De Regenboog

Aalbersestraat 47 2672 DR Naaldwijk

  • Het keuzebord wordt gebruikt bij de groepen 1 t/m 3. Kinderen kunnen hier kiezen wat zij gaan doen tijdens het werken in hoeken.
  • Kinderen spelen regelmatig buiten. Hierbij maken we gebruik van de schoolpleinen bij onze gebouwen, maar ook van het park.
  • In de ochtend bieden wij de basisvakken aan. 's Middags bieden we vakken aan zoals techniek en blink.
  • Binnen de klassen, differentiëren we in verschillende groepen. Zo hebben we aandacht voor individuele verschillen.
  • Naast de basisvakken bieden wij de kinderen andere vakken aan zoals toneel en techniek, zo leert elk kind zijn of haar eigen talenten.

Het team

Toelichting van de school

De Regenboog heeft een mooi en divers team, met daarin ruimte voor eigen specialiteiten onder de collega's. Zo is er standaard een vakdocent voor bewegingsonderwijs, maar ook voor theaterles. Hiernaast neemt elke collega weer zijn eigen kennis en kunde mee. Tussen de collega's die voor de groep staan, zijn er weer specialisten op het gebied van bijvoorbeeld gedrag en taal. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen WSKO zijn afspraken gemaakt over hoe te handelen als een leerkracht ziek is. Hieronder vindt u het stappenplan dat gehanteerd wordt:

Stap 1 - Vervanging binnen de eigen school met leerkracht of andere collega. Iedere school heeft een extra leerkracht met de bedoeling deze in te zetten bij ziekte van een leerkracht; 

Stap 2 - Overleg met collega-scholen. Het solidariteitsgevoel is van groot belang binnen WSKO. In tijd van nood wordt dat belang nog extra gevoeld. Op het moment dat de eigen extra leerkracht al is ingezet voor ziektevervanging, kan bij collega-scholen geïnformeerd worden of gebruik gemaakt kan worden van hun extra leerkracht;

Stap 3 - Vervanging binnen de eigen school Voor het begin van ieder schooljaar wordt geïnventariseerd welke parttime leerkrachten in staat en bereid zijn om eventuele ziekte op te vangen;

Stap 4 - Vervanger via een uitzendbureau. WSKO heeft afspraken met speciaal op het onderwijs gerichte uitzendbureaus. Deze kunnen benaderd worden voor het inzetten van een uitzendkracht. Al deze uitzendkrachten beschikken over een onderwijsbevoegdheid en -ervaring;

Stap 5 - Inzetten van niet-groepsgebonden leerkrachten. De niet-groepsgebonden leerkrachten worden in de volgende volgorde benaderd: vakleerkracht, de intern begeleider, de adjunct-directeur. Binnen het team worden afspraken gemaakt ten aanzien van de maximale inzetbaarheid bij (ziekte) vervanging van de medewerkers op maandbasis. De verzoeken worden door de directeur naar evenredigheid over de leerkrachten met bovenstaande functies verdeeld. In onderling overleg kan van de volgorde worden afgeweken. Binnen de beschikbare mogelijkheden beslist uiteraard de directeur over de definitieve invulling;

Stap 6 - Leerlingen verdelen over de groepen. Indien er geen vervanging voorhanden is worden de leerlingen verdeeld. Omdat het verdelen van leerlingen over de groepen tot extra belasting leidt voor leerkrachten en de kwaliteit van ons onderwijs bedreigt, zal het opdelen niet langer dan een dag duren;

Stap 7 - Directeur voor de klas. Indien geen van voorgaande stappen tot het gewenste resultaat leidt, kan de directeur de vervanging voor zijn/haar rekening nemen. Dit is ter beoordeling van de directeur. Een groot nadeel van deze stap is dat daarmee de continuïteit van de school en het beleid in gevaar komt. WSKO stelt zich op het standpunt dat de inzet van de directeur slechts zeer beperkt mag voorkomen. Het mag in geen geval een structureel karakter krijgen. De directeur neemt de eerste vervangingsdag contact op met het bestuur;

