Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Sport en bewegen Nederweert
De gemeente Nederweert vindt het belangrijk dat mensen, en vooral jongeren, voldoende sporten. Daarom voorziet Bureau 9 in twee zogenoemde combinatiefunctionarissen sport. Samen vormen zij de sportieve spil in het web tussen scholen, jongeren en (sport)verenigingen. Op basisscholen geven de functionarissen ondersteuning bij het verbeteren van de kwaliteit van de gymles, geven ze advies over hoe je kunt werken aan een gezonde school en ze testen kinderen bijvoorbeeld op overgewicht. Maar ook buiten schooltijd en tijdens vakanties zijn ze actief. Ze ontwikkelen dan allerlei activiteiten die jongeren uitdagen om meer en vaker te bewegen.
Op de Bongerd krijgen de kinderen 1x per week gym in de sporthal. Daarnaast krijgen de kinderen tijdens de pauzemomenten de gelegenheid om te sporten en spelen op de speelplaats en de sportvelden om de school en wordt ingezet op bewegend leren.
Op de Bongerd vangen we kinderen (NT2) die extra taalondersteuning nodig hebben op in de reguliere groepen. Er is een gespecialiseerde taalleerkracht aanwezig die de leerkrachten extra kan ondersteunen bij het NT-2 aanbod.
Het vak muziek is geïntegreerd binnen Jeelo. Een vakdocent ondersteunt bij de stenen van Jeelo met muziek.
In de kleuterbouw wordt gewerkt met Jeelo (Je Eigen LeerOmgeving). Betekenisvol, ontdekkend en gepersonaliseerd leren binnen 12 projecten, waarin alle vakken geïntegreerd zijn en we zoveel mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling van ieder kind.
Voor taal, lezen, schrijven en rekenen, krijgen de kinderen instructie en verwerking op maat geboden (Snappet, vanaf groep 4). De andere vakken worden in de vorm van Jeelo: JE Eigen LOmgeving gegeven. Betekenisvol onderwijs gegoten in 12 projecten, die kerndoeldekkend zijn.
Passend onderwijs legt een zorgplicht bij alle scholen. Dat betekent dat de school verantwoordelijk is, om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden. In principe en in beginsel zijn alle kinderen welkom op onze scholen. We moeten daarbij goed voor elk kind kunnen blijven zorgen. En dat kan soms betekenen dat wij niet volledig toegerust zijn om een gevraagde ondersteuning op een bepaalde school te kunnen leveren. Wat we als school aan zorg voor kinderen kunnen leveren, staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel (SOP). Mocht een gevraagde ondersteuning niet geleverd kunnen worden, dan gaan we samen met u op zoek naar een passend alternatief. In alle gevallen willen we daarbij maatwerk leveren. Vandaar dat de aanmelding van leerlingen op onze scholen altijd vergezeld gaat van een intakegesprek, waarin samen met de ouders verkend wordt welke mogelijkheden er over en weer zijn. Voor aanmeldingen, vragen over de aanmeldprocedure, het SOP van de school en andere zaken die met leerlingenzorg te maken hebben, verwijzen wij u graag door naar de locatieleider en/of intern begeleider van de school. Zij zullen u graag te woord staan om samen een passend onderwijs arrangement voor uw kind te kunnen bepalen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op dit moment is het IOT volop in ontwikkeling en kunnen we op alle gebieden via het IOT hulp inschakelen. Het komende jaar gaan we kijken of we op cluster niveau ( samenwerking 3 scholen) het meer- en hoogbegaafdheidsonderwijs kunnen gaan inzetten. Wie, hoe en wanneer.
De peuterspeelzaal is een VVE locatie wat betekent dat het peuterprogramma (Puk en KO) een belangrijke rol heeft in de ontwikkeling van een peuter. Alle medewerkers zijn VVE geschoold. Zij zorgen ervoor dat peuters, indien nodig, bijvoorbeeld extra taalaanbod krijgen in de vorm van educatieve programma’s. Op die manier wordt al vroegtijdig gewerkt aan het terugdringen van een mogelijke (taal) achterstand. In nauw contact met het basisonderwijs wordt alles in het werk gesteld om de peuters zo optimaal mogelijk aan hun schoolloopbaan te laten beginnen.
Dit schooljaar zullen we binnen Samen Sterker samen met Hoera en de scholen Budschop en Kerneel de verdere uitwerking van het IKC plan gaan oppakken. Visie op onderwijs op het jonge kind zal hierbij een van de eerste stappen zijn.