Basisschool De Bongerd

De Bengele 2 6031 TZ Nederweert

  • Uitdagende sportlessen.
  • Aanbod op maat
  • Schoolfoto van Basisschool De Bongerd
  • Schoolfoto van Basisschool De Bongerd
  • Schoolfoto van Basisschool De Bongerd

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoets Route 8 wordt in april afgenomen. De toetsuitslag is meestal een bevestiging van het gegeven advies. Het advies kan alleen naar boven toe worden bijgesteld.

Ieder schooljaar maken we een analyse van de tussen- en eindopbrengsten. Waar nodig leidt dit tot verbeterplannen op de signalen die bij deze analyse naar boven komen. 

Middels kindgesprekken worden kinderen meegenomen in hun eigen leerproces. Dit zorgt voor een stukje bewustwording en motivatie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari / februari en in mei / juni worden de midden- en eindtoetsen van het Cito leerlingvolgsysteem afgenomen (leerling in beeld). Hiervan worden analyses gemaakt. deze analyses worden met een extern onderwijskundig bureau besproken. De analyses worden tevens binnen het gehele schoolteam besproken. Op school- en groepsniveau.

Op basis daarvan, de bevindingen van de leerkracht in de groep, gesprekken met kinderen en ouders worden de groepsplannen/groepsoverzichten bijgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school wordt gewerkt met een heldere procedure als het gaat om het samenstellen van het schooladvies voor voortgezet onderwijs. In groep 7 starten we met gesprekken met kinderen, ouders en leerkrachten om een passende keuze richting VO te kunnen maken. Bij de samenstelling van het schooladvies gaan we uit van een aantal beschikbare gegevens, die we in de schoolloopbaan van de leerlingen verzameld hebben. U kunt hierbij denken aan resultaten van tussentoetsen over de afgelopen 8 schooljaren, de Adit in groep 7 en gegevens uit gesprekken met kinderen en ouders. De observaties van leerkrachten over bijvoorbeeld werkhouding en doorzettingsvermogen is hierbij ook zeer belangrijk. Het advies wordt in overleg tussen leerkracht, kind, ouders en intern begeleider samengesteld.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Daar waar mensen elkaar ontmoeten, komt emotie aan de oppervlakte. Soms voelt de ontmoeting goed en bloeit de samenwerking en de communicatie, maar soms verloopt de communicatie niet goed en is er emotioneel gedoe. Op het werk, thuis of op school hebben we goede momenten met elkaar en we ervaren dat als plezierig. Ook op school willen we het liefst de hele dag glimmende en blije gezichtjes zien. Wij weten als geen ander dat rust, geborgenheid en veiligheid ontzettend belangrijk zijn.

We investeren in de "voorfase" en leren kinderen goed omgaan met elkaar. Met het programma "Beter omgaan met elkaar" leren we de kinderen hun eigen probleem, onenigheid of ruzie op te lossen op een goede manier.

Binnen Jeelo wordt aandacht besteed aan de deugden, waar kinderen leren hoe je voor jezelf en anderen kan zorgen.

Ook het programma "Rots & Water" draagt hieraan bij. Sinds schooljaar 2019-2020 krijgen alle kinderen in groep 3-8 deze training en zijn we samen op weg naar 1 schoolafspraak: "We maken elkaar sterker!" Voor dit schooljaar volgen onze trainers ook de scholing voor Kiezel en Drup. Dit programma kunnen we dan ook gaan inzetten in groep 1-2.

Op de Bongerd zien we elkaar en dat voelt goed!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Prettige sfeer
  • Respect
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Conclusie van de inspectie maart 2017:

In het algemeen kan gesteld worden dat het onderwijs op basisschool De Bongerd van voldoende kwaliteit is. Op onderdelen zoals zicht op ontwikkeling en samenwerking waarderen wij de school met een goed. Alle andere onderzochte standaarden zijn als voldoende beoordeeld.Wij handhaven het basisarrangement.

Reactie van de school op het inspectierapport:

Op de Bongerd zijn de laatste jaren de volgende ontwikkelthema’s expliciet aanbod geweest: veiligheid, samenwerking en zicht op ontwikkeling. Dit wasgebaseerd op o.a. het vorige inspectierapport en bevindingen intern door team,directie en bestuur. We zijn trots op deze ontwikkeling en vinden het positief dat dit gezien, herkent en erkent wordt door de inspectie.

Terug naar boven