Openbare basisschool De Tuimelaar

Raadhuisplein 1 2957 RK Nieuw-Lekkerland

  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Tuimelaar
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Tuimelaar
  • We hebben een ruimte voor kinderen wanneer ze zich even willen terugtrekken. Ze mogen hier 10 minuutjes zijn.
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Tuimelaar

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Drie keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen naast de toetsen die de methodes maken. Hiermee houdt onze school in de gaten of de individuele resultaten van de kinderen voldoen aan de te verwachten leerontwikkeling. Wij werken met het leerlingvolgsysteem van IEP; zo wordt het onderwijs voortdurend aangepast aan wat nodig is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ieder jaar maken de kinderen van groep 8 een doorstroomtoets. Bij het formuleren van het advies letten we op veel verschillende onderdelen (zelfstandigheid, werkhouding, gedrag, de ontwikkeling die het kind doorgemaakt heeft enz.)

Begin groep 8 nemen we een drempeltoets af. In februari volgt de IEP doorstroomtoets, deze toets sluit aan bij de visie van onze school op ontwikkeling van kinderen. Het schooladvies is met de komst van de doorstroomtoets niet meer volledig afhankelijk van deze toets. De leerkracht kan ervoor kiezen om de uitslag van de doorstroomtoets in het uiteindelijke schooladvies mee te nemen, maar dat gebeurt alleen wanneer dit in het belang van de leerling is. Het kan dus voorkomen dat het schooladvies dus wel nog naar boven wordt bijgesteld op basis van de uitslag. 

We zijn een inclusieve school, dit betekent dat we (zolang het kind het naar zijn/haar zin heeft) ieder kind op school houden en een aangepast programma bieden als het kind een lager uitstroomniveau heeft. Wij zijn er trots op dat we de kinderen uit Nieuw Lekkerland bij ons naar school kunnen laten gaan en dat we hen niet doorverwijzen naar het speciaal basisonderwijs 25 km verderop. Ja, dat kan effect hebben op onze eindresultaten maar het zegt meer over hoe goed we in staat zijn ieder kind dat te geven wat het nodig heeft!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met plezier naar school gaan staat voorop bij ons op school. Een kind dat zich niet veilig voelt komt niet tot leren, dus een goede sfeer in de groepen waar ieder kind mag zijn wie hij/zij is, staat bij ons op 1!

Het spreekt voor ons voor zich dat wij erg alert zijn op het welbevinden van het kind en leren kinderen dat ze zorgzaam moeten zijn naar elkaar. Iedereen hoort er bij. Respect, veiligheid en vertrouwen zijn onze kernwaarden van waaruit wij werken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • respect
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste kwaliteitsonderzoek van de inspectie heeft plaatsgevonden op 12 april 2016.

In het verslag staat dat wij de kwaliteit van de school op orde hebben en dat het basisarrangement gehandhaafd blijft.

Samenvatting van de belangrijkste oordelen:

  • De eindresultaten van de school zijn over het algemeen genomen voldoende.
  • De leerkrachten beheersen de basale vaardigheden. De school kan de aanwezige deskundigheid nog meer op schoolniveau benutten.
  • De school gebruikt de vele beschikbare voortgangsgegevens van leerlingen om verdere analyses uit te voeren en daar conclusies uit te trekken voor planmatige zorg en afstemming.
  • De ondersteuning aan leerlingen die het eindniveau van groep 8 niet zullen halen, is beredeneerd opgenomen in ontwikkelingsperspectieven.
  • Alle betrokkenen op school bieden de leerlingen een positief, veilig en ondersteunend klimaat. De leerlingen worden gezien.
  • In de school is een focus op persoonlijke ontwikkeling en leren zichtbaar.
  • Onderwijskundig leiderschap,  kwaliteitsbewustzijn en een gedreven en betrokken team zorgen ervoor dat alle bouwstenen aanwezig zijn voor het werken aan verbeteringen.
  • De school is naar belanghebbenden transparant over de ambities en resultaten die zij behaalt.

Terug naar boven