Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen, maakt de school gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS). Het leerlingvolgsysteem bestaat uit methode-onafhankelijke toetsen die de ontwikkeling van de basisvaardigheden van leerlingen meten. De leerkrachten analyseren deze toetsen en kunnen het onderwijsaanbod indien nodig aanpassen om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van een leerling.
In de groepen 1/2 werken de leerkrachten met Mijn Kleutergroep. Mijn Kleutergroep is een leerlingvolgsysteem dat de ontwikkeling van de kleuters volgt op de gebieden sociaal emotioneel, motoriek, taal en rekenen. Naast de voortgang van de leerlingen kunnen ook de themadoelen in het systeem bijgehouden worden. Het geeft de leerkracht zicht op de ontwikkeling en zorgt ervoor dat de leerkracht de juiste begeleiding kan geven in de zone van de naaste ontwikkeling.
In de groepen 3 t/m 8 maakt de school gebruik van het IEP-LVS. IEP staat voor Inzicht in Eigen Profiel. Een kind leert meer dan rekenen en taal. Ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan zijn, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee de leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende stap in de ontwikkeling en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.
Schooladviezen
De IEP toets geeft inzicht in waar een kind nu staat en hoe het zich verder kan ontwikkelen. Vanaf groep 6 geeft de IEP ook inzicht in welk vervolgonderwijs zou aansluiten bij zijn/haar ontwikkeling. Eind groep 7 geeft de leerkracht een voorlopig schooladvies. Hierbij wordt gekeken naar de IEP toets, maar ook naar de vaardigheden en interesses van het kind. In groep 8 geeft de leerkracht in januari nogmaals een advies op basis van de IEP toets en de vaardigheden en interesses van het kind. In de periode 5-16 februari maakt uw kind de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangt school hiervan de uitslag. Wanneer de doorstroomtoets een hoger advies geeft dan uw kind van de leerkracht heeft gehad, dan gaat de school het advies heroverwegen. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de Sint Antoniusschool vinden we het belangrijk dat er een goede sfeer heerst, waar iedereen zich welkom voelt. Dit geldt voor kinderen, ouders en leerkrachten. Om een veilige omgeving te creëren, waarin we op een respectvolle wijze met elkaar omgaan, werken we met De Kanjertraining. Kinderen leren op een positieve manier naar zichzelf en elkaar te kijken en leren omgaan met verschillende sociale situaties. Via de methode Trefwoord behandelen we op de Sint Antoniusschool regelmatig verschillende levensbeschouwelijke onderwerpen. Via verhalen en gesprekken leren de kinderen open te staan voor verschillen in de samenleving, zoals mensen met een andere culturele achtergrond, religie of afkomst, zonder de eigen identiteit en tradities te verliezen. Verbinding, vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn belangrijke waarden op de Sint Antoniusschool. Deze waarden zijn de basis van het dagelijks handelen van de leerkrachten.
Een veilige schoolomgeving draagt ook bij een een gezonde school. Gezonde school-activiteiten hebben als doel de leefstijl van leerlingen positief te beïnvloeden. Het zijn programma’s gericht op bijvoorbeeld het voorkomen van overgewicht, pestgedrag en alcohol- en drugsgebruik. Of gericht op het verbeteren van sociaal-emotioneel welbevinden of het stimuleren van beweging.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.