Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
OBS De Boomgaard maakt deel uit van de bestuurlijke eenheid Acis. Binnen dit bestuur voor openbaar PO en VO heerst een groot kwaliteitsbewustzijn en wordt zeer veel waarde gehecht aan een goed pedagogisch klimaat. De scholen binnen ons bestuur ondersteunen en versterken elkaar.
Daarnaast acteert De Boomgaard onder de paraplu van 'De Hoeksche school' die staat voor integratie van onderwijs en kinderopvang; we hebben een eigen buitenschoolse opvang die onder dezelfde missie en visie opereert.
We willen onze leerlingen een 'goed gevulde rugzak' meegeven gedurende hun schoolloopbaan. De ambities die we hiervoor stellen, rusten grofweg op vier pijlers:
1. Persoonlijk leiderschap
We willen kinderen in hun kracht kunnen zetten en laten oefenen met verantwoordelijkheid (en verantwoording afleggen). We leggen veel nadruk op de ontwikkeling van levensvaardigheden. We doen dit conform een specifieke pedagogische aanpak: 'The Leader In Me'.2. Diepte van leren
We willen een contextrijke leeromgeving bieden waarin een goede balans bestaat tussen het vergaren van kennis en het leren van vaardigheden, tussen lagere ordes van leren (onthouden, begrijpen) en hogere ordes van leren (analyseren, creëren), tussen zelfstandig en sociaal leren en tussen formeel en informeel leren. We doen dit onder meer door inzet van een vorm van onderzoekend leren bij wereldorientatie.
De meer- en hoogbegaafde leerlingen krijgen extra uitdaging binnen hun groep en kunnen aanvullend een wekelijks Plusklas-programma volgen onder begeleiding van een specilistische leerkracht.3. Eigentijds aanbod
We willen dat ons aanbod goed aansluit bij wat de huidige maatschappij van haar burgers vraagt. Dit vereist bijvoorbeeld een verstandige omgang met digitale bronnen en middelen, een goede beheersing van het Engels en een (zelf)kritische (leer)houding. We willen kinderen naar zichzelf leren kijken (“Wat kan mijn bijdrage zijn?”) en vaardigheden aanleren die nodig zijn voor een leven lang leren.
We werken hier onder meer aan door een aanbod vroegschools Engels (vanaf groep 1) en de inzet van digitale middelen en leeromgevingen zoals de Snappet.4. Toewijding en plezier
We streven naar een werkhouding met grote betrokkenheid en gedeeld leiderschap, zowel binnen ons team als bij onze leerlingen en ouders. We willen oog hebben voor de diversiteit aan talenten en interesses en die passend aanspreken.
Kinderen met een specifieke begeleidingvraag kunnen bij ons terugvallen op een kundig team ondersteund door een intern begeleider en een gedragsspecialist, zonodig aangevuld met externe expertise.