Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Kindcentrum Muiderkring werken we in units. We hebben er 4 binnen ons kindcentrum.
- Unit 1 zijn de kinderen van 0 tot 4 jaar
- Unit 2 zijn onze kleuters
- unit 3 omvat de groepen 3/4
- unit 4 omvat de groepen 5/6/7/8
De ruimtes van de verschillende units zijn opgebouwd uit 3 nissen en een speel/leerplein. Elke ruimte huisvest maximaal 3 thuisgroepen, met elke hun eigen nis waar de leerkrachten met hun thuisgroepen bijvoorbeeld de dag opstarten. Voor het grootste deel van de dag zitten de groepen door elkaar heen verspreid over de gehele unit, waar ze op hun eigen tempo en eigen wijze hun werk kunnen maken.
De thuisgroepen zijn heterogeen samengesteld. Dit betekent dat er kinderen van verschillende leeftijdsgroepen bij elkaar zitten. De kleutergroepen (groepen 1/2) zitten bij elkaar in een unit en in een thuisgroep. Dit geldt ook voor de leerlingen van groepen 3/4 en 5/6 en 7/8.
Wij streven naar een zoveel mogelijk evenwichtige verdeling van het aantal kinderen over de thuisgroepen. In principe streven wij naar een goed werkbare groepsgrootte. Dit komt in de praktijk neer op een thuisgroep van 24 tot maximaal 30 kinderen. De leerpleinen worden leerrijk, gezellig, veilig en uitdagend ingericht en samen met de kinderen beheerd en verzorgd. Zo leren de kinderen medeverantwoordelijk te zijn voor hun omgeving en het materiaal waarmee zij werken.Iedere dag is er ruimte voor bewegingsonderwijs voor de kleuters door hun eigen leerkracht. Daarnaast krijgen ze van een vakdocent ook 1 keer per week bewegingsonderwijs. De groepen 3 t/m 8 krijgen in blokuren bewegingsonderwijs van een vakdocent in de sporthal Bredius. Er wordt elke dag buiten gespeeld, mits het weer het toelaat.
In de onderbouw is het lastiger om een urentabel in te vullen over de onderwijstijd. In de onderbouw richten we ons op de brede ontwikkeling van het kind. We stimuleren de cognitieve ontwikkeling (het vergroten van kennis en vaardigheden), de motorische ontwikkeling, de taakgerichtheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling (het omgaan met jezelf, anderen en omgeving). Jonge kinderen leren spelenderwijs, door ervaring. Het onderwijs en de inrichting van de unit is daarop afgestemd.
Tijdens een dagdeel wisselen individuele en groepsmomenten elkaar af. In groep 1/2 werken we thematisch. We werken aan de hand van de SLO- doelen (kerndoelen), gesteld door de overheid.
Het is belangrijk dat de kinderen zich steeds langer kunnen concentreren en meer opdrachten achter elkaar kunnen afmaken. Zelfstandigheid, tempo, concentratie en motivatie zijn aspecten die bij een kind voldoende ontwikkeld moeten zijn om door te kunnen gaan naar groep 3. Om dit te trainen werken we vanaf groep 2 met een weektaak. Ieder kind krijgt opdrachten op maat die aan het eind van de week af moeten zijn. Het is de bedoeling dat de kinderen deze opdrachten zelfstandig (kunnen) maken.
We gebruiken de volgende methodes:
onderwijs groep 1/2: geen methode, onderwijs gebaseerd op de leerlijnen
Aanvankelijk technisch lezen en taal: Lijn 3
technisch lezen: VNL (Veel lezen, Niveau omhoog, Leesplezier)
Taal: STAAL
Spelling: STAAL
Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip
Schrijven: Klinkers
Rekenen: Pluspunt
Wereldorientatie: Blink
Sociaal-emotionele ontwikkeling: Kwink en Taakspel
Aanmelding
Bij aanmelding op onze school bespreken wij met ouders of hun kind behoefte heeft aan extra ondersteuning.
Samenwerkingsverband
Soms heeft een kind moeite bij het leren en meedoen. We willen maximale kansen voor alle kinderen creëren, waar ze ook vandaan komen en wat hun thuissituatie ook is. Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek binnen het onderwijs. Als het kan, gaan kinderen naar het regulier onderwijs. Wanneer dit niet mogelijk is, bieden wij extra ondersteuning in samenwerking met speciale (basis)scholen of door inzet van specialisten. In dit kader werkt onze school samen met het Samenwerkingsverband Unita.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We hebben gemerkt dat er steeds meer leerlingen op onze school zijn die behoefte hebben aan extra uitdaging. Om aan deze behoefte te voldoen, gaan we een specialist Meer- en Hoogbegaafdheid in ons team opleiden. Zij krijgt binnen het taakbeleid tijd en ruimte om dit gebied verder te ontwikkelen. Het is onze ambitie om dat dit schooljaar goed op te zetten en de kinderen de passende uitdaging te bieden die ze nodig hebben.
Samen met ons team, ouders en leerlingen streven we ernaar om een omgeving te creëren waarin iedereen kan groeien en floreren. Onze hoogste prioriteit is het leggen van een sterke basis voor al onze leerlingen. We zijn vastbesloten om de benodigde middelen te verkrijgen om onze ambitie te verwezenlijken en ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste ondersteuning en uitdaging ontvangt.
We zijn trots op ons werk en blijven in ontwikkeling, waarbij we onze leerlingen de beste mogelijkheden bieden om te groeien en optimaal te ontwikkelen.
Onze school is een Kindcentrum (KC): een organisatie die onderwijs en opvang voor kinderen van 0-12 (13) jaar combineert. We werken nauw samen met elkaar en onze partners. Het managementteam bestaat uit zowel directie van het onderwijs en de manager van de kinderopvang. Veel BSO-medewerkers van SKBNM werken 's ochtends als onderwijsassistenten in de groepen, waardoor er een sterke verbinding is tussen alle medewerkers. Bovendien organiseren we jaarlijks meerdere studiemomenten én gezellige momenten waar al het personeel aan deelneemt.
Onze organisatie biedt de volgende voorzieningen aan:
- Kinderdagverblijf
- Peuterspeelzaal
- Onderwijs
- Buitenschoolse opvang
De visie van het Kindcentrum
Ons Kindcentrum is opgericht met de overtuiging dat kinderen de ruimte moeten krijgen om samen te spelen, leren en leven. Als Kindcentrum bieden we een veilige omgeving waarin kinderen worden uitgedaagd en de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Samen met ouders werken we als professionals nauw samen om een brede en optimale ontwikkeling van onze kinderen te bevorderen. Ons doel is om kinderen goed voor te bereiden op de snel veranderende wereld van morgen. Niet alleen profiteren onze kinderen daarvan, maar ook onze samenleving. De toekomst wordt namelijk gevormd door de keuzes die kinderen vandaag maken.