Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op dit moment werken er 32 leerkrachten bij ons op school. Samen werken we in 16 instructiegroepen. De groepsgrootte varieert van 18 - 24 leerlingen bij aanvang van het schooljaar. De groepen werken intensief samen in de eilandteams (eiland 1-2, eiland 3-4,eiland 5-6 en eiland 7-8). De groepen worden ondersteund door twee Intern Begeleiders, 5 procesbegeleiders en experts voor taal en rekenen.
Hierboven staat weergegeven dat we veel uren besteden aan de ontwikkeling van de basisvaardigheden als Rekenen, Lezen en Taal. Daarnaast is onze school sterk in de ontwikkeling van de zogenaamde soft skills. De Soft skills zorgen ervoor dat kinderen goed kunnen samenwerken, zelfstandig werken en bijvoorbeeld goed kunnen plannen en reflecteren. Allemaal middelen die onze kinderen in staat stellen om zich goed staande te kunnen houden in een snel veranderende wereld.
We maken leren zichtbaar door:
Leerpraatmaatjes:
Een leerpraatmaatje is een leerling waar je feedback aan vraagt en geeft. Met je leerpraatmaatje bespreek je samen een vraag en/ of heb je samen overleg. Kinderen leren hierdoor kritisch te zijn en elkaar te helpen in de weg naar het leren. Eén keer in de twee weken wordt dit gewisseld.
Succescriteria
Succescriteria worden opgesteld op het leerdoel en niet op het product. Hierdoor kan het de creativiteit van de leerling niet in de weg staan. Het gaat er om wat je de leerlingen wilt leren en wat een voorwaarde is om dit te kunnen doen. In elke klas hangt een poster van de leerkuil. Deze poster geeft inzicht hoe het leerproces verloopt.
Reflecteren
Door te reflecteren tijdens de les en aan het einde van een les, einde van de dag of einde van een week weten kinderen waar ze nu staan en wat hun volgende stap is.
LOL gesprekken
We proberen het eigenaarschap van het leerproces zoveel mogelijk neer te leggen bij de kinderen. Bij de Leerling – Ouder – Leerkracht gesprekken is het de bedoeling dat de kinderen zelf reflecteren op de afgelopen periode. Waar heb ik aan gewerkt? Wat vond ik lastig? Waar heb ik het goed gedaan? Waarbij had ik de hulp van de leerkracht nodig? Waar ga ik de komende periode aan werken? Onze kinderen zijn nadrukkelijk ‘in the lead’ van het gesprek.
Kindgesprekken
In alle groepen werken we met kindgesprekken. Dit zijn coachgesprekken om een kind verder te helpen in hun leerontwikkeling. D.m.v. het stellen van vragen, krijgen kinderen steeds meer zicht op hun leerproces. We starten vanaf het begin op eiland 1-2 met het voeren van deze kindgesprekken. Dit gebeurt hier nog niet planmatig, maar is incidenteel aan de orde. We bouwen dit in de jaren daarop uit en in de bovenbouw is dit geïntegreerd in ons onderwijs. De verslagen hiervan zijn onderdeel van het Rapportfolio van de kinderen.
Rots en water
Alle kinderen krijgen bij ons jaarlijks trainingen Rots en Water. Dit zijn trainingen die worden verzorgd door onze gymcoaches. Deze zorgen ervoor dat onze kinderen weerbaarder de samenleving in gaan en beter in staat zijn zich in moeilijke situaties goed te kunnen redden.
Als school hebben we de ambitie om geschikt te zijn voor alle kinderen vanuit de omgeving. Zo hebben een aantal leerkrachten een masteropleiding na hun basisopleiding gevolgd. Daarnaast hebben we een aantal leerkrachten afkomstig van de Academische Pabo.
Onze leerkrachten hebben naast hun groepsverantwoordelijkheid ook een schoolverantwoordelijkheid. Voor meer begaafden werken we met Levelwerk vanaf groep 2 en voor dit gebied hebben we experts op het gebied van (hoog)begaafdheid.
Omdat we vinden dat in principe alle kinderen uit de wijk bij ons op school moeten kunnen komen, hebben we een aantal kinderen op school die een zeer gespecialiseerde vorm van onderwijs en begeleiding nodig hebben. Per kind bekijken we of we met externe ondersteuning deze kinderen een plaats op onze school kunnen bieden. Dit vereist een zeer intensief contact met de ouders en de begeleiders. We wegen samen continu af of we deze ondersteuning en begeleiding kunnen bieden. Ook hebben we een kinderfysiotherapeut en een logopedist die onder schooltijd kinderen en leerkrachten begeleiden. Leerkrachten krijgen hierbij adviezen voor zaken die ze in hun lespraktijk kunnen aanpassen voor een leerling met een speciale uitdaging.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De wereld wordt steeds complexer en ook de kinderen die in het reguliere basisonderwijs instromen stellen steeds uitdagender ontwikkelingsvragen. We hebben daarom de ontwikkeling ingezet waarbij leerkrachten niet meer vanuit het individuele beroep als leerkracht werken maar vanuit het collectieve beroep. Leerkrachten werken daarom op elk eiland samen. Dagelijks is er overleg over hoe het die dag gegaan is en wat de belangrijke opdrachten voor de volgende dag zijn. Leerkrachten ondersteunen elkaar op die manier en kunnen makkelijk bepalen wanneer er de hulp van een interne expert nodig is.
We werken op dit moment samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school (SKSG). We zijn bezig met de doorontwikkeling van onze school tot een volledig Integraal Kind Centrum.