Opmaat

Sarabande 5 2152 TB Nieuw-Vennep

  • Hoeveel regen is er gevallen?
  • Thema dino's. Zelf botten opgraven zoals een echter archeoloog.
  • Schoolfoto van Opmaat
  • Schoolfoto van Opmaat
  • Groepsdoorbrekend werken. De kinderen schrijven zich in bij de activiteit die zij interessant vinden

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Schoolsucces moet samengaan met schoolplezier. Kinderen die gelukkig zijn komen tot leren. Goede resultaten bieden perspectief op een mooie opleiding en een prachtige carrière. Tegelijkertijd vinden we dat onze opdracht veel breder is: de ontwikkeling van talenten, het stimuleren van waarden als trouw en doorzettingsvermogen. 

In 2020/2021 zijn wij van CITO overstapt naar IEP.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen in hun ontwikkeling. Sinds het schooljaar van 2021-2022 wordt er gewerkt met IEP-LVS. Het leerlingvolgsysteem van IEP past goed bij onze visie op onderwijs. IEP stelt: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. IEP geeft inzicht in waar een kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Wij toetsen de leerlingen 2 keer per jaar op een aantal onderdelen:

  • Taalverzorging 
  • Rekenen
  • Technisch lezen 
  • Begrijpend Lezen 
  • Hart en handen

Deze toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. Daardoor kan de leerkracht het programma waar nodig aanpassen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij willen de leerlingen en ouders zo goed mogelijk informeren over de diverse vormen van voortgezet onderwijs in onze regio. We helpen leerlingen en ouders graag om een passende school te vinden waar de leerling zich thuis voelt en een goede kans op slagen heeft. Wij informeren leerlingen en ouders tijdig over de jaarlijkse informatiemomenten van de middelbare scholen en wanneer zij welke stappen kunnen verwachten ten aanzien van het (voorlopig) schooladvies.

Het schooladvies is gebaseerd op meerdere onderdelen en wordt door een team van leerkrachten, directeur en IB-er besproken en onderbouwd:

  • Leerresultaten en toetsen, minimaal vanaf het moment eind groep 6.
  • Ervaringen en waarnemingen op het gebied van sociaal-emotioneel gedrag en leervaardigheden, gebaseerd op groep 6, 7 en 8.
  • Inzicht van de school door de jaren heen.
  • De wens van ouders en de wens van de leerling wordt meegenomen in het proces, maar is niet bepalend

Eind groep 7 krijgt iedere leerling een indicatie voor een voorlopig advies. Een half jaar later (in januari groep 8) bespreken leerkracht, leerlingen en ouders/verzorgers het voorlopig schooladvies. In februari wordt een onafhankelijke toets (IEP Doorstroomtoets) afgenomen, waarna later het advies definitief wordt. Haalt de leerling een hoger toets advies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school werkt met een sociaal-emotionele methode, genaamd de Kanjertraining. Eerder in deze schoolgids heeft u al kunnen lezen wat de Kanjertraining in houdt. Naast dat wij de lessen geven uit de methode en de Kanjertaal spreken. Wij vinden het van belang om de eerste weken na de zomervakantie extra aandacht te besteden aan de groepsvorming. Dit worden ook wel de gouden weken genoemd. In deze periode zijn er veel extra activiteiten die een positieve bijdrage leveren aan de groepsvorming. Na de kerstvakantie zetten we tijdens de zilveren weken ook extra in op groepsvorming. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor jezelf/omgeving
  • Eigenaarschap
  • Talentontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Waardering

Eens per vier jaar bezoekt de inspectie ons schoolbestuur en enkele van onze scholen. Deze aanpak is sinds 1 augustus 2017 ingevoerd, dus het kan zijn dat u op internet nog een oud inspectierapport van onze school kunt vinden. In het Inspectierapport van 2023leest u meer over de waardering van de inspectie over onze stichting. 

Daarnaast kent onze school een systeem van audits, zelfevaluaties en schoolbezoeken, geïnitieerd door het bestuur van Jong Leren. Opmaat kiest er voor om om één keer per twee jaar een externe audit te laten uitvoeren waarbij een auditteam de onderwijskwaliteit in kaart brengt. De meest recente audit is afgenomen in schooljaar 2022-2023. Het afgelopen schooljaar is er een rekenaudit geweest en een ICT audit. Beiden audits hebben wij zelf aangevraagd bij Jong Leren, omdat wij ons onderwijs willen blijven verbeteren! 

Terug naar boven