Stap 8 - Leerlingen naar huis. Indien de voorgaande stappen niet hebben geleid tot een situatie waarin de leerlingen kunnen worden opgevangen, overlegt de directeur met het bestuur. Het bestuur van WSKO zal in zo’n geval gevraagd worden in te stemmen met het verzoek van de directeur de leerlingen naar huis te sturen. Voordat de leerlingen werkelijk naar huis worden gestuurd, dienen ouders/verzorgers tijdig te worden geïnformeerd. In overleg met de ouders/verzorgers wordt er gezocht naar een opvangmogelijkheid voor de kinderen. Kinderen waarvoor thuis geen opvang mogelijk is, dienen op school te worden opgevangen. In geval stap 8 gezet wordt, moet de onderwijsinspectie terstond geïnformeerd worden door de directeur.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wettelijk is vastgelegd welke vakken en doelen scholen moeten nastreven. Bij ons op school hebben we diverse methodes gekozen die deze doelen nastreven en die passen bij ons onderwijssysteem. Jaarlijks deelt een leerkracht het jaar in en zorgt ervoor dat alle benodigde leerdoelen behandeld worden in de klas, zo hebben alle leerlingen aan het einde van hun schoolloopbaan alle verplichte leerstof gehad. 

Op onze school worden alle bekende vakken aangeboden, een aantal vakken die wellicht minder bekend zijn:

- Techniek en handvaardigheid

- Theater

- ICT: digitale vaardigheden

- Burgerschap


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De inhoud van ons onderwijsprogramma is gebaseerd op de kerndoelen die gelden voor de groepen 1 en 2. Wij maken gebruik van de methode Kleuteruniversiteit en ontwerpen ook zelf passende leeractiviteiten.  

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In ons dagprogramma proberen we onderscheid te maken in de vakken die we aanbieden. Het ochtendprogramma wordt gekenmerkt door de basisvakken rekenen, lezen, spelling en schrijven. In de middag bieden we de verrijkende vakken zoals muziek, wereldoriëntatie, tekenen, techniek en theater. Ook de manier waarop de vakken aanbieden verschilt tussen de ochtend en de middag en sluit aan bij de vakken die we dan aanbieden.  

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elk jaar zorgen wij dat we met zorg ons SOP samenstellen. Binnen ons SOP is terug te vinden wat een ouder of leerling van ons mag verwachten. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vanuit ons schoolplan hebben we ons als doel gesteld om meer aandacht te geven aan de meer- en hoogbegaafde kinderen. Dit zal o.a. terugkomen in de ondersteuning die we (reeds) bieden en binnen de scholing die we aan collega's zullen aanbieden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Als een kind 4 jaar is start het bij ons op school in een groep 1/2. Op de Regenboog zitten kinderen uit groep 1 en 2 bij elkaar in één groep. Door de gemengde groepssamenstelling kunnen de kinderen veel van elkaar leren en elkaar helpen. Ook biedt het uitkomst de kinderen zoveel mogelijk op hun eigen niveau onderwijs te bieden. Zo kan bijvoorbeeld een kind dat in groep 1 zit en extra uitdaging nodig heeft, mee doen met activiteiten van groep 2 en andersom kan een kind van groep 2 dat op bepaalde gebieden moeite heeft met de leerstof, meedoen met groep 1.  

In groep 1/2 leren de kinderen voornamelijk spelenderwijs. Bij ons op school werken wij met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Binnen een thema bieden wij uitdagende activiteiten aan op het gebied van taal, rekenen, creativiteit, Engels, muziek, theater, spel en gym. Het thema is ook terug te vinden in de verschillende hoeken in de groep.

Een kleutergroep bestaat o.a. uit de volgende hoeken: een woonhoek, een bouwhoek, een lees-/schrijfhoek, een knutselhoek, een verfhoek, diverse constructiehoeken en een zand-/watertafel.  Tijdens de werkles maken wij gebruik van het Digikeuzebord. Hierop kunnen de kinderen zelf kiezen in welke hoek zij gaan spelen en plannen ze in wanneer ze een bepaalde 'verplichte' taak gaan doen. Het werken met de digikeuzebord zorgt voor overzicht en structuur, leert de kinderen plannen en vergroot hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Wij volgen de ontwikkeling van kinderen aan de hand van observaties in de groep. Dit gebeurt in de kring, tijdens de werklessen, het buitenspelen en de gymlessen. Deze observaties registreren wij in ons registratiesysteem Kijk!.

Terug naar boven