Kindcentrum Muiderkring

Kruitmolen 1 1398 HA Muiden

  • Schoolfoto van Kindcentrum Muiderkring
  • Schoolfoto van Kindcentrum Muiderkring
  • Schoolfoto van Kindcentrum Muiderkring
  • Schoolfoto van Kindcentrum Muiderkring
  • Schoolfoto van Kindcentrum Muiderkring

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aangezien we als school in oktober 2021 gestart zijn, kunnen wij nog geen resultaten publiceren. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Lesvorderingen worden nauwgezet bijgehouden. Resultaten van toetsen uit onze methodes worden geregistreerd in Parnassys, onze digitale leerlingvolgsysteem. Daarnaast kennen we de methodegebonden toetsen en de Cito-toetsen vanaf groep 3. Met deze toetsen kunnen we de prestaties van onze leerlingen vergelijken met andere leerlingen uit het land. Ook deze worden opgeslagen in ParnasSys.

Met behulp van de Cito-toetsen worden de resultaten van het kind met de landelijke norm vergeleken. Belangrijk voor de interpretatie is, of de vaardigheden en de kennis van het kind een stijgende lijn vertonen. Dit heeft een signaleringsfunctie voor de leerprestaties van het kind. Het kan samen met de observaties van de leerkracht aanleiding zijn om het kind in de komende periode extra te gaan observeren, begeleiden, extra oefen- of verrijkingsstof aan de bieden of om een nader onderzoek in te stellen. Het kan ook een signaal voor de leerkracht zijn dat de lesstof nog niet beheerst wordt en hij/zij het anders moet uitleggen of nog eens moet herhalen. Of het kan juist een signaal zijn dat de stof te gemakkelijk is en dat het kind extra uitdaging en verdieping nodig heeft.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het jaar 2022-2023 hadden we 7 kinderen in groep 8. De eindscore van de cito was 536. Het landelijk gemiddelde was 535.2
De 7 kinderen hebben de volgende adviezen gekregen:

3 kinderen gaan naar HAVO/VWO
1 kind gaat naar vmbo-T/HAVO
2 kinderen gaan naar vmbo-K/T
1 kind gaat naar vmbo-K

Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen maken wij gebruik van het systeem Kindbegrip.  De leerkrachten brengen het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen systematisch in kaart. Kindbegrip geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsvragen op het gebied van het sociaal-emotioneel functioneren en helpt de leerkracht om het gedrag van het kind beter te begrijpen. Indien nodig kunnen leerkracht en leerling aan de slag gaan met de concrete handelingssuggesties die het systeem biedt, hierbij kan de leerkracht de eventuele sterke kanten van een kind benutten, want ook hierin geeft Kindbegrip inzicht. Zo wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderd.
Tevens starten we het schooljaar met de ‘gouden weken’. In deze weken is de leerkracht op een intensieve manier met de kinderen bezig door middel van verhalen, kleine spelletjes, energizers om een goede sfeer te creëren die de basis vormt voor de rest van het jaar. Met elkaar worden ook klassenafspraken bedacht, zodat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt. Doordat de leerkracht de kinderen én de kinderen elkaar positief bekrachtigen door positief gedrag, stimuleren zij elkaar en ontstaat er een prettig en veilig schoolklimaat. 
Na de herfstvakantie starten we met een training Taakspel. Taakspel gaat uit van verbale complimenten geven en non-verbaal corrigeren. Dit komt ten goede aan de groepssfeer.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verantwoordelijkheid
  • vertrouwen
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven