Basisschool Den Doelhof

Kerkstraat 7 5768 BH Meijel

  • Schoolfoto van Basisschool Den Doelhof
  • Schoolfoto van Basisschool Den Doelhof
  • Schoolfoto van Basisschool Den Doelhof
  • Schoolfoto van Basisschool Den Doelhof

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De vervanging van afwezige leerkrachten wordt binnen SKBM intern opgevangen. Hiervoor zetten we extra formatie in. Elke dag zijn er verschillende leerkrachten inzetbaar voor vervanging. Als zij niet hoeven te vervangen, bieden zij extra ondersteuning (passend onderwijs) in de units of vervullen andere onderwijstaken.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team van Den Doelhof bestaat uit 35 leerkrachten en 2 onderwijsassistenten of leerkrachtondersteuners die volledig of in deeltijd werken. De ondersteuningscoördinator en intern begeleider organiseren en bewaken samen met het MT de extra aandacht die sommige kinderen met speciale behoeften nodig hebben. Bovendien hebben zij een ondersteunende taak naar de groepsleerkrachten. 

Er zijn veel leerkrachten met een specialisatie, bijvoorbeeld op het gebied van gedrag, het jonge kind, dyslexie, rekenen, gymnastiek en techniek en wetenschap. Een gedeelte van de muzieklessen wordt verzorgd door vakleerkrachten muziek van Art4U.
Vrijwel alle leerkrachten zijn bevoegd (en hebben de daar verplichte opleiding voor gevolgd) om gymlessen te geven.

Het onderwijsondersteunend personeel bestaat uit enkele interieurverzorgsters, een technisch medewerker/conciërge en een administratief medewerkster. We bieden jaarlijks diverse stagiaires van de PABO, opleidingsinstituten voor Sociaal Pedagogisch Werk en opleidingsinstituten voor sportleraren de mogelijkheid op onze school hun praktijkopleiding te volgen.

Op vrijwillige basis is er een groep 60-plussers actief als klusploeg en assisteren twee jongeren met een beperking enkele dagdelen per week in de huishoudelijke dienst.

De units 1-2 zijn heterogeen samengesteld (kinderen in de leeftijd van 4 t/m 6 jaar zitten bij elkaar in één groep) zodat de kinderen ook van elkaar kunnen leren. Vanaf unit 3 wordt op onze school nog gewerkt binnen het jaarklassensysteem. Dit wil zeggen dat de leerlingen in leeftijdsgroepen bij elkaar geplaatst zijn.

We bieden procesgericht onderwijs aan en werken daarbij in units. Binnen een unit werken alle kinderen van een jaargroep met elkaar samen. Iedere unit is verdeeld in een aantal stamgroepen met 'een eigen' leerkracht. Op een aantal momenten van de dag (bijvoorbeeld de start en de afsluiting) is de stamgroep bij elkaar. Instructie- en verwerkingsmomenten worden door meerdere leerkrachten verzorgd voor de leerlingen uit de hele unit.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ook in de groepen 1/2 is de onderwijstijd per week 23 u. en 45 min. De belangrijkste werkvormen in de onderbouw zijn:

  • De kring: In de kring wisselen leerlingen ideeën en ervaringen uit. Sociaal-emotionele ontwikkeling, reflectie, actualiteiten zijn hiervoor geschikte onderwerpen.
  • Werkles/hoekenwerk: Werkvorm waarin kinderen hun activiteit kunnen kiezen of uitgenodigd worden voor een begeleide activiteit. Activiteiten zijn gericht op exploreren, experimenteren of inoefening. Spelvormen zijn leidend in het aanbod.
  • Spel en spelen: Zowel buiten op het plein als binnen in de sportzaal. Vrije en begeleide (gymles en spelles)  activiteiten wisselen elkaar af.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Doordat we gebruik maken van verschillende instructie-momenten die aangepast worden aan de behoeften en het tempo van de leerlingen, zijn de onderwijstijden bij enkele vakgebieden flexibel in te vullen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het uitgangspunt van SKBM is dat kinderen op de basisschool in hun eigen dorp naar school kunnen gaan. Den Doelhof biedt veel mogelijkheden om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling.

Het kan echter voorkomen dat we moeten concluderen dat dit alles niet voldoende is om de ontwikkeling van een bepaald kind naar tevredenheid te laten verlopen. Als dit het geval is, zal er samen met de ouders een procedure worden gestart die leidt tot het samenstellen van een speciaal onderwijsarrangement op onze eigen basisschool of het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring voor SBO of SO.

Voor meer informatie over passend onderwijs binnen ons samenwerkingsverband Primair Onderwijs Noord-Limburg zie https://www.swvpo.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Met het hele team volgen we dit schooljaar (22-23) twee studiedagen 'Pedagogische grondhouding', verzorgd door Tweemonds en onze eigen onderwijscoördinatoren en teamleiders.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen het Kindcentrum Meijel is er voor jonge kinderen een extra aanbod, genaamd Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Het doel van VVE is om achterstanden op het gebied van taalontwikkeling te bestrijden. Kinderen die hiervoor in aanmerking komen starten met het VVE aanbod op de peutergroep en gaan hiermee door op de basisschool totdat ze naar unit 3 gaan. Ze krijgen extra aandacht van de pedagogisch medewerker/leerkracht op het gebied van spel en taal en sluiten hiermee aan bij het werken met thema’s vanuit een ontwikkelingsgerichte en inhoudsrijke didactiek. Voorafgaand aan de start van de basisschool vindt er voor kinderen met een VVE-verklaring een extra warme overdracht plaats. U bent als ouder altijd op de hoogte van de informatie die wordt uitgewisseld. Gedurende het schooljaar zijn er verschillende overlegmomenten tussen school en kinderopvang over praktische en inhoudelijke afstemming.
Waar mogelijk worden er gezamenlijke activiteiten georganiseerd (voorleesontbijt, buitenspel, kerstactiviteit enz.).

Terug naar boven