<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onderwijs in thema's, zo leer je veel!
Op Stadskwartier werken we er hard aan ons onderwijs vorm te geven in thema’s. Veel vakken, zoals taal, lezen, geschiedenis, aardrijskunde en natuur & techniek krijgen een plek binnen die thema’s. Zo kunnen we kinderen veel leren over de onderwerpen die daarin aan bod komen. We werken daarbij veel met allerlei soorten teksten: we gebruiken informatieve boeken, maar we lezen samen ook graag mooie kinderboeken. Daarnaast is er ruimte in onze thema’s voor kunst en cultuur en creatieve vakken. Iedere thema wordt 3 keer aangeboden: in de onderbouw, middenbouw en de bovenbouw. Op die manier hebben kinderen aan het eind van groep 8 over belangrijke onderwerpen veel kennis.
Burgerschap
Op school leren wij onze leerlingen veel verschillende dingen. Naast de voor de hand liggende zaken als lezen, schrijven en rekenen wordt er ook van ons gevraagd aandacht te besteden aan het ontwikkelen van het burgerschap van onze leerlingen. Als we werken aan burgerschap dan gaat dit over alle manier waarop mensen deelnemen aan onze maatschappij en deze vormgeven. Dit is een ontzettend breed thema waarin de onderdelen variëren van het begrijpen van jezelf en de ander tot de inrichting van het Nederlandse staatsstelsel. Het staat daarom dus ook niet als los vak op ons rooster maar wordt verweven in vakken zoals aardrijkskunde en geschiedenis en tot aan de sociaal emotionele vorming door middel van de kanjertraining. Het vak burgerschap is dus verweven in ons gehele onderwijs.
Samen leren
Kinderen zijn onderdeel van een groter geheel. We leren hen daarom ook met verschillende rollen en verantwoordelijkheden om te gaan. Dat doen we onder andere in groepsoverstijgende werkvormen, waarin kinderen van verschillende leeftijden samenwerken op gelijk of verschillend niveau. Kinderen kunnen ook elkaar helpen of elkaar iets leren. Kinderen uit hogere groepen kunnen kinderen uit bijvoorbeeld groep 6 bijvoorbeeld helpen met lezen (tutorlezen). Dit vraagt om deskundige leerkrachten, een zeer efficiënte organisatie (didaktiek en klassenmanagement) en de juiste leermiddelen. De rol van leerkracht is daarbij degene die de leerlingen vaardigheden leert en de kennis die zij heeft overbrengt op de leerling, met als doel dat die daarmee eigen kennis kan verwerven. De rol van de leerling is daarbij dat zij de aangeleerde kennis en vaardigheden aanwendt om die steeds zelfstandiger verder te verdiepen en te verbreden.
Geen
Geen
De leerlingen en de ondersteuning worden verdeeld over vier categorieën:
1. Leerlingen met een onderwijsvraag, ze worden binnen de basisondersteuning begeleid.
2. Leerlingen met een onderwijsvraag voor extra aandacht, ze zijn besproken in het ondersteuningsteam zo mogelijk extern gediagnosticeerd. Ze worden binnen de basisondersteuning plus begeleid.
3. Leerlingen met een speciale onderwijsvraag en eventueel zorgvraag, ze hebben meer gespecialiseerd onderwijs en eventueel zorgbegeleiding nodig. Dit wordt dan in een OPP uitgewerkt. Ze worden binnen de extra ondersteuning intern en mogelijk extern extra begeleid.
4. Leerlingen met een zeer speciale onderwijs en eventueel zorgvraag, ze hebben intensief gespecialiseerd onderwijs en eventueel zorgbegeleiding nodig. Dit wordt ook uitgewerkt in een OPP. Ze worden binnen de extra ondersteuning plus intern en mogelijk extern extra begeleid.
Arrangementen vanuit de school
- Cluster 3 en 4 problematieken
- Cluster 2 problematieken
- NT2 problematieken
- Hoogbegaafdheid problematieken
- Leerlingen die functioneren op ZMLK niveau
- Leerlingen met een angststoornis
- Leerlingen die geplaatst en teruggeplaatst zijn vanuit het SBO, leerlingen met een dermate grote problematiek, die vanuit de gemeente een PGB en vanuit het samenwerkingsverband een arrangement krijgen, om op deze manier toch passend onderwijs te kunnen realiseren
- Leerlingen die niet uitstromen naar het reguliere voortgezet onderwijs worden begeleidt om de overstap te maken naar een specifieke vorm van onderwijs (wat geen VSO is)
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Inzet eigen expertise, onderwijsassistenten, externe partners
Wij zorgen altijd voor een warme overdracht.