Waar hebben wij het afgelopen jaar aan gewerkt?
Waar hebben wij het afgelopen jaar aan gewerkt? In alle hoeken van groep 5 t/m 8 breiden wij het ontdekkend en onderzoekend leren uit. In alle hoeken zijn de doe-en tip kaarten van onze methode thematisch onderwijs verwerkt evenals techniek (vanuit de techniektorens in Warder) en ICT.
Het leerteam pedagogisch klimaat zorgt ervoor dat op alle scholen het beleidsplan burgerschap uitgevoerd wordt. Op een studiedag hebben we met het gehele team onze visie op Burgerschap ontwikkeld. Burgerschap onderwijs is een wettelijke taak van scholen om leerlingen te leren over de basiswaarden van de democratische rechtsstaat, de fundamentele rechten en vrijheden van de mens, en de sociale en maatschappelijke competenties die nodig zijn om deel te nemen aan en bij te dragen aan de pluriforme, democratische Nederlandse samenleving. Burgerschap onderwijs bevordert ook actief burgerschap en sociale cohesie, wat betekent dat leerlingen respect, overleg, kritisch denken, en betrokkenheid ontwikkelen om samen te leven met anderen die verschillende denkbeelden hebben
Alle teamleden hebben een workshop Bareka (automatiseer spellen rekenen) gevolgd om de gekochte materialen voor rekenen op een goede manier in te kunnen zetten. De kinderen hebben online hun muurtjes gevuld zodat duidelijk is wie/ welke automatisering nodig heeft. Coaching on the job op het gebied van EDI is doorgezet met speciale aandacht voor de rekeninstructies.
De afgelopen jaren hebben we gewerkt aan het leren van en met elkaar zowel binnen de eigen school als binnen Het Kwartet. Deze samenwerking is inmiddels geborgd en teamleden geven aan dit als een meerwaarde te ervaren om ons onderwijs te blijven ontwikkelen en gebruik te kunnen maken van elkaars expertises. Hierbij hoort ook bij elkaar op een professionele wijze aan te kunnen spreken zowel onderling als naar ouders toe. Wij hebben een teamscholing (professionele cultuur) gevolgd en oefenen het geleerde in de praktijk. De persoonlijke leerdoelen worden in de digitale gesprekkencyclus besproken.
We zijn gestart met de invoering van Mijnrapportfolio. Afgelopen schooljaar hebben wij diverse onderdelen gevuld. We hebben de feedback van ouders geëvalueerd. MijnRapportfolio geeft een totaalbeeld van de ontwikkeling van het kind. Voor MijnRapportfolio geldt dat het aangepast kan worden op de specifieke wensen van onze school. Omdat de inhoud van de verschillende onderdelen volledig kan worden afgestemd op de visie en werkwijze van onze school, past het altijd bij onze manier van onderwijs geven. Kenmerken zijn: kinderen worden betrokken bij hun eigen ontwikkeling; kinderen kunnen laten zien laten zien wat ze geleerd hebben en wat ze al kunnen en ze kijken naar zichzelf wat ze hebben bereikt en wat ze de komende tijd willen leren; ouders kunnen de ontwikkeling altijd volgen; de leerkracht heeft de regie en overzicht.
Het leerteam bewegend leren zorgt ervoor dat alle leerkrachten het beleid rondom bewegend leren uitvoeren. Dat betekent dat er tussen de lessen door energizers worden gedaan en dat binnen diverse vakgebieden het bewegend leren m.b.v. diverse materialen wordt aangeboden. Er zijn beweegboxen gemaakt met les ideeën en materialen voor de groepen 4 t/m 8.
De leerteams kunst & cultuur, hoogbegaafdheid, Kind Centrum hebben een kwaliteitskaart gemaakt zodat dit een vast onderdeel uit maakt van ons onderwijsaanbod. Het leerteam lezen heeft een kwaliteitskaart gemaakt om de leesbevordering goed op de kaart te zetten en daarmee ook bij te dragen aan het naar een hoger niveau brengen van technisch- en begrijpend lezen. Voor begrijpend lezen maken wij gebruikt van de teksten vanuit ons thematisch onderwijs Alles-in-1. Daaraan worden de lesdoelen gekoppeld vanuit het doelenboek leerlijnen
Speerpunten voor schooljaar 2024-2025
Dit schooljaar gaan wij ons vooral richten op de uitvoering en borging van de diverse afspraken, zoals vastgelegd in de kwaliteitskaarten, op het gebied van rekenen, burgerschap en (begrijpend) lezen. Alle leerkrachten geven hun instructies volgens het EDI model (expliciete directie instructie) volgens de geleerde methodiek in de afgelopen twee jaar. Ze zorgen voor differentiatie in instructie, controleren of leerlingen de instructie hebben begrepen en doen de stappen in het leerproces voor. De leerkrachten geven de leerlingen feedback op het leerproces. De afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd in scholing (EDI, professionele cultuur, Bareka, Met sprongen vooruit). Dit jaar gaan we alles wat we geleerd hebben in de scholing toepassen en borgen. We zorgen ervoor dat ICT en techniek structureel deel uitmaken van de hoeken in de groepen 4 t/m 8. In alle groepen zorgen we voor energizers tussen de lessen door en minimaal 1 keer per week is er een vakgebied waar we op een bewegende manier leren.
OPSPOOR werkt nauw samen met hogeschool InHolland en iPABO voor het opleiden van studenten in de partnerschappen vanuit “Samen Opleiden”. Voor de borging van de kwaliteit van opleiden zijn 4 ontwikkelpijlers uitgewerkt om als school het opleiden te ontwikkelen, verankeren en verdiepen. Wij zijn een opleidingsschool en zorgen voor een professionele leergemeenschap waarin betrokkenen elkaar bewust en doelgericht opzoeken, collectief leren, inspireren en waarin theorie gekoppeld wordt aan de praktijk.
We gaan verder met het invullen van Mijnrapportfolio volgens de planning van het leerteam.