De LinQ

Kalslagerring 7 2151 TA Nieuw-Vennep

Schoolfoto van De LinQ

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem - Observaties en toetsen
Gedurende het hele schooljaar zijn er methode-gebonden-toetsen en observeren de leerkrachten uw kind. In groep 1 en groep 2 maken wij gebruik van het digitale volgsysteem Leerlijnen Jonge Kind en in groep 3 t/m groep 8 van de module ‘Hart en handen’ van ons Leerlingvolgsysteem IEP. 

In januari en mei worden in de groepen 3 t/m 8 de landelijk genormeerde toetsen van IEP afgenomen. Dit zijn toetsen op het gebied van lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen.
Groep 8 maakt in februari de doorstroomtoets (voorheen 'eindtoets'), ook van IEP.

Voor leerlingen met dyslexie of andere speciale onderwijsbehoeften kunnen de toetsen worden aangepast. De resultaten van alle toetsen en observaties worden ingevoerd in ons administratiesysteem Parnassys. De resultaten van de toetsen zijn tbv de evaluatie van ons onderwijs. Als er aanleiding toe is, worden de resultaten besproken met kinderen en ouders (in de 10 minutengesprekken).

Kinderen leren allemaal op een verschillende manier en in een verschillend tempo. Wij spelen hierop in. Om dat goed te kunnen doen, volgen wij de ontwikkeling van de kinderen met een leerlingvolgsysteem.

Voor groep 1 en 2 gebruiken wij daarvoor onder andere 'Leerlijnen jonge kind' in Parnassys.

Bij de groepen 3 t/m 8 worden, naast de toetsen die bij de methoden horen, in januari en mei IEP-toetsen afgenomen voor de kernvakken rekenen, lezen en spelling (groep 3 t/m 8). Deze toetsen geven ons informatie over in hoeverre ons onderwijsaanbod aansluit bij de gemiddelden in Nederland en in hoeverre de kinderen hebben geprofiteerd van ons onderwijsaanbod. 
Op leerling niveau kijken we vooral naar ontwikkeling: is er voldoende vooruitgang en wat betekent dat dan voor ons aanbod in de komende periode.
We bespreken de resultaten van de IEP-toetsen met de kinderen en met de ouders. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wat is belangrijk wanneer bij de keuze van een vervolgschool?
De schoolkeuze voor wat betreft het voortgezet onderwijs (na groep 8) is onder andere afhankelijk van de volgende elementen: het advies van de school (dit is leidend), de uitslagen van de doorstroomtoets (voorheen eindtoets) van IEP en eventueel een schoolkeuzeonderzoek.

Het advies van de school
Vanaf (eind) groep 6 bereiden we de kinderen voor op de overstap naar het VO.
Eind groep 7 krijgt iedere leerling een ‘eerste advies’. Een half jaar later krijgen ze hun definitieve schooladvies. Dat advies wordt geformuleerd in een overleg met de groepsleerkrachten van groep 8 (huidige leerkracht) en groep 7 (bij wie de leerling vorig jaar in de klas zat), de intern begeleider en de schoolleiding. Zij hebben een goed inzicht in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Daarbij zijn niet alleen de leerprestaties belangrijk; ook gegevens over de belangstelling en de motivatie van het kind, de wil om te leren, het enthousiasme om zich ergens voor in te zetten en de behoefte aan hobby's en vrije tijd. Dit advies wordt aan uw kind en aan u gegeven door de leerkracht (in aanwezigheid van de IB-er en/of de directeur).

De doorstroomtoets 
Met de (landelijke) doorstroomtoets worden de kennis en het inzicht van de leerlingen onderzocht op het gebied van taal, rekenen/wiskunde, studievaardigheden en wereldoriëntatie. De bedoeling is om meer duidelijkheid te krijgen over de vorm van voortgezet onderwijs die het meest geschikt is. Onafhankelijk van het schooladvies geeft de doorstroomtoets een aanwijzing over de te maken schoolkeuze. De uitslag van de toets, welke wordt weergegeven in een score, delen we U schriftelijk mede.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De voorbereiding op het goed kunnen functioneren in onze maatschappij is een pedagogische en sociale opdracht aan de school. 
We nemen deze opdracht serieus vanuit onze interconfessionele identiteit en we benaderen de opdracht graag vanuit onze drie kernwaarden. Kernwaarden die in onze visie centraal staan in goed burgerschap:

VERBINDING
Het gedachtengoed 'kind-ouder-school' staart bij ons voorop.
We hebben oog voor elkaar en voor de wereld, waardoor we goed kunnen samenwerken.
Wij oefenen op school en spelen een daardoor actieve rol in school en in onze omgeving.

VEERKRACHT
We leren door vallen en opstaan onder het motto: 'Ik kan het nóg niet en wil het graag leren'.
Aanpassen en schakelen; we oefenen en doen dit iedere dag.
Wij zijn trots op wat we bereiken.

KANSRIJK
We bíeden kansen: We zorgen voor een rijke leeromgeving in en buiten de klas.
We kríjgen kansen: We zien mogelijkheden om te groeien.
We pákken kansen: We gaan actief aan de slag om eruit te halen wat erin zit.

Op De LinQ gaan we samen op avontuur!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • VERBINDING
  • VEERKRACHT
  • KANSRIJK

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven