De LinQ

Kalslagerring 7 2151 TA Nieuw-Vennep

Schoolfoto van De LinQ

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit een groep bevoegde leerkrachten. Deze groep leerkrachten wordt ondersteund door onze onderwijsassistenten en leraarondersteuners. We hebben een Intern-begeleider die belast is met de begeleiding van leerkrachten bij wie kinderen in de groep zitten die (op deelgebieden) niet het reguliere lesprogramma volgen. Onze IB-er heeft ook haar onderwijsbevoegdheid en werkt standaard op maandag, dinsdag en vrijdag. Hierdoor werkt ze met (nagenoeg) alle collega’s samen. De IB-er heeft vanuit haar functie ook een groot aandeel in de onderwijsinhoudelijke ontwikkeling bij ons op school. Naast de IB-er hebben we ook een gedragsspecialist; zij ondersteunt en werkt nauw samen met de IB-er als het gaat om de leerling dossiers waarin ‘gedrag’ de grootste component is. Op De LinQ is ook een ICT-er werkzaam. Zij is een onmisbare schakel in ons team in deze tijd, waarin alles wat met ICT te maken heeft (ook als het gaat om ons onderwijsprogramma) een vlucht heeft genomen. Onze ICT-er is ook de kartrekker van het bovenschoolse (ICT) project Computational thinking. 
We hebben twee vakleerkrachten gym en één vakleerkracht gym die in de laatste fase van zijn opleiding zit. Met z'n drieën verzorgen ze alle gymlessen aan de groepen. Iedere groep krijgt twee keer per week gym van de vakleerkracht.
Onze concierge die via de AM-groep op dinsdag- en donderdagochtend bij ons op school werkt, is onmisbaar! Karin Koets is de schoolleider van De LinQ; uiteraard beschikt zij ook over een onderwijsbevoegdheid. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We doen ons uiterste best om een vervanger te zoeken als een leerkracht ziek is. We doen een beroep op de invalpool waarbij Jong Leren is aangesloten of er wordt aan parttime werkende leerkrachten gevraagd of zij een extra dag kunnen werken. Wanneer er geen inval oplossing is, wordt de klas opgedeeld over andere groepen. De kinderen hebben dan leerstof waarmee ze zelfstandig aan de slag kunnen. In eerste instantie kiest de schoolleiding de beste oplossing in geval van absentie van een leerkracht. Jong Leren heeft gemeend om voor de gehele stichting een aantal uitgangspunten met elkaar te moeten vaststellen. Binnen deze uitgangspunten hebben de directies de vrijheid om naar eigen inzicht te handelen. Deze uitgangspunten zijn: De schoolleiding geeft in principe geen les op de dagen dat zij directietaken moet uitvoeren. Leerkrachten met speciale taken, zoals intern begeleider en remedial teacher, geven in principe geen les op dagen dat zij vrij geroosterd zijn voor deze taken. Natuurlijk kan het voor beide categorieën wel eens voorkomen dat zij een (zieke) collega vervangen, maar bovengenoemde functies en taken zijn zo belangrijk, dat wij van mening zijn deze als 'beschermde' functies en taken aan te moeten merken. Enerzijds om te voorkomen dat deze mensen overbelast worden en anderzijds omdat juist deze taken een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van de school. Wanneer alle mogelijke oplossingen niet kunnen worden toegepast, waardoor het onderwijs aan een groep niet kan worden verzorgd, zullen de leerlingen worden vrijgesteld van les. Wanneer de schoolleiding tot deze maatregel moet besluiten, dan streven we er naar om de ouders minimaal een dag van tevoren daarvan schriftelijk op de hoogte te stellen. Daarbij wordt er naar gestreefd de leerlingen niet langer dan één dag vrijaf te geven. In het voorkomende geval dat een leerkracht meer dagen afwezig is en niet vervangen kan worden, zullen achtereenvolgens verschillende groepen gedurende één dag vrijaf hebben, waardoor de last verdeeld wordt. Gezamenlijk doen we ons uiterste best om te zorgen voor de continuïteit op school. Mocht dit onverhoopt een keer niet lukken, dan mogen we hopelijk op uw begrip rekenen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wat leert mijn kind op De LinQ?
Op De LinQ brengen we een goed evenwicht aan tussen het aanleren van kennis, het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling en het aanleren van praktische vaardigheden. De vakken rekenen, taal en lezen vormen de kern van ons onderwijs. Deze vakken krijgen op De LinQ veel nadruk. Ze vormen de basis voor elke andere ontwikkeling. Daarnaast leren wij de kinderen verschillende vaardigheden die zij nodig hebben om goed te kunnen functioneren in de maatschappij.

Groep 1 en 2, het jonge kind
Wij geven kleuters ruimte en tijd voor spel en beweging. We willen bereiken dat kinderen vertrouwen in zichzelf en anderen krijgen en verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen. We streven naar een veilig en fijn gevoel voor ieder kind. Elk kind ‘zien’ is voor ons belangrijk. De leerkrachten hebben een observerende blik, stellen vragen en stimuleren, waarbij zij de ontwikkelingslijnen voor ogen houden. We bieden een uitdagende speelleeromgeving, waarbij thema’s een middel zijn om het jonge kind zich zo breed mogelijk te laten ontwikkelen. We maken beredeneerde keuzes om tot verschillende niveaus van spelaanbod te komen. Hiermee bereikt de leerkracht dat kinderen zelf tot ontdekken komen. Er is verbinding tussen de dagelijkse activiteiten in de kring, in de hoeken, aan de tafels, buiten en in de gymzaal. Dit alles doen de leerkrachten in onderlinge samenwerking. Samen werken zij aan de basis voor de hele basisschoolperiode en het verdere leven.

Begeleiding
De ontwikkeling van de kinderen volgen we aan de hand van een observatiesysteem (* zie hieronder). Uiteraard bespreken de intern begeleider en groepsleerkrachten de ontwikkeling van de kinderen regelmatig, ook met de ouder(s) en het kind. 

Organisatie
We werken met homogeen samengestelde kleutergroepen. Dit betekent dat kinderen van groep 1 en 2 in aparte groepen zitten. Op deze manier spelen we zo goed mogelijk in op de verschillen in onderwijsbehoeften binnen elke leeftijdsgroep. Door de leeftijd- en niveauverschillen binnen de groep zo klein mogelijk te houden, krijgt elk kind meer instructietijd én leerkracht-leerling-interactie op maat.
In groep 1 ligt de het zwaartepunt van het onderwijs in het versterken van de sociaal-emotionele vaardigheden en het leren kennen van de regels en afspraken op school. Daarnaast is er natuurlijk aandacht voor de cognitieve ontwikkeling en leren de kinderen spelenderwijs allerlei vaardigheden die zij nodig hebben om zich verder te kunnen ontwikkelen.
In groep 2 verschuift de focus van ons onderwijs naar het spelenderwijs ontwikkelen van vaardigheden ter voorbereiding op het leren in groep 3 en het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling. Daarbij blijft de sociaal-emotionele ontwikkeling natuurlijk ook zeer belangrijk. 

We werken, zowel in groep 1 als in groep 2 met concreet materiaal, waarmee kinderen zelf aan de slag willen en durven gaan.
We werken veel in kleine groepen en gesplitste kringen. De kinderen krijgen instructie en taken die zoveel mogelijk passen bij hun niveau en interesse. Ons leerstofaanbod komt uit de methode Schatkist.
Voor het vak Engels gebruiken we de methode Groove Me.We volgen de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. ParnasSys (*), waarin de SLO-doelen (de leerplankaders voor het basisonderwijs) voor zowel groep 1 als groep 2 zijn opgenomen. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen gebruiken we het instrument ‘Zien’.Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, wordt de onderwijsassistent ingezet. De kinderen maken ook kennis met de pop Pompom. Pompom is een vriendje van de kinderen. Hij wekt een gevoel van veiligheid op, is een speelmaatje en kan helpen om op een veilige afstand oplossingen te bedenken voor lastige momenten, zoals een 'ongelukje' op het toilet of ruzie met een vriendje, in het dagelijks leven van een kind. Gedurende het hele schooljaar stromen 4-jarige kleuters in. Kinderen die tot januari instromen, kunnen op grond van hun ontwikkeling het schooljaar daarop in groep 2 geplaatst worden. Als zij zowel op cognitief als op sociaal emotioneel gebied eraan toe zijn, zal na overleg met de ouders, dit besluit genomen worden. Kinderen die deze stap nog niet aankunnen, of na januari instromen, zullen het schooljaar daarop (nog) in groep 1 zitten.

