De Regenboog

Aalbersestraat 47 2672 DR Naaldwijk

  • Het keuzebord wordt gebruikt bij de groepen 1 t/m 3. Kinderen kunnen hier kiezen wat zij gaan doen tijdens het werken in hoeken.
  • Kinderen spelen regelmatig buiten. Hierbij maken we gebruik van de schoolpleinen bij onze gebouwen, maar ook van het park.
  • In de ochtend bieden wij de basisvakken aan. 's Middags bieden we vakken aan zoals techniek en blink.
  • Binnen de klassen, differentiëren we in verschillende groepen. Zo hebben we aandacht voor individuele verschillen.
  • Naast de basisvakken bieden wij de kinderen andere vakken aan zoals toneel en techniek, zo leert elk kind zijn of haar eigen talenten.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten van scholen worden door de inspectie onderling vergeleken, hierbij wordt rekening gehouden met de weging van een school. Hierdoor wordt een school met vergelijkbare scholen vergeleken. Volgens de normen van de inspectie zijn de resultaten van onze school goed, we scoren binnen de normen en beter dan vergelijkbare scholen. Vooral op het gebied van lezen en taalverzorging zijn de resultaten goed, hier scoren we grofweg 10-15% beter dan vergelijkbare scholen. Op het gebied van rekenen zitten we vrijwel exact op het niveau van vergelijkbare scholen. Onze ambitie is om hier 5-10% boven vergelijkbare scholen te scoren. Deze ambitie hebben we vastgelegd in ons schoolplan en in het jaarplan. In deze documenten maken we concreter hoe we naar deze doelen willen toewerken. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op verschillende momenten per jaar worden er toetsen afgenomen in de groep. Twee keer per jaar worden er methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Hiervoor gebruiken wij DIA. Resultaten hiervan worden geanalyseerd en aan de hand hiervan worden nieuwe groepsplannen gemaakt. In de groepsplannen staat welke aanpak de groep nodig heeft op welk gebied. Dit kan dus ook weer verschillen bij rekenen en taal.

Op verschillende momenten in het jaar zijn er leerling- en groepsbesprekingen. Tijdens leerlingbesprekingen staan o.a. de SEV resultaten centraal en de ontwikkeling van de kinderen op het gebied van gedrag, sociaal emotionele ontwikkeling etc.. Tijdens groepsbesprekingen staat de aanpak van de groep centraal. Bij deze besprekingen sparren de intern begeleiders met de groepsleerkrachten over de aanpak en komen zij samen tot een aanpak die nodig is om de juiste resultaten na te streven. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het tijdpad bij de schooladvisering en de doorstroomtoets verandert in schooljaar 2023-2024 om leerlingen meer gelijke kansen te bieden. In het onderstaande leest u hoe het advies tot stand komt en het bijbehorende tijdpad.

In het laatste jaar van de basisschool bereiden we de leerlingen voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Om te komen tot een passend schooladvies wordt er gekeken naar:

  • de leerling als persoon (o.a. gedrag, werkhouding, executieve vaardigheden)
  • de resultaten in de klas
  • de resultaten op de DIA-toetsen

Bij het formuleren van het schooladvies zijn de leerkracht(en) van groep 8, de leerkracht(en) van groep 7, de intern begeleider en de bovenbouwcoördinator betrokken. 

Het tijdpad van de procedure in groep 8 is als volgt:

  • november: voortgangsgesprekken
  • december: informatieavond
  • januari: voorlopig schooladvies
  • januari/februari: open dagen VO-scholen
  • februari: doorstroomtoets
  • maart: definitief schooladvies + aanmelding VO 

Als het schooladvies, voortkomend uit de Dia-doorstroomtoets, hoger uitvalt dan het gegeven eindadvies wordt het advies door ons heroverwogen. In overleg met ouders kan een advies nog aangepast worden. Vanaf schooljaar 2023-2024 zijn wij verplicht het advies naar boven bij te stellen, tenzij dit niet in belang van de leerling wordt geacht. 

De groepsleerkrachten schrijven over iedere leerling een Onderwijs Kundig Rapport (OKR). Dit is het overdrachtsdocument naar de school voor voortgezet onderwijs. In het OKR staat alle relevante informatie die de nieuwe school nodig heeft. Het OKR is voor ouders in te zien. Ook bespreken de groepsleerkrachten alle leerlingen met de leerlingbegeleiders van de scholen voor voortgezet onderwijs.

In de eerste drie jaren van het voortgezet onderwijs kunnen wij onze leerlingen volgen. Jaarlijks analyseren wij deze gegevens om zo onze adviezen onder de loep te leggen. 

Verdere informatie over richtlijnen bij het tot stand komen van een schooladvies, vindt u via onderstaande link:https://www.slo.nl/thema/meer/handreiking-schooladvisering/handreiking

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit onze visie geloven wij erin dat we als school verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling op cognitief gebied, dit krijgt een belangrijke plek in ons onderwijsprogramma. Maar naast de duidelijke verantwoordelijkheid op cognitief gebied, geloven we nog veel sterker erin dat wij verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van elke leerling als persoon. Sociale ontwikkeling is daarom een hele belangrijke factor in de ontwikkeling van elke leerling. De leerkracht is hierin een belangrijke schakel die deze ontwikkeling begeleidt, dat geldt zowel voor de ontwikkeling van elke individuele leerling als voor de ontwikkeling van de groepsdynamiek. Op school is er specifieke aandacht voor de sociale ontwikkeling in de vorm van een methode. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen
  • Jezelf kunnen zijn
  • Zien en gezien worden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Januari 2016 heeft de inspecteur onze school bezocht. In de bijlage vindt u het inspectierapport.

Terug naar boven