.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We hebben een warme overdracht van de kinderen die van de peuterspeelzalen en kinderdagverblijven uit Nieuwe Pekela komen. Deze professionals kunnen ons al veel over de leerlingen vertellen, zodat we tegemoet kunnen komen aan hun onderwijsbehoeften

Terug naar boven