Groep 3 t/m 8
Vanaf groep 3 werken we geleidelijk aan op een andere manier met kinderen. Ook de inrichting van de lokalen is anders. We gaan uit van een lessentabel van 25 uur per week. Die 25 uur verdelen we over de verschillende vakken, waarbij de nadruk ligt op de kernvakken: taal , lezen en rekenen. 

De vakken beter bekeken
Godsdienstonderwijs/Catechese
De school geeft godsdienstlessen aan de hand van de methode “Trefwoord’. Aan de hand van kringgesprekken, vrije verhalen, gedichten, liedjes, spelsuggesties enz. wordt een thema in de groepen uitgewerkt. De ervaring leert, dat ook kinderen die niet van huis uit bekend zijn met de Bijbelverhalen door deze aanpak worden aangesproken. 

Wereldoriëntatie 
Op De LinQ praten we op heel veel momenten met de kinderen over de wereld om ons heen en we brengen hen kennis bij over het heden en het verleden van de aarde. Het gaat hierbij niet alleen om feitenkennis, maar veel meer om het aanleren van een juiste houding ten opzichte van de natuur, volkeren in andere landen en onze voorouders. Door planmatig te werken en door het werken adhv thema’s, verwerven de leerlingen 21e-eeuwse-vaardigheden zoals bijvoorbeeld ‘onderzoek doen’, ‘samenwerken’ en ‘presenteren’.Dit ‘vak’ geven we vorm aan de hand van de leerlijnen van Blink.

Actief burgerschap en sociaal emotionele ontwikkeling                          
Het doel van actief burgerschap is dat leerlingen de kennis, houding en vaardigheden verwerven die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in onze sociaal-culturele, politieke en economische samenleving. ‘Goed functioneren’ betekent actief meedoen, je medeverantwoordelijk voelen, een bijdrage leveren aan de leefomgeving en bereid zijn democratisch gedrag te vertonen. De methode ‘Vreedzame school’ geeft ons een schat aan handreikingen om in onze minimaatschappij (de school) te oefenen. De Vreedzame School gaat uit van een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het omgaan met elkaar in de groep en op school. We leren hoe we met elkaar omgaan, hoe we elkaar aanspreken (opstekers en tips) en hoe we met conflicten omgaan. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor de mediatoren. Dit zijn speciaal opgeleide kinderen uit groep 7 en 8.
We hebben een gekozen leerlingenraad op De LinQ. Kinderen uit groep 5 t/m 8 mogen meedenken en praten over zaken, die direct betrekking hebben op de kinderen zelf. Te denken valt aan onderwerpen als: een nieuw speeltoestel, inrichting speelplaats, inrichting lokalen, schoolregels, thema schoolfeest etc..Naast onze lessen die wij geven vanuit de ‘Vreedzame school’, zijn verschillende onderwerpen in het kader van actief burgerschap geïntegreerd in verschillende lesmethoden.

Rekenen en wiskunde
We gebruiken op De LinQ, in de groepen 3 t/m 8 de methode ‘Wereld in Getallen’ (versie 5). De methode ‘Wereld in getallen’ speelt in op verschillen tussen kinderen. Kinderen die de stof begrijpen, kunnen direct, of na een korte instructie zelfstandig aan het werk. De andere kinderen krijgen instructie en er is ook een verlengde instructie. Kinderen die meer aankunnen, krijgen extra werk aangeboden. Dit om kinderen extra te motiveren en uit te dagen. Kinderen, die moeite hebben met de rekenstof, krijgen extra begeleiding aan de instructietafel. De stof wordt nogmaals uitgelegd; vaak op een andere manier. De klassikale instructie wordt mede ondersteund door de interactieve software voor het digitale schoolbord. Daarnaast maken we bij het vak rekenen ook gebruik van de materialen van ‘Met sprongen Vooruit’.

