Wat is de klachtenregeling?
Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in eerste instantie in goed overleg tussen leerlingen, ouders, leerkrachten (en/of overig personeel) en schoolleiding worden opgelost of afgehandeld. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of indien de afhandeling van een klacht die op school gemeld wordt niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep gedaan worden op de klachtenregeling van ons schoolbestuur ASKO (Amsterdamse Stichtingen voor Katholiek Onderwijs). Met de klachtenregeling wordt een zorgvuldige behandeling van klachten beoogd. Hiermee voldoet onze school aan de kwaliteitswet en wordt niet alleen het belang van klagers gediend, maar ook het belang van de school, namelijk een veilig schoolklimaat.
De school kan te maken krijgen met uiteenlopende klachten. Zo kunnen klachten gaan over organisatorische maatregelen (o.a. rooster, gebouw, schoonmaak), onderwijskundige maatregelen (o.a. strafmaatregelen, didactiek) en klachten over ongewenst gedrag (o.a. pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie, geweld en radicalisering).
Wij gaan er vanuit dat betrokkenen van onze school klachten en verschillen van inzicht altijd eerst bespreken met degene over wie de klacht gaat en/of melden bij de groepsleerkracht en, indien nodig, de schooldirectie. Wij streven ernaar problemen tussen ‘partijen’ zélf, met elkaar, op te (laten) lossen.
Zowel de school als het bestuur spannen zich in om een veilig schoolklimaat voor alle leerlingen te creëren. Een veilig schoolklimaat is in onze ogen de gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en school. Een voorwaarde hierin is dat alle betrokkenen met elkaar in gesprek gaan als zaken mis (dreigen te) gaan.
In de klachtenregeling van de ASKO is geregeld waar betrokkenen van de school een schriftelijke klacht kunnen indienen, als men om bepaalde redenen meent daarmee niet terecht te kunnen bij de directie.
Een exemplaar van de klachtenregeling kunt u bij de schooldirectie en/of interne contactpersoon inzien. De klachtenregeling is ook verkrijgbaar via de externe vertrouwenspersonen van de ASKO en is tevens te vinden op onze eigen website en de website van de ASKO: https://www.askoscholen.nl/klachten