Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Meerstroom telt in het schooljaar 2024 - 2025 ongeveer 285 leerlingen verspreid over 12 groepen. Er werken momenteel 30 personeelsleden. Sommigen hebben zich gespecialiseerd in het werken met de jongste kinderen, anderen met oudere kinderen, of ze zijn gespecialiseerd in gedrag, taal en/of leesonderwijs, drama, muziek, cultuur, natuur, gymnastiek of zorg.
In totaal hebben wij twaalf groepen. Wij kiezen voor combinatiegroepen omdat leren een sociaal proces is. We investeren in sociale omgang tussen jong en oud. Ook is samenwerking belangrijk in spel en werk, in de tafelgroep bijvoorbeeld of met leerlingen van een andere groep.
Hoe verloopt het proces van de groepsindeling? Ieder jaar wordt er opnieuw gekeken om tot een weloverwogen besluit en dus samenstelling te komen. Afhankelijk van de beschikbare leerkrachten (er is zoals u weet op dit moment een structureel tekort aan leerkrachten), het aantal leerlingen, de beschikbare ruimte en dergelijke. Uiteindelijk is de groepsindeling een school verantwoordelijkheid, waarvan de eindbeslissing bij de directie ligt.
Jongste en oudste kleuters zitten in dezelfde groepen. De oudsten helpen de jongsten. Bij de jongste kinderen ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Veel aandacht is er voor gewoontevorming en regelmaat. Kinderen leren al spelend. Dit gaat bij de oudste kleuters door, maar wie er aan toe is, krijgt meer aangeboden ter voorbereiding op het leren lezen, rekenen en schrijven.
Onder lezen verstaan wij aanvankelijk lezen, technisch lezen, stillezen en begrijpend lezen. Binnen taal vallen woordenschat, mondelinge en schriftelijk taalgebruik en spelling.
In het overzicht is te zien hoe wij onze onderwijstijd hebben gepland over de verschillende vakken. Deze verdeling hebben wij gekozen, omdat we naast de kernvakken ook tijd willen besteden aan de overige vakgebieden en de creatieve vakken. Dit wordt zo beschreven bij onze kernwaarden: Wij definiëren duidelijke doelen en stimuleren autonomie, creativiteit en vindingrijkheid. Er is een balans tussen cognitie en creativiteit.
Vanaf groep 3 werken wij met de methode ‘Wereld in Getallen’. De methode biedt ruimte voor differentiatie voor de kinderen die de stof goed aankunnen, maar ook voor de kinderen die wat meer moeite met rekenen hebben. Wereld in Getallen heeft een goede en duidelijke opbouw die ertoe leidt dat de kinderen in de groepen 8 alle rekenvaardigheden beheersen die in de kerndoelen genoemd staan. Naast het werken in hun werkboeken en -schriften, maken de kinderen ook gebruik van de educatieve software op de computers in de klas.
Door middel van de methoden 'Veilig leren lezen' (groep 3), Alles Apart (groep 4 t/m 8) wordt ruim aandacht geschonken aan de taalstructuur: het ontleden, het vergroten van de woordenschat, het leren van nieuwe begrippen, de spelling en zinsbouw. Hierin zijn de leerlijnen technisch lezen, spelling, begrijpend lezen, woordenschat, spreken en luisteren en leesbevordering stevig verankerd. Alles in 1 is een methode voor thematisch, samenhangend onderwijs. Waar geschiedenis, natuur, aardrijkskunde, wetenschap en technologie, expressie, taal, cultuur in samenhang wordt aangeboden. Logisch, want de wereld bestaat niet uit losse vakken. Alles heeft met elkaar te maken en alles wat je leest, hoort en zegt is taal. Door de vakken binnen één thema te houden, scheppen wij ruimte voor betrokkenheid en wordt de natuurlijke nieuwsgierigheid van ieder kind geprikkeld. Door het werken met ‘Alles-in-1’ is er sprake van adaptief en samenhangend onderwijs. Door de geïntegreerde opzet wordt voortdurend aan meerdere kerndoelen tegelijk gewerkt. Er is een duidelijke opbouw waarin wij in totaal acht weken kunnen werken aan een thema. Er zijn per jaar vijf thema’s die de domeinen aardrijkskunde, natuur, geschiedenis, cultuur en techniek aanbieden. Tijdens de tussenweken volgen we ‘Alles Apart’. In groep 4 bieden de thema's het gehele groep 4 curriculum voor taal, lezen, wereldoriëntatie en expressie in een logische samenhang en kerndoelendekkend aan. Daarnaast is ook Engels een vast onderdeel.
De kinderen leren goed schrijven met de methode ‘Pennenstreken' vanaf groep 3. In groep 2 wordt met de methode ‘Schrijfdans‘ gestart om de schrijfbewegingen te oefenen. Met de schrijfmethode Pennenstreken leren kinderen op de basisschool schrijven. Wie goed kan schrijven, heeft daar immers profijt van bij het leren van andere vakken.
Passend onderwijs betekent denken in mogelijkheden, handelingsgericht werken en proactief handelen ten behoeve van het kind in samenwerking met de ouders. De Meerstroom streeft ernaar de leerlingen duurzaam te laten leren, door boeiend, opbrengstgericht onderwijs te geven.
De school voert een helder beleid op het terrein van leerlingondersteuning.
Wanneer een kind, ouder of leerkracht een hulpvraag heeft gaan we systematisch op zoek naar de onderliggende factoren en zoeken kansen en mogelijkheden om aan de begeleidingsbehoeften tegemoet te komen. Onderwijsbehoeften spelen een belangrijke rol. We richten ons op de ontwikkelingsmogelijkheden, de positieve aspecten en het zoeken naar een aanpak die werkt. Interactie tussen alle betrokkenen is van essentieel belang, inclusief de ouders, de leerkracht en het kind zelf. Iedereen is deskundig. Het werken met onderwijsbehoeften is doelgericht en stimuleert ons. We stemmen ons handelen af op wat een leerling nodig heeft. Het doel is te komen tot een passende samenwerking om maatwerk te geven aan elk kind gerelateerd aan de mogelijkheden van de school. Indien nodig met extra inzet van expertise van buitenaf, bijvoorbeeld met Unita, ons samenwerkingsverband Passend onderwijs.
Daarnaast wordt gekeken naar de ondersteuningsbehoeften van de leerkrachten en de ouders. Zo wordt de aanpak ook daadwerkelijk effectiever waarbij een appèl wordt gedaan op de mogelijkheden van alle betrokken partijen. De mogelijkheid bestaat dat we ondanks het feit dat we met elkaar zoeken naar de kansen en de mogelijkheden het kind niet op de juiste plek is bij ons op school. Wij zullen dan samen met de ouders zoeken naar de juiste zorg en hulp voor het kind. Uiteindelijk zal voor elke leerling afzonderlijk moeten worden vastgesteld of het onderwijs zo ingericht kan worden dat het aansluit op de ondersteuning - en instructiebehoefte van het kind. In het ondersteuningsprofiel beschrijven wij onze grenzen en mogelijkheden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben de ambitie om goed in kaart te brengen wat de extra ondersteuningsbehoeften zijn van leerlingen. Vervolgens zullen wij zien of wij hier extra begeleiding bij nodig hebben.
Gaat een kind al 2 keer een halve dag naar de peuteropvang en heeft het kind extra onderwijs nodig in taal? Dan kan Jeugd en Gezin het kind een indicatie geven voor voorschoolse educatie (VE-indicatie). Dit is onderwijs voordat uw kind naar school gaat. Op dit moment zijn er vier locaties binnen de gemeente