Archipelschool het Talent

Generaal Hakewill Smithlaan 15 4333 BW Middelburg

Schoolfoto van Archipelschool het Talent

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de kleutergroepen volgen we  - net als in de peutergroep van Pardoes - de ontwikkeling van kinderen d.m.v. het observatiemodel “KIJK”.  Vanaf groep 3 gebruiken we naast de methodetoetsen vanaf dit schooljaar voor het eerst IEP-toetsen op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen en woordenschat. De resultaten van de IEP-toetsen worden vermeld in het eerstvolgende rapport, nadat een toets is afgenomen. We verzamelen al die gegevens van de leerlingen centraal en bezien, of ze aan de verwachtingen voldoen. Als “meetlat” gebruiken we de richtlijnen zoals die door de inspectie zijn vastgesteld in het rapport “Analyse en waardering opbrengsten”. Verder streven we naar een A+B score van 70% voor elke citotoets. Daarnaast analyseren we de IEP gegevens d.m.v. een trendanalyse om te bezien of en hoe we ons onderwijs kunnen verbeteren. Tevens hechten we bij de tussenevaluaties veel waarde aan het in beeld brengen van de vaardigheidsgroei op leerling- en op groepsniveau.

De kinderen worden ook op sociaal-emotioneel gebied gevolgd. We gebruiken hiervoor het instrument “ZIEN”. In groep 8 wordt als verplichte-eindtoets de IEP-toets ingezet voor de advisering naar het Voortgezet Onderwijs.

In oktober, februari en juni vinden er op school voortgangsbesprekingen plaats. De groepsleerkracht en de intern begeleider bespreken dan aan de hand van schriftelijke en mondelinge gegevens de voortgang van alle leerlingen. Wanneer nodig worden er afspraken gemaakt voor extra zorg, zorg besprekingen, observaties etc. Alle afspraken worden schriftelijk vastgelegd. Van kinderen die in de zorg worden opgenomen, wordt een zorgdossier aangelegd. Dit alles wordt gecoördineerd door de interne begeleider. Als er tijdens de voortgangsbespreking extra activiteiten worden gepland voor een leerling, dan worden de ouders hiervan in kennis gesteld. Soms gebeurt dit op de rapportbespreking die volgt op de voortgangsbespreking. Als het nodig is, worden ouders uitgenodigd voor een extra gesprek. Zo nodig wordt een handelingsplan opgesteld, waarin doelen worden vastgesteld, die  in een bepaalde tijd behaald moeten worden. Aan het eind van die periode volgt een evaluatie en eventueel een vervolgplan.Wanneer een leerkracht zich tussentijds zorgen maakt over de ontwikkeling van een leerling maakt hij/ zij een afspraak met de interne begeleider voor een individuele zorgbespreking. Dit wordt altijd in overleg gedaan met ouders. Afhankelijk van de problematiek kunnen hier ook andere teamleden of  externe deskundigen bij aanwezig zijn.

Op school zijn protocollen aanwezig op het gebied van overgang, doublure en versnellen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De schoolkeuze voortgezet onderwijs is afhankelijk van:
- De capaciteiten van het kind (Wat kan het kind?)
- De kwaliteit van de basisschool (Voldoen aan de kerndoelen)
- Omgevingsinvloeden (Welke uitdagingen worden er geboden?)
Wij stellen ons ten doel om het maximale uit ieder kind te halen. Aard en aanleg van het kind zijn belangrijke factoren. De beste school voor voortgezet onderwijs voor uw kind is de school die het beste past bij de capaciteiten van uw kind.In januari geeft de school een advies voor het voortgezet onderwijs a.d.h.v. de leerresultaten van 8 jaar basisschool en het leerlingvolgsysteem. Dit is leidend voor plaatsing op het voortgezet onderwijs.In februari is er voor alle basisschoolleerlingen de verplichte doorstroomtoets. Leerlingen van het Talent doen mee aan de IEP-toets.De resultaten van de school liggen op/boven het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingpopulatie mag worden verwacht

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als openbare school staan wij nadrukkelijk open voor kinderen van elke denkbare richting of geloofsovertuiging. Wij vinden het belangrijk, dat kinderen opgroeien in een tolerante maatschappij en we zullen ouders en kinderen dan ook vanuit deze gedachte benaderen.Wij begeleiden kinderen bij hun ontwikkeling van kennis én vaardigheden om in onze steeds sneller veranderende samenleving een plek te vinden die bij hen past. Als Archipelschool geven wij richting aan onze missie door middel van vijf kernwaarden:kindgericht, toekomstgericht, resultaatgericht, maatschappijgericht samenwerkingsgericht.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Waardering
  • Respectvol

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven