OBS De Cingel

Orxmasingel 16 A 9036 JW Menaam

  • Onze kinderen vinden het heerlijk op ons fijne schoolplein te spelen.
  • Onze kinderen hebben het fijn op school. Ze leren met en van elkaar.
  • We maken gebruik van professionele docenten voor bewegingsonderwijs.
  • We maken o.a. gebruik van een professionele docent voor muziekonderwijs.
  • We ontdekken de wereld en we laten zien wat we geleerd hebben.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Schoolpopulatie
We hebben goed in beeld wat de onderwijsbehoeften zijn van onze leerlingen. Daarbij spelen verschillende factoren een rol. Van de ene leerling wordt wat anders verwacht dan van de andere leerling. Op het eind van de basisschoolperiode kunnen we ieder jaar weer concluderen dat onze leerlingen uitstromen naar de school (met het niveau) dat bij hem of haar past en dat ze daar naar verwachting presteren. Daar zijn we blij mee.

Analyse t.a.v. eindopbrengsten 2018-2022

De signaleringswaarde 1F wordt ruim gehaald.
Het landelijk gemiddelde 1F wordt niet gehaald.
De signaleringswaarde 1S/2F wordt niet gehaald.
De correctiewaarde 1S/2F wordt wel gehaald.
Het landelijk gemiddelde 1S/2F wordt niet gehaald.

Conclusies en acties

  • M.b.t. referentieniveaus valt op dat we wel voldoen aan het percentage leerlingen met niveau 1F, maar dat het gewenste percentage leerlingen met 2F/1S (landelijk gemiddelde) niet wordt gehaald. We veronderstellen dat deze leerlingen meer uitgedaagd moeten worden met een meer verplicht karakter.
  • Bij Taalverzorging zien we dat de onderdelen “interpunctie en grammatica” hoger kunnen scoren. We bieden deze onderdelen inmiddels vanaf groep 4 aan en in de bovenbouw is er extra mee geoefend. Taalverzorging wordt in de groepen 6,7,8 meegenomen in onze Citotoets-kalender om zicht te houden op de ontwikkeling.
  • We gaan voor de (meer- en hoog-) begaafde leerlingen de basislesstof meer compacten, zodat zij tijd hebben om te gaan verbreden en/of te verdiepen met moeilijker leerdoelen. (2020-2022)
  • We gaan intensiever werken met dag- en weektaken (2020-2022)
  • We gaan ons als team bekwamen in het geven van feed-up, feed-back en feed-forward (2020-2023)

Voor meer informatie verwijs ik u naar het schooljaarplan op onze website:

Schooldocumenten

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 worden de kinderen gevolgd d.m.v. een observatiesysteem op basis van de tussendoelen voor gecijferdheid, geletterdheid en motoriek. 

In groep 3 t/m 8 worden de leerlingen gevolgd door methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen. De methodetoetsen worden conform de methodeaanwijzingen afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en vervolgens wordt er op basis van de hiaten extra lesstof aan de leerling aangeboden. Hierin wordt gedifferentieerd en wordt het aanbod aangepast aan het resultaat van de toets. Er worden methodetoetsen afgenomen voor de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen, spelling en taal en vanaf de middenbouw voor wereldoriëntatie.  

De methode-onafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar afgenomen voor de vakgebieden: begrijpend lezen, rekenen/wiskunde, technisch lezen (DMT en AVI), spelling, taalverzorging en woordenschat. Ook deze toetsen worden geanalyseerd. De analyse vormt samen met de analyse van de methodetoetsen de basis voor het opstellen van het groepsplan voor de volgende periode.

De sociaal emotionele ontwikkeling wordt bij groep 1 en 2 geobserveerd. Daarnaast wordt één keer per jaar Kleuter in Beeld - Sociaal Emotioneel ingevuld. Door de leerkrachten van groep 3 t/m 8 worden één maal per jaar ( november) vragenlijsten ingevuld van Leerling in Beeld - Sociaal Emotioneel. Vanaf groep 6 vullen leerlingen ook zelf lijsten in. Voor leerlingen met risicoscores of leerlingen waarbij twijfel is, kunnen eventueel de lijsten 2x per jaar worden ingevuld.

