OBS De Cingel

Orxmasingel 16 A 9036 JW Menaam

  • Onze kinderen vinden het heerlijk op ons fijne schoolplein te spelen.
  • Onze kinderen hebben het fijn op school. Ze leren met en van elkaar.
  • We maken gebruik van professionele docenten voor bewegingsonderwijs.
  • We maken o.a. gebruik van een professionele docent voor muziekonderwijs.
  • We ontdekken de wereld en we laten zien wat we geleerd hebben.

Het team

Toelichting van de school

Op de Cingel werken we met een team bestaand uit tien personen in de leeftijdscategorie 25 t/m 65 jaar. Naast de groepsleerkrachten zijn er een intern begeleider, twee onderwijsassistenten en een schoolleider aanwezig op school. Kijk ook eens op onze website voor meer informatie over ons team:

Website de Cingel

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Dit zijn de uitgangspunten van het vervangingsbeleid van onze school:

1. Leerkrachten worden bij ziekteverlof altijd vervangen vanaf de eerste dag.
2. Medewerkers met zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof worden altijd vervangen.
3. Bij planbaar verlof wordt er eerst gekeken of er dagen geruild kunnen worden met een duo collega.
4. Wanneer een collega vervangen moet worden, neemt de directeur eerst contact op met de vervangingspool. Indien er geen leerkrachten zijn die kunnen vervangen via de vervangingspool, dan doet de directeur eerst een ‘noodoproep’ richting de eventuele duopartner en de rest van het team. Ambulante dagen of nood-vervanging door een duo-collega kunnen op in overleg ook op een later moment gecompenseerd worden.
5. De onderwijsassistent van de school kan mogelijk tijdelijk een deel van de groep overnemen in overleg met een andere leerkracht, IB-er of directie als een (vervangende) collega niet op tijd kan komen.
6. Wanneer een collega niet direct kan komen, maar wel iets later op de ochtend, dan kunnen IB en Directie tijdelijk de groep waarnemen.
7. Indien er geen vervanging geregeld kan worden en ouders niet tijdig geïnformeerd kunnen worden, verdelen we de groepen over de andere klassen of kiezen we een andere passende oplossing.
8. Indien er geen vervanging geregeld kan worden en ouders wel tijdig geïnformeerd kunnen worden, geven we de kinderen vrijaf. Dit is altijd en alleen in uiterste nood!

Iedere leerkracht zorgt dat de klassenadministratie (bijv. een plattegrond) up-to-date is en dat altijd de volgende lesdag is ingevuld, zodat vervangers weten wat die dag op het programma staat en de noodzakelijke informatie bij de hand hebben. Handleidingen liggen klaar op een vaste plek zodat daar niet naar gezocht moet worden. Ouders en verzorgers worden in het geval van opsplitsen van de groep geïnformeerd op de betreffende dag via de mail of via Social Schools. Mocht er sprake zijn van het ‘naar huis sturen’ van een groep, dan worden ouders en verzorgers hiervan, een dag van te voren, op de hoogte gebracht via Social Schools en/of mail.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kinderen van OBS de Cingel zitten in combinatieklassen: groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 en groep 7-8. We geloven erin dat kinderen door samenwerken en coöperatieve werkvormen verder komen. De ouderen begeleiden de jongeren; de jongeren trekken zich op aan de ouderen. Uit onderzoek is gebleken dat het uitleggen aan anderen de meest effectieve manier van leren is.
Door het gebruik van I-pads streven we naar onderwijs op maat en geven we vorm aan onderwijs passend bij de 21e eeuwse vaardigheden of Brede Vaardigheden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kwink is onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Nieuwe inzichten en vaardigheden worden (vaak) aangeboden via een prentenboek. Dit moment staat op het rooster aangegeven. Het proces van oefenen met (on)gewenst gedrag en daar passende reacties op geven is een continu proces, waar we veel aandacht aan besteden. Dit is lastig weer te geven in een rooster.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We gebruiken moderne methoden die de kinderen adaptief onderwijs op maat geven. De kinderen bij het taal- en rekenonderwijs direct feedback op de gegeven antwoorden. Op gezette tijden kunnen ze gepersonaliseerd werken aan eigen leerdoelen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Iedere school heeft haar kwaliteiten en ontwikkelpunten beschreven in een zogenaamd Schoolondersteuningsprofiel (SOP).
In het Schoolondersteuningsprofiel staan de volgende onderdelen beschreven:

  • een korte typering van onze school;
  • de kwaliteit van de ondersteuning waarop alle kinderen kunnen rekenen;
  • de deskundigheid waarover onze school kan beschikken;
  • de voorzieningen die wij hebben om leerlingen extra ondersteuning te bieden.

Het volledige ondersteuningsprofiel is te vinden op onze website:
Schoolondersteuningsprofiel

De meeste leerlingen doorlopen de basisschool zonder problemen. Maar niet voor iedereen is dat vanzelfsprekend. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig. Met passend onderwijs krijgt iedere leerling het onderwijsaanbod dat past bij zijn of haar kwaliteiten en mogelijkheden. Zo krijgt elk kind de kans zich optimaal te ontwikkelen en het beste uit zichzelf te halen. Voor meer informatie over Passend Onderwijs en het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland verwijs ik u naar deze site: [klik hier]

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Passie, bevlogenheid en aandacht voor elk kind - waaruit blijkt dat bij Elan Onderwijsgroep?

Lees meer op de site van Elan Onderwijsgroep. Kik hier.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school werkt nauw samen de Peuterspeelzaal (PSZ). De leerkrachten en beroepskrachten van de PSZ hebben een warme overdracht als het kind naar de basisschool mag. Er is veel overleg over een uniforme benadering en pedagogische aanpak naar de kinderen toe. De kinderen van de PSZ doen vaak mee aan activiteiten in de school. Voorleesactiviteiten, toneelvoorstellingen, ontruimingsoefeningen en dergelijke.

Terug naar boven