CBS De Lindenborgh

Kerkstraat 1 9581 TV Musselkanaal

Schoolfoto van CBS De Lindenborgh

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We hebben de keuze gemaakt voor de DIA-eindtoets op basis van het feit dat deze volledig digitaal afgenomen kan worden; dat de toets het niveau automatisch aanpast en dat deze toets in 2 ochtenden wordt afgenomen, zodat de leerlingen minder zwaar worden belast. Het effect is direct zichtbaar geworden in de eindresultaten van de DIA-eindtoets.

In schooljaar 2019-2020 is door de minister van Onderwijs besloten geen centrale eindtoets af te nemen vanwege de coronacrisis. Derhalve hebben wij voor 2020 ook geen eindscore.

De eindscores in 2021, 2022 en 2023 zijn positief te noemen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tweemaal per schooljaar (januari en juni) nemen wij de toetsen van het CITO LOVS af. Op basis van deze scores worden er groepsplannen gemaakt waarmee de leerkrachten gericht aan het werk kunnen in hun groep. Naast de niet-methodetoetsen maken wij ook gebruik van de methodegebonden toetsen.

Per schooljaar wordt er 4x geëvalueerd per groep i.s.m. de Intern Begeleider om te kijken waar de leerlingen zijn met hun ontwikkeling.

Teambreed wordt er 2x per jaar een bijeenkomst georganiseerd waar we met elkaar de opbrengsten bespreken. Hiermee willen we van elkaar leren en elkaar versterken.

Drie keer per jaar: in oktober, in februari en in juni of juli, kunt u met de leerkrachten praten over  de ontwikkeling van uw kind(eren). In april is een extra contactavond gepland; de gesprekken zijn dan op verzoek van de leerkracht. De gesprekken vinden gedurende een periode van 2 weken plaats. De leerkrachten geven van te voren via het programma Parro aan welke gespreksmogelijkheden er zijn. Deze momenten vinden ’s middags en ’s avonds plaats (tot uiterlijk 20.00u). 

Wij verwachten dat de ouders en hun kind aanwezig zijn bij deze gesprekken. De ouders en de leerlingen van groep 8 ontvangen in oktober en in februari een uitnodiging om samen met de leerkracht de schoolkeuze voor het Voortgezet Onderwijs te bespreken. Het is altijd mogelijk om met de leerkrachten in gesprek te gaan buiten de reguliere gesprekken. Hiervoor kunt u een afspraak maken.

In het rapport staan de resultaten van het kind. Het rapport wordt twee keer per jaar ingevuld. Het eerste rapport krijgen de leerlingen rond februari en het tweede rapport aan het eind van het schooljaar. Het rapport bestaat uit 3 bladzijden:

  • ‘Hier ben ik trots op’
  • De leerresultaten
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding  

Het rapport en de resultaten van de Cito-toetsen worden tijdens de contactmomenten besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze groep 8-leerlingen zijn de laatste 3 jaren als volgt uitgestroomd:  

2022-2023

  • HAVO/VWO:  1
  • VMBO-TL/HAVO:  2
  • VMBO-TL:  9
  • VMBO-K/TL:  1
  • VMBO-KB:  4
  • VMBO-BB/KB: 1
  • VMBO-BB: 1

2021-2022

  • VWO: 2
  • HAVO: 2
  • VMBO TL/HAVO: 1     
  • VMBO TL: 6
  • VMBO KBL: 4
  • VMBO KBL/GTL: 0
  • VMBO BBL/KBL: 1
  • VMBO BBL: 3
  • LWOO: 0
  • PRO : 1

2020-2021

  • VWO: 3
  • Havo : 4
  • VMBO TL/HAVO: 2
  • VMBO TL: 4
  • VMBO KBL: 7
  • VMBO KBL/GT: 1
  • VMBO BBL/KBL: 1
  • VMBO BBL: 2
  • LWOO: 0
  • PRO:  2


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om de kinderen een veilige schooltijd te bezorgen is een leuke, prettige groep de basis.

Met de methode Kwink werken we actief aan de sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen en een goede sfeer in de groep. Kwink is uitdagend, interactief en speelt in op de actualiteit. Ook kiezen wij ervoor om alle leerlingen een reeks levensvaardigheden aan te leren.

Wij willen onze leerlingen leren om te gaan met zichzelf en de ander. De methode Kwink biedt jaarlijks twintig lessen aan voor onder-, midden- en bovenbouw, passend bij de groepsfases en altijd op basis van een van de vijf SEL-competenties.

Onderzoek wijst uit dat kinderen die bewust en planmatig aan sociaal-emotioneel leren werken met meer plezier naar school gaan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfmanagement
  • Relaties hanteren/keuzes maken
  • Besef van jezelf/de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven