Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team van Den Doelhof bestaat uit 35 leerkrachten en 2 onderwijsassistenten of leerkrachtondersteuners die volledig of in deeltijd werken. De ondersteuningscoördinator en intern begeleider organiseren en bewaken samen met het MT de extra aandacht die sommige kinderen met speciale behoeften nodig hebben. Bovendien hebben zij een ondersteunende taak naar de groepsleerkrachten.
Er zijn veel leerkrachten met een specialisatie, bijvoorbeeld op het gebied van gedrag, het jonge kind, dyslexie, rekenen, gymnastiek en techniek en wetenschap. Een gedeelte van de muzieklessen wordt verzorgd door vakleerkrachten muziek van Art4U.
Vrijwel alle leerkrachten zijn bevoegd (en hebben de daar verplichte opleiding voor gevolgd) om gymlessen te geven.Het onderwijsondersteunend personeel bestaat uit enkele interieurverzorgsters, een technisch medewerker/conciërge en een administratief medewerkster. We bieden jaarlijks diverse stagiaires van de PABO, opleidingsinstituten voor Sociaal Pedagogisch Werk en opleidingsinstituten voor sportleraren de mogelijkheid op onze school hun praktijkopleiding te volgen.
Op vrijwillige basis is er een groep 60-plussers actief als klusploeg en assisteren twee jongeren met een beperking enkele dagdelen per week in de huishoudelijke dienst.
De units 1-2 zijn heterogeen samengesteld (kinderen in de leeftijd van 4 t/m 6 jaar zitten bij elkaar in één groep) zodat de kinderen ook van elkaar kunnen leren. Vanaf unit 3 wordt op onze school nog gewerkt binnen het jaarklassensysteem. Dit wil zeggen dat de leerlingen in leeftijdsgroepen bij elkaar geplaatst zijn.
We bieden procesgericht onderwijs aan en werken daarbij in units. Binnen een unit werken alle kinderen van een jaargroep met elkaar samen. Iedere unit is verdeeld in een aantal stamgroepen met 'een eigen' leerkracht. Op een aantal momenten van de dag (bijvoorbeeld de start en de afsluiting) is de stamgroep bij elkaar. Instructie- en verwerkingsmomenten worden door meerdere leerkrachten verzorgd voor de leerlingen uit de hele unit.
Ook in de groepen 1/2 is de onderwijstijd per week 23 u. en 45 min. De belangrijkste werkvormen in de onderbouw zijn:
- De kring: In de kring wisselen leerlingen ideeën en ervaringen uit. Sociaal-emotionele ontwikkeling, reflectie, actualiteiten zijn hiervoor geschikte onderwerpen.
- Werkles/hoekenwerk: Werkvorm waarin kinderen hun activiteit kunnen kiezen of uitgenodigd worden voor een begeleide activiteit. Activiteiten zijn gericht op exploreren, experimenteren of inoefening. Spelvormen zijn leidend in het aanbod.
- Spel en spelen: Zowel buiten op het plein als binnen in de sportzaal. Vrije en begeleide (gymles en spelles) activiteiten wisselen elkaar af.
Doordat we gebruik maken van verschillende instructie-momenten die aangepast worden aan de behoeften en het tempo van de leerlingen, zijn de onderwijstijden bij enkele vakgebieden flexibel in te vullen.
Het uitgangspunt van SKBM is dat kinderen op de basisschool in hun eigen dorp naar school kunnen gaan. Den Doelhof biedt veel mogelijkheden om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling.
Het kan echter voorkomen dat we moeten concluderen dat dit alles niet voldoende is om de ontwikkeling van een bepaald kind naar tevredenheid te laten verlopen. Als dit het geval is, zal er samen met de ouders een procedure worden gestart die leidt tot het samenstellen van een speciaal onderwijsarrangement op onze eigen basisschool of het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring voor SBO of SO.
Voor meer informatie over passend onderwijs binnen ons samenwerkingsverband Primair Onderwijs Noord-Limburg zie https://www.swvpo.nl.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met het hele team volgen we dit schooljaar (22-23) twee studiedagen 'Pedagogische grondhouding', verzorgd door Tweemonds en onze eigen onderwijscoördinatoren en teamleiders.
Binnen het Kindcentrum Meijel is er voor jonge kinderen een extra aanbod, genaamd Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Het doel van VVE is om achterstanden op het gebied van taalontwikkeling te bestrijden. Kinderen die hiervoor in aanmerking komen starten met het VVE aanbod op de peutergroep en gaan hiermee door op de basisschool totdat ze naar unit 3 gaan. Ze krijgen extra aandacht van de pedagogisch medewerker/leerkracht op het gebied van spel en taal en sluiten hiermee aan bij het werken met thema’s vanuit een ontwikkelingsgerichte en inhoudsrijke didactiek. Voorafgaand aan de start van de basisschool vindt er voor kinderen met een VVE-verklaring een extra warme overdracht plaats. U bent als ouder altijd op de hoogte van de informatie die wordt uitgewisseld. Gedurende het schooljaar zijn er verschillende overlegmomenten tussen school en kinderopvang over praktische en inhoudelijke afstemming.
Waar mogelijk worden er gezamenlijke activiteiten georganiseerd (voorleesontbijt, buitenspel, kerstactiviteit enz.).