Openbare Jenaplanschool de Wilster

Zuiderstraat 1 9991 CM Middelstum

  • Prachtige kunstwerken zijn door de kinderen gemaakt. Samen zijn we in een kleurrijke karavaan overgevlogen van de oude naar de nieuwe locatie.
  • Het binnen en buiten leren past bij on onderwijsconcept.
  • We motiveren en stimuleren kinderen zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.
  • Kinderen leren van elkaar en met elkaar.
  • Koken doen we iedere dag met veel plezier.

Het team

Toelichting van de school

We staan als Jenaplan  school middenin de samenleving. Onze maatschappij en het onderwijs veranderen en ontwikkelen zich dagelijks. Wij nemen deel aan deze beweging en willen niet alleen bij de tijd zijn, maar kijken ook naar vaardigheden die onze kinderen in  de toekomst nodig zullen hebben. Veel kinderen zullen in het vervolgonderwijs ook te maken krijgen met  de Engelse taal.  Dit  omdat vele  opleidingen tegenwoordig  geheel of gedeeltelijk Engelstalig zijn of omdat voor een stageplaats in het buitenland wordt gekozen.

De lessen worden door een vakleerkracht Engels aangeboden, dus de taal wordt op de juiste wijze aangeleerd.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een groepsleerkracht worden de kinderen bij voorkeur niet naar huis gestuurd. We proberen dan zo snel mogelijk een vervanger/ster te regelen. We werken samen met het bureau SLIM. De medewerkers van SLIM doen hun uiterste best om vervanging te regelen. Soms lukt dit niet, dan proberen we als team een oplossing te vinden, als ons dat ook niet lukt zijn we gedwongen de kinderen naar huis te sturen. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken volgens het ‘Hoorns model’. Alle kinderen in de onder- en bovenbouw zijn vrij op woensdag en vrijdagmiddag. De lestijd in de onderbouw en bovenbouw is gelijk.Wereldoriëntatie is het hart van ons onderwijs. Alle vakken worden thematisch aangeboden, we werken vakoverstijgend en betekenisvol.Binnen onze school richten we ons op de brede ontwikkeling van het kind. We stimuleren de cognitieve ontwikkeling (het vergroten van kennis en vaardigheden), de motorische ontwikkeling, de taakgerichtheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling (het omgaan met jezelf, anderen en omgeving) in een rijke spel-leer omgeving. Jonge kinderen leren spelenderwijs, door ervaring. Het onderwijs en de inrichting van de groep zijn daarop afgestemd. Tijdens een dagdeel wisselen individuele en groepsmomenten elkaar af. Ook in de onderbouw werken we thematisch. Gedurende de dag komen onze vier basisactiviteiten aan bod: het gesprek, het werk, het spel en de viering.  

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij werken volgens het ‘Hoorns model’. Alle kinderen in de onder- en bovenbouw zijn vrij op woensdag en vrijdagmiddag. De lestijd in de onderbouw en bovenbouw is gelijk.

Wereldoriëntatie is het hart van ons onderwijs. Alle vakken worden thematisch aangeboden, we werken vakoverstijgend en betekenisvol.

Binnen onze school richten we ons op de brede ontwikkeling van het kind. We stimuleren de cognitieve ontwikkeling (het vergroten van kennis en vaardigheden), de motorische ontwikkeling, de taakgerichtheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling (het omgaan met jezelf, anderen en omgeving) in een rijke spel-leer omgeving. Jonge kinderen leren spelenderwijs, door ervaring. Het onderwijs en de inrichting van de groep zijn daarop afgestemd. Tijdens een dagdeel wisselen individuele en groepsmomenten elkaar af. Ook in de onderbouw werken we thematisch. Gedurende de dag komen onze vier basisactiviteiten aan bod: het gesprek, het werk, het spel en de viering.  

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voor de vakken Engels en Gymnastiek is een vakleerkracht aangesteld.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Wilster vinden we dat elk kind een eigen karakter heeft, een eigen persoonlijkheid, een eigen manier van leren. Daarom werkt ieder kind groepsgewijs of individueel aan de leerstof, die past bij het niveau van dat moment. Dat alles in eenzelfde, veilig en vertrouwt pedagogisch klimaat. De didactische gedachte is door de hele school hetzelfde: niet alleen de leerstof is bepalend, maar het kind kan zelf meebepalen, met begeleiding van de groepsleerkracht, wat en hoeveel het kan verwerken in een bepaalde tijd. Er wordt extra hulp geboden door de groepsleerkracht  waar dat nodig is. Kinderen ondersteunen ook elkaar door samenwerkend leren. We proberen bij elk kind zijn of haar talenten maximaal te ontwikkelen. We gaan uit van kansen en niet van beperkingen.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven