Alberoschool CBS De Regenboog

Hertenweg 4 4455 TL Nieuwdorp

  • Schoolfoto van Alberoschool CBS De Regenboog
  • Schoolfoto van Alberoschool CBS De Regenboog
  • Schoolfoto van Alberoschool CBS De Regenboog
  • Schoolfoto van Alberoschool CBS De Regenboog
  • Schoolfoto van Alberoschool CBS De Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De aantallen leerlingen per groep maken het lastig om bovenstaande cijfers goed te kunnen analyseren. Zwakke leerlingen drukken een zwaarder stempel op het groepsgemiddelde van een kleine groep, in verhouding tot de invloed ervan op een grotere groep. Op onze school hechten we dan ook meer waarde aan de ontwikkelingsgegevens die we, per groep en per individu, door middel van ons leerlingvolgsysteem kunnen analyseren. Dit neemt uiteraard niet weg dat we er naar streven om iedere leerling in staat te stellen aan het einde van zijn of haar basisschoolperiode het beste uit zichzelf naar boven te halen. Dit moet dan vertaald worden in een totaal- of schoolscore. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Regenboog volgen we de kinderen op diverse manieren. Een van die manieren is om de tussenresultaten op de toetsen van het leerlingvolgsysteem systematisch te analyseren en te gebruiken voor het opstellen van streefdoelen voor de daaropvolgende periode. Op deze manier spelen de tussenresultaten een belangrijke rol als een van de uitgangspunten voor het vormgeven van onderwijs op maat.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In november maken de kinderen van groep 8 de IEP advieswijzer. De behaalde scores geven een mogelijk uitstroomniveau van het kind weer.

In januari bespreken we het schooladvies met kinderen en ouders. Hiervoor worden de gegevens van ons leerlingvolgsysteem IEP, het teamadvies en de resultaten van de advieswijzer gebruikt.

In de eerste twee weken maken de kinderen de doorstroomtoets, voorheen de eindtoets genoemd. Ook deze toets is onderdeel van ons IEP-toetssysteem.

Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren. Als een kind op de doorstroomtoets lager scoort dan het schooladvies, heeft dit geen invloed op het definitieve advies en de schoolkeuze.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school vinden wij het belangrijk dat kinderen zichzelf verantwoordelijk weten voor de dingen waarvoor zij verantwoordelijkheid dragen. De omgang met zichzelf, de naaste en de omgeving staan hierin centraal. Zelfkennis is hierin een belangrijke pijler. Wanneer je jezelf kent, kun je jezelf, je naaste en de omgeving optimaal ten dienste zijn. Om jezelf te leren kennen en de ander te helpen zichzelf te leren kennen is het geven en krijgen van feedback en dit kunnen verwerken van optimaal belang. Op onze school zit in het lesprogramma verweven dat kinderen verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen leerproces en voor het klimaat in de groep. Iedereen kent daarin zijn rol. We bieden de kinderen gerichte technieken aan om feedback te geven en te krijgen. Zowel op sociaal als cognitief vlak. We monitoren de sociale opbrengsten met de vragenlijsten vanuit IEP-leerlingvolgsysteem.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid tonen
  • Zelfkennis benutten
  • Feedback kunnen inzetten

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft het vertrouwen van de Inspectie voor het Onderwijs. Daar zijn wij dankbaar voor. Wij streven ernaar om vanuit dit vertrouwen onderwijsontwikkelingen die ons aanspreken op een goede manier gestalte te geven in ons onderwijs, met als beoogd gevolg het verder uitbouwen van dit vertrouwen.

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is. Er is daarom niet altijd een oordeel per afzonderlijke school beschikbaar. Albero kreeg voor in 2022 de beoordeling goed: 'Dit bestuur voldoet aan de basiskwaliteit en daarmee aan de wettelijke eisen. Daarnaast realiseert het bestuur de eigen ambities op overtuigende wijze (eigen aspecten van kwaliteit.'

Terug naar boven