Kindcentrum Muiderkring

Kruitmolen 1 1398 HA Muiden

  • Schoolfoto van Kindcentrum Muiderkring
  • Schoolfoto van Kindcentrum Muiderkring
  • Schoolfoto van Kindcentrum Muiderkring
  • Schoolfoto van Kindcentrum Muiderkring
  • Schoolfoto van Kindcentrum Muiderkring

Het team

Toelichting van de school

We zijn trots op ons professionele team dat uit toegewijde leerkrachten en ondersteunend personeel bestaat! Met elkaar dragen voelen we ons verantwoordelijk voor alle kinderen op Kindcentrum de Muiderkring. We kijken bij elk kind wat het nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, cognitief én sociaal-emotioneel. Het team bestaat uit:

  • Leerkrachten
  • Pedagogisch medewerkers
  • Onderwijsassistenten
  • Intern begeleiders
  • Specialist meer- en hoogbegaafdheid
  • Unitspecialist
  • Remedial teacher
  • Vakleerkrachten gym
  • Administratief medewerker
  • Conciërge
  • IT specialist
  • Opleider in de school
  • Directeur
  • Adjuncten
  • Manager kinderopvang
  • Coördinator Tussenschoolse Opvang

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht ziek is proberen we altijd een oplossing te vinden. Eerst bekijken we of we intern de groep kunnen opvangen. Omdat we ons onderwijs organiseren in unitonderwijs kunnen we een eerste dag relatief makkelijk opvangen. Indien dit niet mogelijk is benaderen we de vervangingspool. Wanneer er geen vervangers beschikbaar zijn komen we helaas op het punt dat we u vragen de kinderen thuis te houden. Wanneer het om meerdere dagen gaat verdelen we de pijn en zullen we de groepen binnen de unit afwisselen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Kindcentrum Muiderkring werken we in units. We hebben er 4 binnen ons kindcentrum.

  • Unit 1 zijn de kinderen van 0 tot 4 jaar
  • Unit 2 zijn onze kleuters
  • unit 3 omvat de groepen 3/4 
  • unit 4 omvat de groepen 5/6/7/8

De ruimtes van de verschillende units zijn opgebouwd uit 3 nissen en een speel/leerplein. Elke ruimte huisvest maximaal 3 thuisgroepen, met elke hun eigen nis waar de leerkrachten met hun thuisgroepen bijvoorbeeld de dag opstarten. Voor het grootste deel van de dag zitten de groepen door elkaar heen verspreid over de gehele unit, waar ze op hun eigen tempo en eigen wijze hun werk kunnen maken.

De thuisgroepen zijn heterogeen samengesteld. Dit betekent dat er kinderen van verschillende leeftijdsgroepen bij elkaar zitten. De kleutergroepen (groepen 1/2) zitten bij elkaar in een unit en in een thuisgroep. Dit geldt ook voor de leerlingen van groepen 3/4 en 5/6 en 7/8. 

Wij streven naar een zoveel mogelijk evenwichtige verdeling van het aantal kinderen over de thuisgroepen. In principe streven wij naar een goed werkbare groepsgrootte. Dit komt in de praktijk neer op een thuisgroep van 24 tot maximaal 30 kinderen. De leerpleinen worden leerrijk, gezellig, veilig en uitdagend ingericht en samen met de kinderen beheerd en verzorgd. Zo leren de kinderen medeverantwoordelijk te zijn voor hun omgeving en het materiaal waarmee zij werken.

Iedere dag is er ruimte voor bewegingsonderwijs voor de kleuters door hun eigen leerkracht. Daarnaast krijgen ze van een vakdocent ook 1 keer per week bewegingsonderwijs. De groepen 3 t/m 8 krijgen in blokuren  bewegingsonderwijs van een vakdocent in de sporthal Bredius. Er wordt elke dag buiten gespeeld, mits het weer het toelaat. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw is het lastiger om een urentabel in te vullen over de onderwijstijd. In de onderbouw richten we ons op de brede ontwikkeling van het kind. We stimuleren de cognitieve ontwikkeling (het vergroten van kennis en vaardigheden), de motorische ontwikkeling, de taakgerichtheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling (het omgaan met jezelf, anderen en omgeving). Jonge kinderen leren spelenderwijs, door ervaring. Het onderwijs en de inrichting van de unit is daarop afgestemd.

