Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wettelijk is vastgelegd welke vakken en doelen scholen moeten nastreven. Bij ons op school hebben we diverse methodes gekozen die deze doelen nastreven en die passen bij ons onderwijssysteem. Jaarlijks deelt een leerkracht het jaar in en zorgt ervoor dat alle benodigde leerdoelen behandeld worden in de klas, zo hebben alle leerlingen aan het einde van hun schoolloopbaan alle verplichte leerstof gehad.
Op onze school worden alle bekende vakken aangeboden, een aantal vakken die wellicht minder bekend zijn:
- Techniek en handvaardigheid
- Theater
- ICT: digitale vaardigheden
- Burgerschap
De inhoud van ons onderwijsprogramma is gebaseerd op de kerndoelen die gelden voor de groepen 1 en 2. Wij maken gebruik van de methode Kleuteruniversiteit en ontwerpen ook zelf passende leeractiviteiten.
In ons dagprogramma maken we onderscheid in de vakken die we aanbieden. Het ochtendprogramma wordt gekenmerkt door de basisvakken rekenen, lezen, spelling en schrijven. In de middag bieden we de verrijkende vakken zoals muziek, wereldoriëntatie, tekenen, techniek en theater. Ook de manier waarop de vakken aanbieden verschilt tussen de ochtend en de middag en sluit aan bij de vakken die we dan aanbieden. Wij werken aan de doelen die leerlingen in groep acht moeten behalen, aan de hand van de groep passen wij ons programma hierop aan.
Elk jaar zorgen wij dat we met zorg ons SOP samenstellen. Binnen ons SOP is terug te vinden wat een ouder of leerling van ons mag verwachten.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanuit ons schoolplan hebben we ons als doel gesteld om meer aandacht te geven aan de meer- en hoogbegaafde kinderen. Dit zal o.a. terugkomen in de ondersteuning die we (reeds) bieden en binnen de scholing die we aan collega's zullen aanbieden.
Als een kind 4 jaar is start het bij ons op school in een groep 1/2. Op de Regenboog zitten kinderen uit groep 1 en 2 bij elkaar in één groep. Door de gemengde groepssamenstelling kunnen de kinderen veel van elkaar leren en elkaar helpen. Ook biedt het uitkomst de kinderen zoveel mogelijk op hun eigen niveau onderwijs te bieden. Zo kan bijvoorbeeld een kind dat in groep 1 zit en extra uitdaging nodig heeft, mee doen met activiteiten van groep 2 en andersom kan een kind van groep 2 dat op bepaalde gebieden moeite heeft met de leerstof, meedoen met groep 1.
In groep 1/2 leren de kinderen voornamelijk spelenderwijs. Bij ons op school werken wij met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Binnen een thema bieden wij uitdagende activiteiten aan op het gebied van taal, rekenen, creativiteit, Engels, muziek, theater, spel en gym. Het thema is ook terug te vinden in de verschillende hoeken in de groep.
Een kleutergroep bestaat o.a. uit de volgende hoeken: een woonhoek, een bouwhoek, een lees-/schrijfhoek, een knutselhoek, een verfhoek, diverse constructiehoeken en een zand-/watertafel. Tijdens de werkles maken wij gebruik van het Digikeuzebord. Hierop kunnen de kinderen zelf kiezen in welke hoek zij gaan spelen en plannen ze in wanneer ze een bepaalde 'verplichte' taak gaan doen. Het werken met de digikeuzebord zorgt voor overzicht en structuur, leert de kinderen plannen en vergroot hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
Wij volgen de ontwikkeling van kinderen aan de hand van observaties in de groep. Dit gebeurt in de kring, tijdens de werklessen, het buitenspelen en de gymlessen. Deze observaties registreren wij in ons registratiesysteem Kijk!.