Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De LVS-toetsen van IEP helpen ons om het onderwijsaanbod nóg beter af te stemmen op de behoeften van de leerlingen. We krijgen een betrouwbaar en diepgaand inzicht in de prestaties van iedere leerling, iedere groep én schoolbreed. De toetsen worden afgenomen halverwege het schooljaar en eind schooljaar. Daarnaast nemen wij ook methodetoetsen af. Een methodegebonden toets is een belangrijk middel omdat een leerkracht op basis van deze informatie de aanpak voor de volgende les kan bepalen. De resultaten van deze toetsen hebben een sterke verbinding met zijn dagelijkse lespraktijk.
Uit de toetsen halen wij de volgende informatie:
- Ontwikkelt een leerling zich en is deze groei voldoende?
- Hoe ontwikkelt een leerling zich in vergelijking met leeftijds- en groepsgenoten?
- Behaalt een leerling gestelde tussen- en einddoelen?
- Hoe scoort een groep ten opzichte van het landelijk gemiddelde?
- Kwaliteit op schoolniveau: hoe verloopt de ontwikkeling bij verschillende leergebieden en in verschillende groepen? Effectief sturen op onderwijskwaliteit!
Op De Antoniusschool volgen wij de kinderen vanaf het moment dat zij bij ons op school zitten. Als de leerlingen bij ons in groep 7 zitten krijgen zij aan het eind van dat schooljaar een voorlopig schooladvies. Voor die tijd wordt er samen wel met elkaar gesproken over de ontwikkeling van de kinderen maar wordt er geen schooladvies aan gekoppeld. In groep 8 worden de gesprekken over het schooladvies verder opgepakt. We streven ernaar om samen de kinderen goede te begeleiden naar het best passende vervolgonderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het welbevinden van onze kinderen heeft invloed op hun ontwikkeling en leervermogen. Het pedagogisch klimaat is het geheel van afspraken en normen en waarden, die invloed hebben op het welbevinden van de leerlingen. Onze pedagogische visie bepaalt de manier waarop onze leerkrachten een pedagogisch klimaat scheppen. De Antoniusschool wil een school zijn waar vertrouwen, veiligheid, rust, plezier en wederzijds respect is. Kinderen leren optimaal in een omgeving waarin ze zich veilig en geaccepteerd voelen. Onze leerkrachten bieden een veilige leer- en leefomgeving op school. De maatschappij is complex en kinderen worden geconfronteerd met heftige informatie. Wij bereiden de kinderen zo goed mogelijk voor op de maatschappij door aandacht te besteden aan de actualiteit en ze weerbaar te maken voor de omgeving waarin zij opgroeien.
De Antoniusschool heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.
De leerkrachten weten hoe de leerlingen zich ontwikkelen en hoe zij hen hierbij kunnen helpen. Zij leggen de leerstof op een duidelijke manier uit. In de klassen heerst een prettige sfeer die de leerlingen ondersteunt bij het leren. De leerkrachten vervullen hierin een voorbeeldrol. Ook de leerlingen gaan prettig met elkaar om. De school heeft haar kwaliteit voldoende in beeld. Het team weet wat goed gaat en wil de school graag verder verbeteren. Men werkt hier dan ook gezamenlijk aan. Aandacht voor het actief betrekken van de leerlingen bij de uitleg. Leerlingen leren beter als zij zelf vertellen wat zij leren en moeten doen.
De Antoniusschool heeft de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen en een respectvolle omgang met elkaar hoog in het vaandel staan. De leerkrachten hebben voldoende zicht op de ontwikkeling van de leerlingen. Deze gegevens gebruiken zij om de lessen in te richten. De leerkrachten leggen de leerstof op een duidelijke manier uit.