Basisschool Den Doelhof

Kerkstraat 7 5768 BH Meijel

  • Schoolfoto van Basisschool Den Doelhof
  • Schoolfoto van Basisschool Den Doelhof
  • Schoolfoto van Basisschool Den Doelhof
  • Schoolfoto van Basisschool Den Doelhof

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf unit 3 worden 2x per schooljaar toetsen afgenomen van het Dia-leerlingvolgsysteem en Cito. Het betreft toetsen op het gebied van technisch lezen (Cito DMT en AVI) spelling (Diaspel), rekenen (Diacijfer), begrijpend lezen (Diatekst) en woordenschat (Diawoord). 
De resultaten van deze toetsen worden in de unit door de leerkrachten inhoudelijk geanalyseerd om te bepalen welke onderdelen extra aandacht behoeven in de komende periode. De analyse en het plan worden besproken in stuurgroepvergaderingen zodat collega's elkaar kunnen bevragen en van elkaar kunnen leren.  

Om het sociaal-emotioneel functioneren van onze leerlingen in kaart te brengen, maken we gebruik van het instrument ZIEN. Vanaf schooljaar 22-23 wordt dit vervangen door Kindbegrip. Na de afname gaat de leerkracht met het kind in gesprek over opvallende antwoorden en wordt er samen met het kind een plan van aanpak gemaakt.
Vanaf unit 5 vullen de leerlingen elk jaar anoniem een uitgebreide leerlingenquête in. Ook hier worden actiepunten uitgehaald van voor verbetering vatbare onderdelen.

Bij de kleuters nemen we geen Dia-toetsen af. We plannen en reflecteren op de activiteiten en op de ontwikkeling van de kinderen. Observatiegegevens worden gedeeld met ouders in het digitale portfolio van HOREB en tijdens kind- oudergesprekken. Vanuit de reflectie wordt altijd weer kritisch gekeken naar het vervolgaanbod, dit gebeurt altijd binnen een thema. Jaarlijks maakt de leerkracht van de observatiegegevens een ‘stand van zaken’ op, om te kijken waar een kind staat in zijn ontwikkeling.
In groep 2 wordt de letter- en cijfertoets afgenomen; samen met de observatiegegevens krijgen we op deze manier zicht op de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid van het kind

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen lekker in hun vel zitten. We proberen een omgeving te realiseren waar kinderen op hun talenten worden aangesproken en zich als uniek persoon mogen en kunnen ontplooien. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • welbevinden
  • verbondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bij elk bestuur van scholen in Nederland voert de Inspectie van het Onderwijs minstens één keer in de vier jaar een onderzoek uit.

In het najaar van 2017 was het bestuur Stichting Katholiek Basisonderwijs Meijel aan de beurt. De inspectie heeft onderzocht of het bestuur zorgt voor onderwijs van ten minste voldoende kwaliteit en of het bestuur financieel in staat is om ook in de toekomst voldoende onderwijs te blijven verzorgen. Op bestuursniveau heeft de inspectie documenten bestudeerd en gesprekken gevoerd over de kwaliteitszorg en het financieel beheer. Op schoolniveau heeft de inspectie gekeken of het beeld dat het bestuur heeft van de school klopt. Ook is er gekeken of datgene wat het bestuur wil bereiken ook te zien is in de school.

In november 2022 heeft de Inspectie het volgende onderzoek voor SKBM gepland. Zowel Den Doelhof als De Heihorst zullen daarbij bezocht worden.

Terug naar boven