Toegankelijkheid en toelatingsbeleid (Regelgeving RJ 660.514)
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Passend onderwijs beoogt dat leerlingen zodanig onderwijs krijgen dat zij zoveel mogelijk thuisnabij het onderwijs kunnen krijgen, dat het meest recht doet aan hun onderwijsbehoeften. Passend onderwijs legt zorgplicht bij scholen. Per 1 augustus 2014 hebben schoolbesturen zorgplicht. De uitvoering hiervan ligt bij de scholen. Dit betekent dat scholen ervoor verantwoordelijk zijn om elk kind een goede onderwijsplek te bieden. Als de school (van aanmelding) niet in staat is om de leerling de extra benodigde ondersteuning te bieden, dan is het de verantwoordelijkheid van deze school om ervoor te zorgen dat het kind elders een passende onderwijsplek krijgt. Om dit te bereiken hebben reguliere en speciale scholen samen regionale samenwerkingsverbanden gevormd. De scholen van KindPunt vallen onder het Samenwerkingsverband PO 2203, dat bestaat uit drie afdelingen: Hoogeveen, Meppel en Steenwijk en omvat in totaal 21 schoolbesturen en 118 basisscholen. Hierin werken het regulier en speciaal onderwijs (cluster 3 en 4) en speciaal basisonderwijs samen. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over de ondersteuning aan leerlingen en de bekostiging daarvan. De afdeling Meppel van het samenwerkingsverband bestaat uit 7 besturen met 37 scholen voor regulier basisonderwijs en SBO Reestoever (cluster 3) en SO Mackayschool (cluster 4). De afdeling Meppel heeft als ambitie samenhang in onderwijs en ondersteuning te optimaliseren en te continueren, zodanig dat er binnen het primair onderwijs voor elke leerling zo thuisnabij mogelijk een passende plaats is waar de leerling zich zo optimaal kan ontwikkelen: ofwel ondersteuning zo dicht mogelijk bij het kind, ofwel de middelen zoveel mogelijk in de school. Het samenwerkingsverband respecteert de vrije schoolkeuze van ouders voor hun kinderen. De aanmeldingsprocedure van de school is leidend. Ouders kunnen op bladzijde 17 en verder van de schoolgids lezen hoe de zorg voor kinderen wordt vormgegeven. Nadat de ouders hun kind schriftelijk hebben aangemeld, kan de zorgplicht ingaan.
Hiervoor moet wel zijn voldaan aan de onderstaande voorwaarden:
· er is plaatsingsruimte op de school van aanmelding (de school is niet vol);
· ouders respecteren de grondslag van de school;
· aanmelden kan vanaf de leeftijd van 3 jaar. Kinderen die jonger zijn, kunnen op een wachtlijst (‘lijst van vooraanmeldingen’) worden geplaatst;
· de ouders doen de aanmelding zo mogelijk ten minste tien weken voor de datum waarop toelating wordt gevraagd.
· ouders moeten bij de aanmelding aangeven wanneer ze vermoeden dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft. Op basis van het aanmeldingsformulier wordt door de directie en intern begeleider vastgesteld of er sprake is van een specifieke ondersteuningsbehoefte. Wanneer de leerling vermoedelijk geen extra ondersteuning nodig heeft, wordt de leerling toegelaten volgens de reguliere aanmeldingsprocedure. Wanneer de leerling vermoedelijk wel extra ondersteuning nodig heeft, worden onderstaande punten nagegaan en het verdere stappenplan doorlopen.
· bij aanmelding op meerdere scholen moeten ouders doorgeven bij welke school hun kind nog meer is aangemeld. De school waar de leerling als eerste is aangemeld heeft in principe de zorgplicht. Het is dus van groot belang om de datum van aanmelding nauwkeurig te noteren.
· wanneer ouders bij scholen van verschillende samenwerkingsverbanden aanmelden, kan na overleg met de ouders één school worden aangewezen die de zorgplicht krijgt als dat nodig is. De termijn om een passende plek voor een leerling te vinden, gaat in vanaf het moment dat de school de aanmelding heeft ontvangen. Dat is doorgaans op de datum dat de ouders het aanmeldingsformulier hebben ingevuld. De school kan dit bijvoorbeeld in een bewijs van aanmelding aangeven. Vervolgens heeft de school 6 weken de tijd om een passende plek te vinden. Dit zijn gewone weken, geen schoolweken. Eventueel kan deze termijn met 4 weken worden verlengd. Heeft het bestuur na 10 weken nog geen besluit genomen, dan heeft de leerling recht op tijdelijke plaatsing op de school van aanmelding, tot de school wel een goede plek heeft gevonden. Wanneer ouders het niet eens zijn met de toelatingsbeslissing van de school, dan kunnen ze een beroep doen op ondersteuning door een onderwijsconsulent. Onderwijsconsulenten bemiddelen kosteloos tussen ouders en de school. Als dat niet werkt, kunnen ouders terecht bij de landelijke geschillencommissie passend onderwijs.
Het bevoegd gezag van een school kan een leerling alleen weigeren op basis van criteria die in het toelatingsbeleid en in het school-ondersteuningsprofiel (SOP, zie 4e bijlage) van de school staan. Op moment van aanmelding moet dit bij de ouders bekend zijn. Weigering op grond van criteria die niet in de schoolgids vermeld staan, vragen om een zwaardere motivering, dan gronden die vooraf bekend zijn.
Een school mag een leerling niet zomaar weigeren. De school moet aantonen dat ze naar de individuele leerling heeft gekeken en echt geprobeerd heeft om de aanpassingen te realiseren die voor de leerling nodig zijn. Een school kan dus niet zomaar zeggen dat een leerling met een bepaalde beperking niet welkom is op school, omdat die beperking niet in het schoolondersteuningsprofiel/diversiteitsmeter van Monpas past. Er moet altijd gekeken worden naar de individuele situatie. Hiermee wordt voorkomen dat leerlingen geweigerd worden op basis van bijvoorbeeld stereotiepe denkbeelden over bepaalde beperkingen. De school waar de leerling is aangemeld, is er verantwoordelijk voor om een passende plek te regelen. Dus wanneer het kind geweigerd wordt op een school, dan moet die school er wel voor zorgen dat er ergens anders een geschikte plek is. De school moet dit doen in overleg met de ouders.