Wat is de klachtenregeling?
Als u niet tevreden bent Voor als er iets misgaat (klachtenregeling)
Kwaliteit van onderwijs staat bij ons voorop. Veiligheid, openheid en goede afspraken zorgen voor een prettig schoolklimaat en een goed contact tussen ouders en school is heel belangrijk. Wij stellen het dan ook op prijs als u met vragen of opmerkingen naar ons toekomt. Ondanks onze inzet kan het gebeuren dat u niet helemaal tevreden bent met de gang van zaken rondom uw kind. U kunt dit het beste met de leerkracht van uw kind bespreken.
Kinderen, maar ook leerkrachten en andere personeelsleden moeten zich veilig voelen op school. Het gaat hierbij om fysieke en sociale veiligheid. Pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie en (verbaal) geweld worden niet getolereerd. Alle scholen hebben een schoolcontactpersoon. De stichting heeft een (externe) vertrouwenspersoon en een klachtenregeling.
De scholen werken samen met instellingen voor jeugdzorg, zoals schoolmaatschappelijk werk, GGD en GGZ. In het kader van de Arbowetgeving wordt regelmatig een risico-inventarisatie gemaakt. Al onze scholen beschikken over een ontruimingsplan en zijn er voldoende geschoolde bedrijfshulpverleners (BHV’ers). Ongelukken, bijna ongelukken en onveilige situaties worden geregistreerd.
Directeur
Een enkele keer lukt het niet om samen met de leerkracht tot een oplossing te komen. Als dit het geval is, kunt u bij de directeur terecht.
Schoolcontactpersoon
Ook kunt u of uw kind een afspraak maken voor een gesprek met de schoolcontactpersoon. De schoolcontactpersoon is Joke Broere, die geschoold is in het omgaan met klachten en u kan adviseren wat u het beste kunt doen. Ook kan de schoolcontactpersoon in overleg met u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon, of u naar deze vertrouwenspersoon doorverwijzen.
Vertrouwenspersoon
Wanneer de klacht zo ernstig is, dat u niet met de school tot een oplossing kunt komen, kunt u worden geadviseerd en bijgestaan door de externe vertrouwenspersoon, Kimberley Wetsteijn. Deze vertrouwenspersoon is onafhankelijk, dus niet verbonden aan de school of aan het bestuur. Zij kan u en de school helpen met het zoeken van een bemiddelende instantie of u begeleiden met het op schrift stellen van uw klacht. Wanneer justitieel ingrijpen noodzakelijk is (bijvoorbeeld in geval van mishandeling of seksuele intimidatie) zal zij dit aan u adviseren en u daarbij begeleiden.
De gegevens van mevrouw Wetsteijn; 06-81398928, [email protected]
Vertrouwensinspecteur
Binnen de Inspectie van het Onderwijs is een aantal inspecteurs aangewezen als vertrouwensinspecteurs. Deze vertrouwensinspecteurs hebben een adviserende en ondersteunende taak bij klachten rond seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld, signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering en extremisme. De vertrouwensinspecteur heeft geheimhoudingsplicht. Hij of zij zal in alle gevallen in nauw overleg met de klager afspraken maken over de afhandeling van de klacht en de te nemen stappen.
Verantwoordelijkheid school
Leerkrachten en directie zijn verplicht een vermoeden van strafbare feiten in de schoolsituatie te melden aan het bevoegd gezag (de Stichting). Het bevoegd gezag is wettelijk verplicht om het vermoeden van strafbare feiten te melden bij de vertrouwensinspecteur. Dat geldt ook voor de schoolcontactpersoon en de vertrouwenspersoon.
Bevoegd gezag
Als u vindt dat uw klacht niet afdoende is afgehandeld door de schooldirectie kunt u zich wenden tot het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag kan de klacht zelf in behandeling nemen. Het meldt in dat geval klager en verweerder welke stappen gezet gaan worden. Als de behandeling van de klacht door het bevoegd gezag naar het oordeel van de klager niet tot een oplossing heeft geleid, kan de klager de klacht indienen bij de Landelijke Klachten Commissie (LKC). Als het bevoegd gezag de behandeling van de klacht niet zelf ter hand neemt, verwijst het de klager naar de LKC.
Landelijke Klachten Commissie
De school is aangesloten bij een Landelijke Klachten Commissie (LKC). Klachten waar ouders en school niet samen uit komen, kunnen aan hen worden voorgelegd. Dikwijls gebeurt dit op advies of door bemiddeling van de schoolcontactpersoon of de vertrouwenspersoon. U kunt als ouder uw klacht ook rechtstreeks aan de LKC voorleggen. De LKC gaat na of de klacht gegrond is en brengt advies uit aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag zal binnen vier tot maximaal acht weken de betrokken partijen schriftelijk op de hoogte brengen over hun standpunt met betrekking tot het advies en de betrokkenen informeren over de eventuele te nemen maatregelen naar aanleiding van het advies.