Speciaal Basisonderwijs De Diamant

Sint Martinusstraat 160 2671 GM Naaldwijk

  • Deel van het schoolplein
  • Deel van het schoolplein
  • Klaslokaal
  • Gymzaal van De Diamant loc Sint Martinusstraat

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Diamant neemt de DIA doorstroomtoets af bij de meeste schoolverlaters.
Er zijn criteria voor vrijstelling, die bepalen welke leerlingen niet mee hoeven te doen.

Om de schoolvorderingen van de leerlingen te meten, neemt de Diamant halfjaarlijks Cito Leerling in Beeld toetsen af.
Bij de schoolverlaters wordt in een aantal gevallen een Intelligentie toets afgenomen. De orthopedagoog bepaalt welke leerlingen hiervoor in aanmerking komen. 
Op grond van de resultaten van het Cito leerling volgsysteem, eventueel IQ en andere (sociaal emotionele) gegevens geeft De Diamant een advies voor Voortgezet Onderwijs.


Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op SBO De Diamant komen de leerlingen binnen met wat andere achtergrond dan de reguliere basisschoolleerlingen.. Deze achtergrond brengen we voor ons zelf in kaart. Dit noemen we het Speciaal Arrangement. Hiermee plannen we de volgende stappen en volgen we de leerlingen in hun vorderingen. Het plannen van het onderwijs doen we op individueel niveau met het zogenaamde "Ontwikkelingsperspectief". Hierin stellen vanaf ongeveer 10 jarige leeftijd ook het uitstroomperspectief op en geven we aan naar welk soort vervolgonderwijs we verwachten dat de leerling uit kan stromen. Op groepsniveau plannen we de lesstof met behulp van een groepsplan.
Of alles volgens plan verloopt, bekijken we door middel van observaties, gesprekken met kinderen en ouders en natuurlijk ook door het afnemen van toetsen. Zo kunnen we de leerling van de juiste lesstof voorzien.
Halfjaarlijks gebruiken we toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem om methodeonafhankelijk de opbrengsten van ons onderwijs te kunnen meten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviezen voor voortgezet onderwijs komen op de volgende wijze tot stand:

* 2 keer per jaar nemen we methode onafhankelijke leerling volgsysteem toetsen af.
* 3 x per jaar worden de leerlingen besproken in een groepsbespreking
* Indien nodig wordt een individuele leerling besproken in een Zorgteamoverleg.
* Vanaf een Didactische leeftijd van 30 maanden stellen we voor elke leerling een Uitstroomperspectief op. Dit bespreken we jaarlijks  met de ouders/verzorgers.
Op deze manier krijgen we een goed beeld van de de de resultaten en mogelijkheden van onze leerlingen.
In het laatste schooljaar wordt er in januari een advies voor voortgezet onderwijs gegeven.
In februari nemen we dan een doorstroomtoets af. Niet bij al onze leerlingen nemen we deze af. We volgen hierbij de richtlijnen van de Onderwijs inspectie.
In mei wordt er dan nadat de resultaten van de doorstroomtoets bekend zijn, een definitief advies gegeven.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Positive Behavior  Support (PBS) is het fundament voor de sociale veiligheid in school. 
In overleg met leerlingen, collega's en ouders zijn gedragsverwachtingen geformuleerd. Positief voorbeeldgedrag wordt herkend, benoemd en beloond.
Gedragsverwachtingen worden aangeleerd.
Indien kinderen meer nodig hebben om zich te ontwikkelen, dan worden er interventies gebruikt zoals aandachtskaartjes, check in-check out. Eventueel wordt in overleg met de IB-er nog een stap verder gegaan.
In de klassen wordt gewerkt met Kwink, een methode voor sociaal emotioneel leren.
Voor de ouders hebben we een speciale brochure over hoe we omgaan met gewenst en ongewenst gedrag op school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs kent aan SBO De Diamant het basisarrangement toe. Dit betekent dat de inspectie op dit moment geen reden heeft om het toezicht te intensiveren.
Met de aandachtspunten, die de inspectie heeft aangegeven, is De Diamant aan de slag gegaan. Deze komen terug in het ons Schoolplan.

Terug naar boven