Openbare Jenaplanschool de Wilster

Zuiderstraat 1 9991 CM Middelstum

  • Prachtige kunstwerken zijn door de kinderen gemaakt. Samen zijn we in een kleurrijke karavaan overgevlogen van de oude naar de nieuwe locatie.
  • Het binnen en buiten leren past bij on onderwijsconcept.
  • We motiveren en stimuleren kinderen zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.
  • Kinderen leren van elkaar en met elkaar.
  • Koken doen we iedere dag met veel plezier.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De begeleiding naar het voortgezet onderwijs Afscheid nemen van de basisschool en de stap naar het voortgezet onderwijs wordt door veel ouders en kinderen als heel ingrijpend ervaren. Daarom wordt dit proces vanuit de leerkracht van groep acht zorgvuldig begeleid. Het tijdpad in dit proces ziet er als volgt uit: • In groep zeven nemen we de M en E toets af. Het preadvies wordt eind groep zeven gegeven. • In december krijgen ouders de gelegenheid om de “onderwijsmarkt” in Martini Plaza en/of de Molenberg in Delfzijl  te bezoeken. Op deze avond presenteren verschillende scholen voor voorgezet onderwijs zich. Vooraf heeft kunnen ouders aangeven welke presentatie ze willen bijwonen. • Eind januari, begin februari zijn de “open” dagen van alle scholen voor voorgezet onderwijs. Begin februari wordt de genormeerde landelijke eindtoets afgenomen. • Nadat de uitslagen van de eindtoets binnen zijn worden deze met ouders en kinderen besproken. Samen met de ouders wordt het advies van de school doorgenomen. Dit advies is gebaseerd op de visie van de groepsleerkracht, intern begeleider, directie en de score van een genormeerde eindtoets. We proberen in goede overeenstemming met de ouders te komen tot een definitief advies en plaatsing op een school voor voorgezet onderwijs. Ouders beslissen zelf op welke school hun kind wordt aangemeld. • Nadat ouders en kinderen een definitieve keuze hebben gemaakt wordt het aanmeldingsformulier door de ouders naar de scholen voor voorgezet onderwijs gestuurd. Dit gebeurt voor 1 april In de periode na de aanmelding is er een (warme) overdracht van het overstapdossier (via de overstapservice OSO) en (fysiek/ telefonisch) overleg met de nieuwe school over plaatsingen en eventuele aandachtspunten bij kinderen. Dit overleg vindt plaats tussen de groepsleerkrachten en de onderbouwcoördinatoren van de diverse scholen. Kijk hier voor meer informatie: https://www.overstapserviceonderwijs.nl/overstapdossier/ Wilt u inzage in het overstapdossier en/of bepaalde aspecten nader toelichten, dan kunt u dat overleggen met de groepsleerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We nemen twee keer per schooljaar de CITO toets af. De resultaten worden in het leerlingvolgsysteem Parnassys gezet. Vervolgens worden de opbrengsten in het systeem Focus PO verwerkt. Focus PO Opbrengstgericht Passend Onderwijs is: planmatig werken zonder groeps- en, of handelingsplan. Plannen worden vervangen door afspraken over interventies op school-groeps- en leerling-niveau. Opbrengstgericht passend onderwijs werken wordt mogelijk door in te zoomen van school - naar groepsniveau en door te focussen op halfjaarlijkse interventies. Hiermee eindigt de spanning tussen het statische van de plannen en de dynamische werkelijkheid en creëren we ruimte voor de aanpassing van lesmethodes. leermiddelen in plaats van de klakkeloze toepassing ervan. Het groepsbeleid wordt op deze manier rechtstreeks verbonden met het schoolbeleid.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven