IKC De Boomgaard

Beatrixplein 5 3271 BA Mijnsheerenland

  • We zijn een 'EarlyBird-school': vroegschools Engels van groep 1 t/m 8, twee keer per week door een
  • Schoolfoto van IKC De Boomgaard
  • Werken op tablets aan de kernvakken met digitaal lesmateriaal dat sterk wordt afgestemd op de individuele onderwijsbehoefte.
  • Schoolfoto van IKC De Boomgaard
  • In ons streven de brede ontwikkeling van een kind aan te spreken, neemt creativiteit een belangrijke plaats in.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school heeft een leerlingpopulatie waarmee aan de hoogste norm moet worden voldaan. In het algemeen streven we er niet naar om op de eindtoets zo maximaal mogelijk te 'scoren', maar leggen we meer nadruk op persoonsontwikkeling en levensvaardigheden. Ondanks dat, of misschien wel juist daarom, ligt ons eindtoets-gemiddelde echter ruim boven de gestelde norm. Onze leerlingen laten uitslagen zien die geheel in lijn zijn met onze adviezen (die steeds uiterst betrouwbaar blijken) en we besteden de flexibel in te zetten onderwijstijd graag aan persoonsvorming en maatschappelijke vorming. 

We nemen ook jaarlijks de Eindtoets Engels af. Zoals gehoopt, blijkt dat onze leerlingen hier significant hoger op scoren dan het landelijke beeld. Ons aanbod Engels, in de groepen 1 t/m 8 met inzet van een vakleerkracht, werpt dus z'n vruchten af. In de bijlage een korte toelichting op de resultaten van deze eindtoets. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de toetsen die horen bij onze lesmethoden, nemen we tweejaarlijks de toetsen af van het Cito-leerlingvolgsysteem. Deze laatsten worden afgenomen volgens een toetskalender; dit is een jaarkalender waarop het afnemen van landelijk genormeerde toetsen per groep en per vakgebied is aangegeven. De toetskalender wordt voor het begin van het schooljaar geactualiseerd. Alle toetsen worden opgenomen in de activiteitenkalender. Om de afname van toetsen zo zuiver mogelijk te laten plaatsvinden, gebruiken wij een toetsprotocol. 
De resulaten van methodetoetsen en van de Cito-toetsen zijn steeds online in te zien via een ouderportaal. 

Voor de kleuters wordt een portfolio samengesteld met hun schoolwerkjes. Twee keer per jaar wordt van hen een rapport opgesteld van een breed palet aan ontwikkelingsaspecten in KIJK!.

De leerlingresultaten worden regelmatig gevalueerd en besproken in speciale teambijeenkomsten en in groepsbijeenkomsten met de IB'er. Er wordt een vertaalslag gemaakt naar het handelen in de klas in een groepsplan en zonodig (individuele) handelingsplannen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven