Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Voorop staat dat een kind zich bij ons op school veilig en prettig voelt. Vanuit dat uitgangspunt is het leren omgaan met leeftijdsgenootjes in verschillende situaties belangrijk. Een voorbeeld is de ‘huishoek’ waar kinderen op speelse wijze met elkaar leren communiceren en gestimuleerd worden om rekening te houden met elkaar. Ook heeft iedere groep een ‘logeerbeer’ die in het weekend mee naar huis mag met een leerling, die in dat weekend of in die week iets bijzonders heeft.
Cognitieve ontwikkeling
De denkontwikkeling van de kleuter wordt voortdurend gestimuleerd door uitdagende materialen, spelletjes en activiteiten aan te bieden. Hiermee leert het kind de begrippen en de wereld om zich heen kennen. Op De Antoniusschool wordt er Engels gegeven vanaf groep 1, we mogen onszelf met trots een "Early Bird school" noemen.
Motorische ontwikkeling
Vrij buitenspel en gerichte lichamelijke activiteiten in de speelzaal worden bij ons afgewisseld. Hierdoor krijgt het kind plezier in bewegen en leert het nieuwe vaardigheden. Andere bewegingsactiviteiten zoals kleien, vingerverven, scheuren, werken met de kralenplank en mozaïek, hebben tot doel de aanvankelijk grove bewegingen van de kleuter te verfijnen. Dit is nodig om na groep 2 te kunnen gaan schrijven. Ook het voorbereidend schrijven krijgt veel aandacht.
Creatieve ontwikkeling
Wij bieden de kinderen een gevarieerd en rijk aanbod van materialen en technieken waarmee kinderen zich creatief kunnen ontwikkelen.
Zintuiglijke ontwikkeling
Kleutermaterialen en activiteiten zijn erop afgestemd om alle zintuigen optimaal te benutten. Bijvoorbeeld het onderscheiden van klanken wordt via taalspelletjes gestimuleerd als voorbereiding op het leren lezen en schrijven.
Het gaat voor de Antoniusschool om het bieden van kwalitatief goed onderwijs en optimale ontwikkelingskansen voor alle leerlingen, ook aan leerlingen die iets meer vragen van ons onderwijs. Aan dit laatste probeert het team van De Antoniusschool invulling te geven zoals zij dat al jaren gewend zijn. Elk kind tot zijn recht laten komen is geen nieuwe opgaaf.
De Antoniusschool is al heel lang bezig om als vanzelfsprekend goed onderwijs te bieden aan een steeds meer diverse groep leerlingen. Uitgaan van wat er wel mogelijk is en kennis delen met derden levert veel op voor het onderwijs aan kinderen. De uitdaging is om met elkaar te onderzoeken wat we in ons onderwijs kunnen gebruiken om het zo in te richten dat leraren niet steeds afhankelijker worden van externe experts, maar dat juist vanuit de aanwezige expertise (vooral intern) en effectief onderwijs leraren en scholen zich toegerust voelen om de opdracht van passend onderwijs te kunnen uitvoeren. Dat is tevens de opdracht voor De Antoniusschool de komende jaren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op De Antoniusschool is de samenwerking met de fysiotherapeut relatief nieuw. We zijn aan het onderzoeken hoe we deze extra ondersteuning zinvol kunnen inzetten op locatie.
Er is een werkgroep bezig met de aanscherping van ons beleid ten aanzien van ons aanbod aan hoog- en meer begaafde leerlingen en NT2- leerlingen. Er is veel tijd besteed aan de kwaliteitskaart waarin beleid terug te vinden is. Dit schooljaar starten we met ondersteuning aan extra groepen kinderen.
Tussen peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en school is een warme overdracht. Dit betekent dat er informatie, na schriftelijke toestemming van ouders/ verzorgers, schriftelijk of mondeling overgedragen wordt en er in voorkomende gevallen overleg is tussen basisschool en voorschoolse opvang.