Tijdens een dagdeel wisselen individuele en groepsmomenten elkaar af. In groep 1/2 werken we thematisch. We werken aan de hand van de SLO- doelen (kerndoelen), gesteld door de overheid. 

Het is belangrijk dat de kinderen zich steeds langer kunnen concentreren en meer opdrachten achter elkaar kunnen afmaken. Zelfstandigheid, tempo, concentratie en motivatie zijn aspecten die bij een kind voldoende ontwikkeld moeten zijn om door te kunnen gaan naar groep 3. Om dit te trainen werken we vanaf groep 2 met een weektaak. Ieder kind krijgt opdrachten op maat die aan het eind van de week af moeten zijn. Het is de bedoeling dat de kinderen deze opdrachten zelfstandig (kunnen) maken. 

We gebruiken de volgende methodes:

onderwijs groep 1/2: geen methode, onderwijs gebaseerd op de leerlijnen

Aanvankelijk technisch lezen en taal: Lijn 3
technisch lezen: VNL (Veel lezen, Niveau omhoog, Leesplezier)
Taal: STAAL
Spelling: STAAL
Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip
Schrijven: Klinkers
Rekenen: Pluspunt
Wereldorientatie: Blink
Sociaal-emotionele ontwikkeling: Kwink en Taakspel

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Aanmelding

Bij aanmelding op onze school bespreken wij met ouders of hun kind behoefte heeft aan extra ondersteuning.

Samenwerkingsverband

Soms heeft een kind moeite bij het leren en meedoen. We willen maximale kansen voor alle kinderen creëren, waar ze ook vandaan komen en wat hun thuissituatie ook is. Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek binnen het onderwijs. Als het kan, gaan kinderen naar het regulier onderwijs. Wanneer dit niet mogelijk is, bieden wij extra ondersteuning in samenwerking met speciale (basis)scholen of door inzet van specialisten. In dit kader werkt onze school samen met het Samenwerkingsverband Unita.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We hebben gemerkt dat er steeds meer leerlingen op onze school zijn die behoefte hebben aan extra uitdaging. Om aan deze behoefte te voldoen, gaan we een specialist Meer- en Hoogbegaafdheid in ons team opleiden. Zij krijgt binnen het taakbeleid tijd en ruimte om dit gebied verder te ontwikkelen. Het is onze ambitie om dat dit schooljaar goed op te zetten en de kinderen de passende uitdaging te bieden die ze nodig hebben. 

Samen met ons team, ouders en leerlingen streven we ernaar om een omgeving te creëren waarin iedereen kan groeien en floreren. Onze hoogste prioriteit is het leggen van een sterke basis voor al onze leerlingen. We zijn vastbesloten om de benodigde middelen te verkrijgen om onze ambitie te verwezenlijken en ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste ondersteuning en uitdaging ontvangt.

We zijn trots op ons werk en blijven in ontwikkeling, waarbij we onze leerlingen de beste mogelijkheden bieden om te groeien en optimaal te ontwikkelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school is een Kindcentrum (KC): een organisatie die onderwijs en opvang voor kinderen van 0-12 (13) jaar combineert. We werken nauw samen met elkaar en onze partners. Het managementteam bestaat uit zowel directie van het onderwijs en de manager van de kinderopvang. Veel BSO-medewerkers van SKBNM werken 's ochtends als onderwijsassistenten in de groepen, waardoor er een sterke verbinding is tussen alle medewerkers. Bovendien organiseren we jaarlijks meerdere studiemomenten én gezellige momenten waar al het personeel aan deelneemt.

Onze organisatie biedt de volgende voorzieningen aan:

  • Kinderdagverblijf
  • Peuterspeelzaal
  • Onderwijs
  • Buitenschoolse opvang

De visie van het Kindcentrum

Ons Kindcentrum is opgericht met de overtuiging dat kinderen de ruimte moeten krijgen om samen te spelen, leren en leven. Als Kindcentrum bieden we een veilige omgeving waarin kinderen worden uitgedaagd en de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Samen met ouders werken we als professionals nauw samen om een brede en optimale ontwikkeling van onze kinderen te bevorderen. Ons doel is om kinderen goed voor te bereiden op de snel veranderende wereld van morgen. Niet alleen profiteren onze kinderen daarvan, maar ook onze samenleving. De toekomst wordt namelijk gevormd door de keuzes die kinderen vandaag maken.

Terug naar boven