Nederlandse taal
In de groepen 4 t/m 8 maken we gebruik van de methode ‘Taal op maat’.Deze methode is een resultaatgericht methode met een duidelijk instructiemodel. De methode bestaat uit een leerlijn taal en een leerlijn spelling. Per jaar komen er 8 themas aan bod. Elk thema besteedt in 20 lessen aandacht aan de volgende taalvaardigheden:
. Woordenschat;
. Schrijven;
. Taalbeschouwing (letters-leestekens, lettergrepen-voorvoegsels en achtervoegsels, zinsbouw-zinsontleding, taalgebruik);
. Luisteren en spreken.
Elke les differentieert op 3 niveaus en biedt verschillende leerroutes aan voor taalzwakke leerlingen, methode volgers en taalsterke leerlingen. Voor spelling gebruiken we de leerlijn Spelling op Maat. Er is een duidelijke samenhang tussen Taal op Maat en Spelling op Maat: de begrippen die nodig zijn om spelling succesvol te oefenen, worden van tevoren aangeboden in de taallessen. Ook in de spellinglessen wordt er gedifferentieerd. 

Aanvankelijk Lezen - Groep 3
In groep 3 maken wij gebruik van de aanvankelijk leesmethode ‘Veilig Leren Lezen’: de Kim-versie. Veilig leren lezen is een taal/leesmethode. Dat houdt in dat ervoor gekozen is om vanuit een geïntegreerd onderwijsaanbod zowel de mondelinge als de schriftelijke taalontwikkeling op systematische wijze te stimuleren. Wat mondelinge taalontwikkeling betreft ligt de nadruk op de uitbouw van communicatieve vaardigheden, de bevordering van boekoriëntatie en verhaalbegrip, en de vergroting van de woordenschat. Wat schriftelijke taalontwikkeling betreft staat het leren lezen en spellen van eenvoudige woordstructuren centraal. Veilig leren lezen bestaat uit twaalf thematische kernen. Alle twaalf kernen bevatten een ankerverhaal, waarmee het thema geïntroduceerd wordt. Rond dit ankerverhaal vinden verschillende activiteiten plaats, zowel mondeling als schriftelijk. Met behulp van het computerprogramma oefenen de leerlingen technisch lezen, spellen en begrijpend lezen. Na ieder thema worden de kinderen getoetst. Na invoering van de toets gegevens in het programma ‘Toetssite’, kan de leerkracht zien welke kinderen bij welke onderdelen nog extra ondersteuning behoeven. Op deze manier kunnen we nog beter inspelen op de behoeften van het individuele kind. Hoe eerder leesproblemen worden gesignaleerd, des te groter de kans dat zij met succes worden opgelost.

Voortgezet technisch lezen en Begrijpend/Studerend lezen
Vanaf groep 4 gebruiken wij voor ‘Voortgezet technisch lezen’ en Begrijpend/studerend lezen’ de geïntegreerde methode: Nieuw Nederlands Junior. ‘Nieuw Nederlands Junior is een complete’ leesmethode. Alle leerlijnen komen volwaardig aan bod voor de groepen 4 t/m 8 en laten de alle kinderen ongeremd genieten van ‘rijke verhalen en teksten’. De methode is ingericht op basis van de volgende uitgangspunten: ‘Technisch lezen’, ‘Vloeiend lezen’, ‘Lekker lezen’ en ‘Begrijpend/Studerend lezen’ worden afwisselend en in balans aangeboden. Lezen is leuk! (Met prikkelende vragen, verrassende taken, actuele leestips en volop variatie in tekstsoorten.) Alle teksten binnen een lesblok horen bij hetzelfde thema. De Tekst staat centraal, zowel in de lessen ‘Begrijpend/Studerend lezen’, de lessen ‘Goed en vlot’,  als in de lessen ‘Vloeiend en lekker lezen’. De methode werkt met een gedifferentieerd aanbod voor alle kinderen, voor alle leesniveaus. 

Schrijven 
Schrijfonderwijs draagt ertoe bij dat leerlingen een duidelijk leesbaar, verzorgd en vlot handschrift krijgen, als middel om met elkaar te communiceren. Kinderen leren op De LinQ schrijven met de methode Pennenstreken. Deze schrijfmethode sluit aan bij de leesmethode, die we in groep 3 gebruiken.

Engels
In groep 1 t/m groep 8 werken we met de methode Groove Me. Liedjes en songteksten hebben een centrale plek in de lessen Engels. Muziek raakt kinderen en zet hen in beweging, waardoor ze het geleerde makkelijker onthouden. 

Verkeer    
In de groepen 1 t/m 8 maken we gebruik van de verkeerseducatielijn van Veilig Verkeer Nederland. Het doel van deze educatielijn is kinderen gedrag aan te leren waardoor ze veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. In groep 7 doen kinderen theoretisch en praktisch verkeersexamen.                                                  
Expressievakken 
De expressievakken zijn op De LinQ (nog) niet beschreven in een kwaliteitskaart. Natuurlijk worden de expressievakken wel gegeven. Als bronnenboek gebruiken we de leerlijn ‘Moet je doen’ en zijn er diverse websites die we kunnen raadplegen ter inspiratie. Bij de expressievakken vinden wij het belangrijk, dat kinderen uiting geven aan hun creatieve mogelijkheden. Het proces is ons inziens net zo belangrijk als het eindproduct.
De LinQ neemt ook deel aan het Kunstmenu van de Haarlemmermeer. Dit is een project, geïnitieerd door de Gemeente Haarlemmermeer en C-punt (vvorheen Pier K). Gedurende  vier jaar maken de kinderen kennis met verschillende disciplines, te weten dans, audiovisueel, muziek, cultureel erfgoed, literatuur, drama en beeldende kunst. De scholen krijgen subsidie om mee te doen aan deze culturele activiteiten. De school betaalt slechts een kleine bijdrage. Workshops, schoolprojecten en rondleidingen maken deel uit van het programma.

Lichamelijke oefening/gym
In de kleutergroepen staat bewegingsonderwijs dagelijks op het rooster. We spelen op het schoolplein en in de gymzaal. De kinderen van groep 1 t/m 8 krijgen twee keer in de week gymles van de vakleerkracht. Voor een evenwichtige verdeling van alle facetten van het bewegingsonderwijs worden krijgen de kinderen spellessen en zogenaamde toestellessen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elke basisschool in Nederland maakt deel uit van een samenwerkingsverband. Wij horen bij Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Haarlemmermeer. Een samenwerkingsverband telt verschillende basisscholen en één of meer speciale scholen voor basisonderwijs.
In de praktijk komt het neer op het volgende: Zodra een leerling op onze school is ingeschreven, gaan we onderwijs bieden. Wanneer blijkt dat er andere behoeften zijn bij een leerling, gaan we daarover met de ouders in gesprek (we noemen dit de Triade: ‘kind-ouder-school’). We sluiten vervolgens aan bij de onderwijs- en ontwikkelbehoeften van de leerling; wat is ‘wenselijk en haalbaar, passend bij de mogelijkheden van het kind, bij ons op school, in deze groep, bij deze leerkracht’. Als in gesprekken blijkt dat een van de partijen binnen de Triade (kind-ouder-school) zich niet meer kan vinden in de afspraken (bijvoorbeeld als blijkt dat de leerling niet gelukkig is ondanks aanpassingen), of als, ondanks alle inspanningen, het ons niet lukt de juiste zorg te bieden, is het nodig samen een passende oplossing te zoeken. Deze oplossing kan mogelijk ook bij een andere school gevonden worden. Het samenwerkingsverband is daarbij onze ‘partner’.

Vaak lukt het de school, lukt het ons om m.b.v. de eigen mogelijkheden leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften extra begeleiding/ondersteuning te geven. Soms echter wordt de expertise van externen gevraagd. Op De LinQ hebben we de mogelijkheid om een beroep te doen op de volgende externen:

Zorg Advies Team (ZAT)
Drie keer per jaar vindt een ZAT plaats. Hierbij zitten naast de Intern Begeleider en de directeur ook een medewerker van de GGD (jeugdverpleegkundige) en Altra (schoolcoach) aan tafel. A.d.h.v. een vaste structuur kunnen leerlingen multidisciplinair besproken worden. Vaak kunnen de tips en adviezen op school uitgevoerd worden, maar soms is de deskundigheid van externen nodig en worden leerlingen aangemeld bij Onderwijs Advies, de GGD of Altra. Dit kan zijn voor consultatie, onderzoek, training en/of behandeling. Ouders kunnen ook voor het ZAT worden uitgenodigd.

Ambulant Begeleider cluster 2 (taal-spraakproblematiek)
Als een leerling een cluster-2-indicatie heeft, wordt de school begeleid door een ambulant begeleider. Het is zijn/haar taak om samen met de school het begeleidingstraject inhoudelijk vorm te geven en te coördineren. Dit bestaat uit observaties van de leerling, gesprekken met de leerkracht(en) en de ouder(s), voeren van start/tussen en eindevaluaties, invullen van het ontwikkelingsperspectief (OPP) en eventueel ook werken met de leerling.

Daarnaast werken we, in het belang van de kinderen bij ons op school, heel graag samen met:
. Logopedisten (wanneer kinderen onder behandeling zijn);
. Fysiotherapeuten (wanneer kinderen daar onder behandeling zijn);
. Het Kabouterhuis (Medisch Orthopedisch Centrum);
. Sportservice Haarlemmermeer (motoriek);
. Huiswerkinstituten;
. Enz..

Wanneer blijkt dat uw kind op een bepaald thema mogelijk (extra) ondersteuning nodig heeft, bespreekt de leerkracht dit met de ouders en indien gewenst met het kind. Wanneer gezamenlijk is vastgesteld dat de extra ondersteuning goed is voor de ontwikkeling van het kind (‘de ondersteuningsvraag’), wordt met de intern begeleider (IB) besproken hoe dit het beste aangepakt kan worden. Wanneer deze ondersteuning niet binnen de school kan worden geboden, gaan IB-er, ouders en leerkracht in gesprek met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs  https://passendonderwijshaarlemmermeer.nl/).
In het samenwerkingsverband Haarlemmermeer werken leerkrachten, directeuren, bestuurders en vele anderen aan de centrale opdracht: 'Het inrichten van een structuur waarin alle leerlingen díe zorg krijgen, die ze nodig hebben om een ononderbroken ontwikkelingsproces te kunnen doorlopen.' In het schoolondersteuningsplan is te lezen welk beleid het samenwerkingsverband voert en hoe wij de zorgstructuur inrichten, t.b.v. van ‘passend onderwijs en de zorg op maat’ voor alle leerlingen. 

Passende ondersteuning, passend onderwijs in de vorm van externe ondersteuning door specialisten of samenwerking met speciale (basis)scholen, wordt het liefst op de eigen school en zo dicht mogelijk bij huis georganiseerd. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op De LinQ werken we in groepen; kinderen van eenzelfde leeftijd zitten meestal in dezelfde groep. Binnen een groep kinderen komen altijd verschillen in ontwikkelingsniveau voor. Dit kan op elk leergebied weer verschillend zijn. Wij willen aan deze verschillen tegemoet komen en ieder kind op zijn/haar eigen manier helpen door extra uitleg of begeleiding. ‘Onderwijs op maat’ is voortdurend in ontwikkeling. We zoeken zo lang als werkbaar is naar mogelijkheden in de klas. Wanneer we ervan overtuigd zijn dat het kind meer profiteert in een kleinere setting dan is er begeleiding door één van onze Leraarondersteuners of Onderwijsassistenten (OA) mogelijk. We betrekken de ouders al in een vroeg stadium (*) om, daar waar het kan, samen met hen en het kind de juiste aanpak te kiezen, waardoor het kind zo goed mogelijk wordt ondersteund/begeleid.* Wanneer ouders hun kind aanmelden bij ons op school, bespreken wij óf en hoe hun kind behoefte heeft aan extra ondersteuning. We doen dit volgens de richtlijnen van Passend Onderwijs Haarlemmermeer. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Alle kinderen verdienen aandacht en zorg. Wanneer kinderen onvoldoende profiteren van het onderwijsaanbod (het basisaanbod) dan wel omdat ze er moeite mee hebben, of omdat het niet uitdagend genoeg is, passen we het aanbod aan (extra uitleg en oefenstof of meer uitdagende en moeilijkere leerstof).

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Instroommomenten

. Kinderen die jarig zijn ín de zomervakantie, starten op de eerste schooldag van het schooljaar;
. Kinderen die jarig zijn tussen de zomer- en de herfstvakantie, mogen op de eerste schooldag van het nieuwe schooljaar starten;
. Kinderen die jarig zijn tussen de herfst- en de kerstvakantie, mogen starten op de eerste dag na de herfstvakantie;
. Kinderen die jarig zijn na de kerstvakantie, starten de dag nadat ze 4 jaar geworden zijn.
In overleg met de leerkracht(en) van groep 1, worden er voor de periode in aanloop naar de eerste schooldag, wenmomenten gepland. 

Overige informatie
Voorafgaand aan de start is er een uitgebreid kennismakingsgesprek met de leerkracht(en) van groep 1.
In onze kleuterbouw zitten de kinderen in homogenen groepen; dat wil zeggen in groep 1 en in groep 2.  

Terug naar boven