Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De vakleerkracht muziek verzorgt per jaar 10 lessen aan de onderbouw en 10 lessen aan de midden-/bovenbouw.
Iedere lesgroep ontvangt 2 x per week een lesuur bewegingsonderwijs van een vakleerkracht.
Onderwijstijd eerste twee jaren is idem aan informatie bij onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8.
In het verleden werd voorgeschreven vanuit de inspectie hoeveel uur per vakgebied moest worden lesgegeven. Dit principe is losgelaten en de verantwoordelijkheid hiervoor is bij de scholen terecht gekomen.
Jaarlijks wordt de onderwijstijd per vakgebied opnieuw ingedeeld a.d.h.v. de behoeftes van de leerlingen. Na een analyse van toetsresultaten en observaties in de klas en daarnaast het zicht op het aanbod van de komende interventieperiode stelt het team dit bij.
De leerlingen moeten in hun 8 jaren basisschool in totaal in ieder geval 7520 uren onderwijs ontvangen.
Daarvan 3520 uren in de onderbouw en 3760 uren in de bovenbouw. De school voldoet ruim aan die norm.
Onze school heeft de kenmerken van de leerlingenpopulatie in beeld gebracht: de kenmerken zijn per groep beschreven.
Onze groepen zijn niet groot, met een gemiddelde van 19,6 leerlingen.
Groep 6 en groep 7 zijn gecombineerd in een groep, maar wordt vaak gesplitst door de inzet van een onderwijsondersteuner. Groep 1 en 2 is gecombineerd in 1 combinatiegroep.
Zie voor een overzicht van de meest belangrijke kenmerken het hoofdstuk "kengetallen" en de paragraaf "Typen leerlingen".
We hebben de kenmerken van de leerlingen geanalyseerd en voorzien van conclusies en (waar nodig) interventies op groeps- en op schoolniveau. De school heeft een weging boven het landelijk gemiddelde. Dit betekent dat de populatie van de school complexer is dan het gemiddelde van Nederland.
De weging wordt berekend aan de hand van de volgende gegevens van het CBS:
- Het opleidingsniveau van de ouders
- Het gemiddeld opleidingsniveau van alle moeders op school
- Het land van herkomst van de ouders
- De verblijfsduur van de moeder in Nederland
- Of ouders in de schuldsanering zitten.
Op onze school hanteren we een leerstofjaarklassensysteem. We geven per groep gedifferentieerd les aan maximaal drie subgroepen: een basisgroep, een plusgroep en de risicogroep met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze groepen worden voornamelijk door de groepsleerkrachten begeleid, met ondersteuning van de leerkrachtondersteuner. Het aanbod van deze verschillende groepen wordt vastgelegd in het groepsplan (voor rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling).
In bepaalde gevallen krijgt een kind een ontwikkelingsperspectief. Dit is het geval als er extra ondersteuning wordt geboden, buiten het reguliere aanbod zoals is vastgelegd in het groepsplan. Dit gaat altijd in overleg met de intern begeleider. Het aanbod wordt 2 x per jaar geëvalueerd en besproken met ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Het schoolteam vervolgt de scholing met een verdiepende scholing rekendidactiek en automatisering.
- Daarnaast gaat de school aan de slag met Bouw! Bouw! is het effectieve computergestuurde interventieprogramma dat speciaal is ontwikkeld om kinderen die risico lopen op problemen met lezen en spellen, preventief (in groep 2 tot 4) extra hulp te geven, actief ondersteund door tutors (ouders, oudere leerlingen, vrijwilligers of klassenassistenten).
- De Bibliotheek op school gaat van start.
- De school gaat groepsdoorbrekend werken om kinderen nog meer op hun eigen niveau te kunnen bedienen.
- De school vervolgt de extra inspanningen in het kader van het NPO (Nationaal Programma Onderwijs) om de achterstanden die zijn ontstaan tijdens de corona-periode positief te beïnvloeden, dan wel op te heffen
Wij hebben een nauwe samenwerking met de Peuterspeelzaal. Bij aanmelding van het jonge kind vindt er een warme overdracht plaats en er wordt gezamenlijk gekeken of er kan worden voldaan aan een eventuele zorgbehoefte.
De school probeert de betrokkenheid van ouders op de ontwikkeling van hun kind en op de school te stimuleren. We organiseren bijeenkomsten voor ouders en gaan met hen in gesprek over verschillende onderwerpen. Hiertoe zijn 6 x per jaar bijeenkomsten in het jaarrooster opgenomen (klankbordoverleg). Het aantal kan worden aangepast naar aanleiding van de ervaringen die we hiermee opdoen.