Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
De School
Met ingang van het schooljaar 2023-2024 gaan alle kinderen vijf dagen per week van 8.30 uur tot en met 14.00 uur naar school. Dit is volgens het vijf-gelijke-dagen-model.
Er zijn op obs 't Koppel 4 groepen. Vanwege het leerlingaantal is er besloten te werken in combinatiegroepen. Het betreft de combinatiegroepen 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. Soms zijn ouders wat huiverig als ze horen dat hun kind in een combinatiegroep komt, maar uit diverse onderzoeken blijkt dat combinatiegroepen niet nadelig zijn voor de ontwikkeling van een kind. Leerlingen in een combinatiegroep leren net zo veel als andere kinderen. Ook lijdt het welbevinden van kinderen niet onder een combinatiegroep. Het leeftijdsverschil heeft juist vaak een positieve invloed op de (sociale) ontwikkeling van kinderen. Jongere kinderen leren van de oudere kinderen, de oudere kinderen steken weer veel op van het helpen van jongere kinderen. Bovendien leren kinderen in combinatiegroepen over het algemeen erg goed zelfstandig en geconcentreerd werken. Combinatiegroepen kunnen ook een voordeel zijn voor kinderen die in één of meer vakken achterlopen of juist vooruit zijn. Ze kunnen gemakkelijker aanschuiven bij de instructie van het andere deel van de groep. Leerlingen uit de hoogste groep die moeite hebben met de leerstof, krijgen meer uitleg en herhaling, terwijl snelle leerlingen uit de laagste groep in aanraking komen met meer uitdagende lesstof. Voorwaarde is wel dat er een goed klassenmanagement is. Daarom vinden wij het belangrijk dat alle leerkrachten zorgen voor een goede organisatie in de klas en daarbij voldoende (emotionele) aandacht geven aan alle leerlingen.
Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.