De Regenboog

Aalbersestraat 47 2672 DR Naaldwijk

  • Binnen de klassen, differentiëren we in verschillende groepen. Zo hebben we aandacht voor individuel
  • Het keuzebord wordt gebruikt bij de groepen 1 t/m 3. Kinderen kunnen hier kiezen wat zij gaan doen t
  • In de ochtend bieden wij de basisvakken aan. 's Middags bieden we vakken aan zoals techniek en blink
  • Kinderen spelen regelmatig buiten. Hierbij maken we gebruik van de schoolpleinen bij onze gebouwen,
  • Naast de basisvakken bieden wij de kinderen andere vakken aan zoals toneel en techniek, zo leert elk

Het team

Toelichting van de school

De Regenboog heeft een mooi en divers team, met daarin ruimte voor eigen specialiteiten onder de collega's. Zo is er standaard een vakdocent voor bewegingsonderwijs, maar krijgen de leerlingen ook muziek-, dans-, of theaterles. Hiernaast neemt elke collega weer zijn eigen kennis en kunde mee. Tussen de collega's die voor de groep staan, zijn er weer specialisten op het gebied van rekenen, taal en sociaal emotionele veiligheid. Wij zetten deze collega's ook in in expertteams om zo de kwaliteit en veiligheid binnen onze school op orde te houden. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

1. Vervanging binnen de eigen school: Ieder team heeft een percentage op de formatie om verzuim op te vangen. Over het inzetten van niet-groepsgebonden leerkrachten zijn vooraf afspraken gemaakt met het team over het maximaal aantal uren dat inzetbaar is voor vervanging van leerkrachten per maand. De directeur beslist en verdeelt de uren naar evenredigheid over de beschikbare leerkrachten. 

2. Vervanging binnen de eigen school. Voor het begin van elk schooljaar wordt geïnventariseerd welke parttime leerkrachten beschikbaar en bereid zijn om vervanging op te vangen buiten hun werktijdfactor. 

3. Overleg met collega-scholen vanuit solidariteit: Op het moment dat binnen de eigen formatie geen vervanging mogelijk is, wordt een beroep gedaan op collega-scholen. 

4. Vervanging door een leraarondersteuner of onderwijsassistent. Indien een onderwijsassistent of leraarondersteuner invalt wordt er een koppeling gemaakt met een bevoegde leraar of IB’er die eindverantwoordelijk is en blijft. - Een leraarondersteuner kan bij inval in alle vakken zelfstandig en gedifferentieerd voor de groep staan volgens instructiemodellen, maar draagt niet de groepsverantwoordelijkheid. - Een onderwijsassistent kan onder verantwoordelijkheid van een leerkracht voor de groep staan. 

5. Vervanger via een uitzendbureau: WSKO heeft afspraken met uitzendbureaus gespecialiseerd in onderwijs. Deze uitzendkrachten beschikken over een onderwijsbevoegdheid en -ervaring. 

6. Leerlingen verdelen over de groepen: Wanneer er geen vervanging mogelijk is, worden de leerlingen verdeeld. Het streven is het verdelen over groepen niet langer dan één dag te doen omdat we de kwaliteit van ons onderwijs en de belastbaarheid van onze medewerkers willen borgen. 

7. Leerlingen naar huis: Wanneer ondanks alle voorgaande stappen er geen vervanging mogelijk is, kan het besluit genomen worden door de directeur, altijd in overleg met het bestuur, dat er een groep naar huis wordt gestuurd. De onderwijsinspectie wordt over dit besluit geïnformeerd door de directeur. Ouders/verzorgers worden hierover tijdig geïnformeerd. In overleg met de ouders/verzorgers wordt er gezocht naar een opvangmogelijkheid voor de kinderen. Kinderen waarvoor thuis geen opvang mogelijk is, worden op school opgevangen.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wettelijk is vastgelegd welke vakken en doelen scholen moeten nastreven. Bij ons op school hebben we diverse methodes gekozen die deze doelen nastreven en die passen bij ons onderwijssysteem. Jaarlijks deelt een leerkracht het jaar in en zorgt ervoor dat alle benodigde leerdoelen behandeld worden in de klas, zo hebben alle leerlingen aan het einde van hun schoolloopbaan alle verplichte leerstof gehad. 

Op onze school worden alle bekende vakken aangeboden, een aantal vakken die wellicht minder bekend zijn:

- Techniek en handvaardigheid

- Theater

- ICT: digitale vaardigheden

- Burgerschap


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De inhoud van ons onderwijsprogramma is gebaseerd op de kerndoelen die gelden voor de groepen 1 en 2. Wij maken gebruik van de methode Kleuteruniversiteit en ontwerpen ook zelf passende leeractiviteiten.  

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In ons dagprogramma maken we onderscheid in de vakken die we aanbieden. Het ochtendprogramma wordt gekenmerkt door de basisvakken rekenen, lezen, spelling en schrijven. In de middag bieden we de verrijkende vakken zoals muziek, wereldoriëntatie, tekenen, techniek en theater. Ook de manier waarop de vakken aanbieden verschilt tussen de ochtend en de middag en sluit aan bij de vakken die we dan aanbieden. Wij werken aan de doelen die leerlingen in groep acht moeten behalen, aan de hand van de groep passen wij ons programma hierop aan. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elk jaar zorgen wij dat we met zorg ons SOP samenstellen. Binnen ons SOP is terug te vinden wat een ouder of leerling van ons mag verwachten. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vanuit ons schoolplan hebben we ons als doel gesteld om meer aandacht te geven aan de meer- en hoogbegaafde kinderen. Dit zal o.a. terugkomen in de ondersteuning die we (reeds) bieden en binnen de scholing die we aan collega's zullen aanbieden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Als een kind 4 jaar is start het bij ons op school in een groep 1/2. Op de Regenboog zitten kinderen uit groep 1 en 2 bij elkaar in één groep. Door de gemengde groepssamenstelling kunnen de kinderen veel van elkaar leren en elkaar helpen. Ook biedt het uitkomst de kinderen zoveel mogelijk op hun eigen niveau onderwijs te bieden. Zo kan bijvoorbeeld een kind dat in groep 1 zit en extra uitdaging nodig heeft, mee doen met activiteiten van groep 2 en andersom kan een kind van groep 2 dat op bepaalde gebieden moeite heeft met de leerstof, meedoen met groep 1.  

In groep 1/2 leren de kinderen voornamelijk spelenderwijs. Bij ons op school werken wij met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Binnen een thema bieden wij uitdagende activiteiten aan op het gebied van taal, rekenen, creativiteit, Engels, muziek, theater, spel en gym. Het thema is ook terug te vinden in de verschillende hoeken in de groep.

Een kleutergroep bestaat o.a. uit de volgende hoeken: een woonhoek, een bouwhoek, een lees-/schrijfhoek, een knutselhoek, een verfhoek, diverse constructiehoeken en een zand-/watertafel.  Tijdens de werkles maken wij gebruik van het Digikeuzebord. Hierop kunnen de kinderen zelf kiezen in welke hoek zij gaan spelen en plannen ze in wanneer ze een bepaalde 'verplichte' taak gaan doen. Het werken met de digikeuzebord zorgt voor overzicht en structuur, leert de kinderen plannen en vergroot hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Wij volgen de ontwikkeling van kinderen aan de hand van observaties in de groep. Dit gebeurt in de kring, tijdens de werklessen, het buitenspelen en de gymlessen. Deze observaties registreren wij in ons registratiesysteem Kijk!.

Terug naar boven