Twee keer per jaar krijgen de leerlingen van groep 3 t/m 8 een rapport mee naar huis. De leerlingen van groep 1 en 2 krijgen een plakboek mee met gemaakte werkjes en foto's van activiteiten. Eind groep 2 krijgen ze hun eerste rapport.

Er zijn vier contactmomenten met ouders, waarvan twee facultatief: november(fac.), februari, april (fac.) en juli.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang van het basisonderwijs naar het Voortgezet onderwijs (VO)

Het proces van toetsing en afsluiting van de basisschoolperiode op OBS de Cingel is een zorgvuldig ingericht proces. Vanaf groep 6 zijn de resultaten van het leerling-volg-systeem leidend voor de plaatsingswijzer en in groep 8 maken alle leerlingen een landelijke doostroomtoets.

Plaatsingswijzer 

Om te kijken op welk niveau een leerling gaat instromen in het vervolgonderwijs, gebruiken we de plaatsingswijzer. Hierin zetten we de ontwikkeling en resultaten voor begrijpend lezen, rekenen & wiskunde, technisch lezen en spelling van een leerling vanaf groep 6 op een rij, zoals die zichtbaar is in het leerlingvolgsysteem van de school. De eerste twee onderdelen wegen hierbij het zwaarst. Deze meerjarige ontwikkeling van een leerling vormt de basis van een gedegen advies van school dat we aan de leerling en zijn/haar ouders geven voor het vervolgonderwijs. 

Leerjaar 6:              Op schoolniveau wordt een inschatting gemaakt van het gewenste uitstroomprofiel van een kind. Deze inschatting wordt in de gesprekken in juni met ouders gedeeld. Wij maken hierbij gebruik van observaties, het LOVS, de plaatsingswijzer, de Niet-Schoolse-Cognitieve-Capaciteiten-Test (NSCCT) en methode-gebonden toetsen; ;

Leerjaar 7:              De ouders/verzorgers krijgen een pré- advies over het te verwachten uitstroomniveau van hun kind. Wij maken hierbij gebruik van observaties, het LOVS, de plaatsingswijzer, de Niet-Schoolse-Cognitieve-Capaciteiten-Test (NSCCT) en methode-gebonden toetsen;

Leerjaar 8:              De ouders/ verzorgers krijgen het voorlopige advies over het te verwachten uitstroomniveau van hun kind. Wij maken hierbij gebruik van observaties, het LOVS, de plaatsingswijzer, de Niet-Schoolse-Cognitieve-Capaciteiten-Test (NSCCT) en methode-gebonden toetsen. Begin februari nemen we de doorstroomtoets af. Daarna volgt het definitieve advies en de aanmelding.

Vanaf schooljaar 2023-2024: 1 aanmeldweek en eindtoets wordt doorstroomtoets

De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school. Dit zijn maatregelen: 

  • De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.
  • Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat de kinderen leren in een fijne sfeer. Waarin de kinderen gezien en gehoord worden. Waar fijne dingen gevierd worden en waar droevige dingen gedeeld worden. We leren kinderen omgaan met de situaties die ze tegenkomen in het leven. Samen reflecteren we op gewenst en ongewenst gedrag en de effecten daarvan op jezelf en anderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • SFEER
  • SOCIAAL EMOTIONELE VORMING
  • ZELFSTANDIGHEID

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We kijken kritisch naar de kwaliteit van ons onderwijs. We monitoren alle aspecten van onze school met een eigen kwaliteitssysteem (WMK). Daarin betrekken we de ouders via de Medezeggenschapsraad en de kinderen via de Leerlingenraad. Daarnaast vragen we regelmatig aan een onafhankelijke critical friend om met ons mee te kijken. Dat noemen we audits. De onderwijsinspectie staat in nauw contact met ons bestuur, die twee keer per jaar een kwaliteitsgesprek met de schooldirectie voert.

Uit al deze onderzoeken komen parels en puzzels. We genieten van de waardering en we voeren verbeteracties uit indien nodig. Deze acties staan beschreven in ons Schooljaar plan.

De inspectie beoordeelt onze school als voldoende en we hebben een zgn. basisarrangement.

Terug naar boven