Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Wij zijn er erg trots op de kinderen. Zij hebben erg hun best gedaan en hebben een mooie score gehaald.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Aan de hand van de tussenopbrengsten worden groepsplannen gemaakt en in een enkel geval individuele handelingsplannen. Deze worden aan het eind van de periode geevalueerd en aangepast. Wij gaan uit van hoge opbrengsten en handelen daar ook naar. We halen het beste uit elk kind, maar nooit ten koste van het kind.
De school zit in de transitie om met dynamische groepsplannen te gaan werken. Hierbij wordt per kind gekeken welke doelen in het desbetreffende hoofdstuk van rekenen en spelling wel of niet behaald zijn. Zo passen we het onderwijs aan, aan individuele behoeften van de leerling.
De school kent een procedure voor het advies voor de overgang van PO naar VO. Deze is afgestemd met de regionale afspraken. Er wordt gewerkt met een plaatsingswijzer.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij werken met de methode SOEMO. Dit staat voor Sociaal Emotionele Ontwikkeling. Elke week wordt hier een les uit behandeld. We kunnen deze kaarten ook wisselen in het geval van actualiteit in de groep.
Verder wordt het leerlingvolgsysteem van Parnassys (Zien) ingevuld. Wij gaan er van uit dat in elke groep de 80% norm wordt gehaald. Vooral het welbevinden en de betrokkenheid scoort hoog.
De inspectie is tevreden over onze school. Wij hebben na het laatste inspectiebezoek telkens weer het basisarrangement gekregen. Dit betekent dat de school voldoet aan de inspectie eisen. De toetsen zijn allemaal op of boven het gewenste niveau voor de schoolpopulatie.