Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Vanaf de eerste tot de laatste dag dat kinderen naar school gaan, wordt bijgehouden hoe het kind zich ontwikkelt op cognitief (leer), sociaal, emotioneel en motorische gebied. Dit wordt gevolgd en geregistreerd in een leerlingvolgsysteem.
Dagelijks verzorgen de leerkrachten beredeneerd aanbod voor alle groepen. Kinderen krijgen instructies o.b.v. lesdoelen en er wordt gewerkt met een doorgaande lijn voor de kernvakken. Na een periode van onderwijs maken de kinderen toetsen, de toetsgegevens worden geanalyseerd door de leerkrachten. De uitkomst wordt meegenomen in het aanbod van de komende periode.De leerkrachten en de intern begeleider bespreken regelmatig de ontwikkeling van de kinderen en de groep tijdens zorgbordsessies. Hierdoor worden leer en ontwikkelresultaten van de kinderen regelmatig (ten minste zes keer per jaar) middels zorgbordsessies besproken. Vanuit deze zorgbordsessies komen doelen waaraan de leerkracht met de kinderen en de groep gaat werken, deze streefdoelen vormen de basis voor het onderwijs. Aan het einde van het schooljaar vindt er een overdracht plaats tussen de leerkrachten.
Zodra de leerkracht zich zorgen maakt over de ontwikkeling van een kind, betrekt de leerkracht de ouders bij het zoeken naar eventuele oplossingen. Indien de leerkracht het probleem niet kan oplossen, wordt de intern begeleider ingeschakeld. Samen met de ouders kunnen zij besluiten de Interne Zorgcommissie en/of externe hulp in te schakelen.
In het SchoolOndersteuningsProfiel kunt u nalezen met welke partijen we samenwerken.Een aantal gestandaardiseerde toetsen en observatielijsten is opgenomen in ons leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Deze toetsen zijn ontwikkeld door het Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling (CITO) en A-Viseon (Route 8 toets). Ons leerlingvolgsysteem is erop gericht om in iedere groep, door middel van observaties en toetsen, vroegtijdig eventuele opvallende leerlingen te signaleren. Na iedere toetsperiode bespreekt de leerkracht de resultaten met de intern begeleider.
Na acht jaar basisonderwijs gaan de kinderen naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Zij hebben de keuze uit vele scholen. De verantwoording voor de keuze van een school voor VO ligt te allen tijde bij de ouders. Wij proberen de leerlingen en hun ouders zo goed mogelijk bij die keuze te adviseren.
Groep 7: voorlopig advies o.b.v. resultaten uit leerlingvolgsysteem.
Groep 8:
Begin schooljaar: Informatiemoment voor ouders uit groep 8 en ambitiegesprekken met de kinderen
Februari: Definitief advies
April: ROUTE-8 toets
Mei: Uitslag ROUTE-8 toets
Om tot een passend VO-advies te komen wordt er gekeken naar de ontwikkeling van het kind vanaf het moment dat het bij ons op school gestart is. De leerkrachten, intern begeleider en directie zijn betrokken bij het definitieve advies.
De schooladviezen komen tot stand aan de hand van de volgende zaken; 1) onderwijsresultaten van groep 6 t/m groep 8. 2) informatie uit de voorgaande jaren over werkhoudingsaspecten en 3) sociaal en emotionele functioneren van de kinderen
De schooladviezen van groep 8 van schooljaar 2024-2024 sloten aan bij de ambities van de kinderen. Een aantal adviezen mochten zelfs naar boven bijgesteld worden, waardoor de kinderen een nog passender advies mochten ontvangen. We zijn er trots op dat de kinderen een persoonlijke groei hebben laten zien om te komen tot het best passende schooladvies.
42,8% van de kinderen ontving een VMBO-advies en 57,2% VMBO/HAVO t/m VWO. De schooladviezen zijn passende bij de populatie van de school, zoals in het schoolondersteuningsprofiel beschreven en passend bij de ontwikkeling van de kinderen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De PCB Meester Lalleman wil een school zijn, waar ieder kind zich veilig voelt. Waar de kinderen met elkaar spelen, leren en samenwerken. In alle groepen wordt gezorgd voor een sterk pedagogisch klimaat. Dit wordt onder andere bereikt door de lessen sociaal-emotionele vorming van de Vreedzame School, door actief reageren van de leerkracht en hoge verwachtingen van kinderen te hebben.
Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt. Zowel leerkrachten, kinderen en ouders stellen zich positief op en nemen elkaar serieus. Wij hanteren de algemene christelijke waarden en normen en verwachten dat iedereen hier op een actieve wijze aan deelneemt.
De inspectie kent aan PCB Meester Lalleman het basisarrangement toe. Dit betekent dat de inspectie op dit moment geen reden heeft om het toezicht te intensiveren.
De stichting voor Protestants-Christelijk Primair Onderwijs De Vier Windstreken, verder D4W, voldoet aan de eisen van de inspectie van het onderwijs. Dat betekent dat het bestuur zorgt voor voldoende onderwijskwaliteit en geld op de scholen.