Obs 't Hunnighouwersgat

Zuid Midslandweg 19 A 8891 GH Midsland

  • Schoolfoto van Obs 't Hunnighouwersgat
  • Schoolfoto van Obs 't Hunnighouwersgat
  • Schoolfoto van Obs 't Hunnighouwersgat
  • Schoolfoto van Obs 't Hunnighouwersgat

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het openbaar onderwijs Terschelling wordt op de basisscholen gewerkt met het IEP Leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem is onderverdeeld in de vaste aspecten: Hoofd, Hart en Handen. Deze toetsen brengen de ontwikkeling van het kind in beeld.

Halfjaarlijks worden (vanaf het moment dat de leerling een halfjaar onderwijs heeft genoten in groep 1) de IEP-LVS toetsen afgenomen. Dit doen wij ook met de AVI-toetsen voor het technisch lezen. Het geeft ons informatie over de voortgang van de leerling op het gebied van technisch lezen, lezen, rekenen/wiskunde, spelling, begrijpend lezen en woordenschat. 

Jaarlijks worden de IEP Hart en Handen toetsen afgenomen om een beeld te krijgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden en de werkhouding.

De resultaten worden uitgewerkt in een trendanalyse door de Onderwijskundig Coördinator en besproken met het team om zonodig aanpassingen op maat te maken in ons onderwijs aanbod.

De kinderen krijgen twee keer per jaar een Talentenkaart waarin hun ontwikkeling zichtbaar is. We voeren meerdere keren per jaar ouder-kindgesprekken om samen de voortgang te bespreken.

Zo volgen we de ontwikkeling van de kinderen, de groep en de school.  

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies Openbaar Onderwijs Terschelling

In welke stappen het schooladvies tot stand komt staat beschreven in de schoolgids die op de schoolwebsite staat, klik op de link: Website Obs 't Hunnighouwersgat

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Dat kan alleen in een veilig schoolklimaat waar vertrouwen ons uitgangspunt is en ouders, kinderen en team samenwerken.

Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, betrokkenheid, interesses en (onderwijs)behoefte.

Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid o.a. door meerdere malen per jaar een schoolactiviteit te organiseren waarbij jong en oud samenwerken.

De leerkrachten laten in hun gedrag betrokkenheid, duidelijkheid, plezier, humor, flexibiliteit en respect zien.

Het schoolklimaat wordt in kaart gebracht middels het IEP Leerlingvolgsysteem.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kleur
  • Samen
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven