P.C. Basisschool Stadskwartier

Catharinastraat 9 7941 JD Meppel

  • Schoolfoto van P.C. Basisschool Stadskwartier
  • Schoolfoto van P.C. Basisschool Stadskwartier
  • Schoolfoto van P.C. Basisschool Stadskwartier
  • Schoolfoto van P.C. Basisschool Stadskwartier
  • Schoolfoto van P.C. Basisschool Stadskwartier

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Dit schooljaar hebben wij gewerkt met de nieuwe doorstroomtoets van Cito Leerling In Beeld. Er is een aantal kinderen dat een eigen leerlijn volgt en/of gebruik maakt van een arrangement; deze kinderen worden meegewogen in het gemiddelde van de groep. 

In 2020 is er vanwege corona geen eindtoets gehouden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De werkwijze op het Stadskwartier is als volgt; twee maal per jaar, na de midden – en na de eindtoets bekijken de intern begeleiders de opbrengsten aan de hand van overzichten uit ParnasSys, “inspectiekaart” , “schoolanalyse” en “leerjaaranalyse”. Met de teamleden bekijken we de trend, schoolontwikkeling, aan de hand van het document “schoolanalyse”. We bespreken de factoren die tot succes hebben geleid en we kijken kritisch naar resultaten die niet conform onze verwachtingen zijn. Waar dat nodig is passen we interventies toe.

Stand van zaken nu; op schoolniveau bespreken we dus de “schoolanalyse” en op groepsniveau bespreken we in voortgangsgesprekken met de groepsleerkrachten: de tabellen “vaardigheidsgroei” de groepsanalyse “trendtabellen” groepsanalyse “grafieken” Van deze gesprekken wordt verslag gedaan in het document “groepsbespreking “opbrengsten”. Op basis van deze gesprekken worden afspraken gemaakt m.b.t. de voortgang, deze zijn terug te vinden in het groepsplan.

Wat betreft onze ambities, de visie van onze school is “Kinderen in een veilige en vertrouwde omgeving begeleiden bij de ontwikkeling van hun eigen mogelijkheden”, zie verder ons “SOP”. We streven ernaar dat alle kinderen kunnen presteren naar eigen vermogen. We hebben hoge verwachtingen van alle kinderen en we werken aan (vaardigheids)groei binnen hun mogelijkheden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De uitstroom van groep 8 leerlingen komt overeen met wat op grond van onze leerlingenpopulatie verwacht mag worden.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het belangrijkste doel van sociale en emotionele ontwikkeling is dat kinderen positief over zichzelf en de ander leert te denken. Als gevolg hiervan heeft een kind minder last van sociale stress. Dit resultaat is zowel op de korte termijn als op de lang termijn zichtbaar. Om dit te bereiken gebruiken wij hiervoor de Kanjertraining.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • vertrouwen
  • verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven